Genetik hos möss och råttor?
Jag sitter och funderar på vad jag ska göra för projektarbete i skolan, och är lite inne på att skriva om genetik hos råttor eller möss. Men jag tänkte kolla dels vad som är bäst - råttor eller möss? Och tror ni att det finns tillräckligt mycket att skriva om det?
Det är alltså inte bara färg-genetik jag tänkte på, utan genetik på ett lite djupare plan..

Mvh Stephanie 

" …om det finns tillräckligt mycket att skriva om det?"
Haha, hur tänkte du begränsa dig? 
Med tanke på mössens hundraåriga historia som genetisk modell inom forskningen, så finns det hur mycket osm helst att skriva om det. Just färgerna är kanske det minsta ämnet, men även där finns mycket att skriva, exempelvis hur mutationerna går till och hur de har åstadkommits på labben, och vad resutaten blivit på olika vis, osv, osv, osv.
På uttällningen igår fanns några extreme non-agouti med, importer från England. Kolsvarta ända ut i klorna! Läcker färgvariant, som dök upp i labb efter strålning har jag för mig.
Okej, det var dåligt formulerat!
Mycket finns det att skriva, det vet jag. Men jag hade inte tänkt skriva om färggenetik, och jag vet inte hur lättillgänglig info det finns om annan genetik? Och vad för annan genetik vet jag inte vad jag ska välja heller 

Mvh Stephanie 

Oj, du behöver förslag? Kommer inte på något just nu
…
Jag vill veta hur gener för sjukdom och defekter kan hänga ihop med gener för färg. På både råttor och möss. Inte nödvändigtvis vilka som är kopplade till vad, utan HUR. Men det är kanske inte så lätt att ta reda på..
//frida
Nää, det är nog inte så lätt att ta reda på, tyvärr. Jag skulle också vilja veta. Det är MASSOR jag skulle vilja veta vad gäller möss, som jag inte får tag i information om.
Hittar lite här och lite där, emellanåt. Musen är ju oerhört mycket forskad på, men i människorsammanhang! Inte i mussammanhang. Det är inte musen som är intressant för forskningen, utan sjukdomar och störningar (och hur man botar dem) hos människor.
Så, vill man skriva om musgenetik, så blir det i forskningens tjänst för människor. Om man inte går in på hur själva genetiken är uppbyggd, vildet ju gäller för alla djur (och växter). Hur arbetar generna? Det är intressant så det räcker!!
Vet ni, att vi delar 40% av vår arvsmassa med en potatis!!!???
Då finns det en genetiskt grund för uttrycket "soffpotatis" haha, tror ni inte? Potatisanlaget har fått extra stor genomslagskraft. 
Vi är också närmare släkt med möss, än med exempelvis människans bästa vän hunden!
Bara för det har jag ett förslag nu! Skriv om epigenetik. Och då vill jag läsa det du fått ihop sedan. Det är vansinnigt intressant!!
Epigenetik är "det senaste" inom genetiken. Den kanske viktigaste uppgiften i hur generna fungerar, ligger i epigenetiken. Det är inte själva generna som styr, utan hur de kommer till uttryck, om de är på eller av.
Börja med att lyssna på vetenskapsradion för att se om det verkar intressant för dig:
http://www.sr.se/sida/gruppsida.aspx?programID=406&Nyheter=1&grupp=4253&artikel=2571361
Jag har själv inte lyssnat på länken (har inga högtalare till datorn).

Jag hade skrivit om genetiska defekter, tex de nakna generna, highwhite anlag och megacolon el liknande:)