Mus iFokus

Mus

Etiketter: beteendehälsaskötsel
Läst 8107 ggr
gulzebra
0

Att dosera Stronghold

Är det en droppe per mus som gäller precis som för råttor? Mina råttor har både löss och skabb, kom precis hem från vetten med recept på Stronghold så det blir behandling för både råttor och möss nu. Kruxet är att jag vet att råttor ska ha en droppe i nacken per råtta helt enkelt, men hur är det med möss? 1 droppe/50 g kroppsvikt sa veterinären och står det på receptet, men veterinärerna brukar ju vara fel ute när det ska doseras Stronghold…

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Digitalis
1

Det är svårt ju att ge dem mindre än en droppe.. och jag har aldrig hört att överdosering av stronghold skulle ge biverkningar.

//frida

[SarahOhrn]
0

Jag gav en droppe

enbartmalin
0

#1 För mycket kan göra dom lite lätt runda om fötterna/groggy och dom kan bli dåliga av det.

Hälsningar Malin

Digitalis
0

#3 Oki! Knepigt då.

//frida

Camillhe
0

Nej du kan inte överdosera stronghold. En droppe av den rosa tuben på varje mus är bra. Ha dom gärna uta under tiden och en halvtimme efteråt så dom inte slickar på varandras nackar.

Man har överdoserat stronghold upp till tio x mer än normalt på djur utan biverkningar (står i fass).

Så oroa dig inte.

enbartmalin
1

#5 Precis vad jag läst, men enligt min veterinär kan det blir för mycket och då blir dom som jag skrev lite yra och möjligen illamående och kräks.

Dock gällde detta min iller.

Hälsningar Malin

Camillhe
0

Ja iller kan jag inte uttala mig om, men råttor och möss har stronghold inte dom effekterna på.

Gul Zebra, jag brukar bara dutta med flasköppningen på djuren om man försöker dropa kommer det ofta väldigt mycket.

gulzebra
0

Justja, kanske skulle nämna också att det inte är de rosa tuberna jag fick. Vetten skrev ut de blåa istället, iom att de räcker till fler (har 9 råttor som ska behandlas).

Nåväl, det får bli en droppe. Något annat vore ju omöjligt :P
Men fy satan vad störigt det är när vettarna inte kan dosera ordentligt. Blä på det och tack gode gud för forum med folk som kan arterna :)

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

[SarahOhrn]
0

det är väl mest när dom slickar i sig det dom blir dåliga..

Camillhe
0

men dom blå tuberna är väl 60 styrka istället för 15?

gulzebra
0

Hmm, ingen aning. Starkare är de iaf. Orkar inte kolla nu, är för trött :P

Camillhe
0

= 2,5 kg

Rosa

15 mg selactin

60 styrka mg/ml

0,25 volym ml

2,6 - 7,5 kg

Blå

45 mg selactin

60 styrka mg/ml

0,75 volym ml

Camillhe
0

kollade fass men förstår inte riktigt om den blå är starkare eller ej. OM jag förstår det rätt är den inte det utan bara större. eftersom styrkan är samma per mg/ml. Men jag hade kollat upp det. Även om det inte har visat sig vara farligt att överdosera är frågan hur stor överdos det blir för en liten mus.

gulzebra
0

Mjo, nu utan sömnbrist kan jag iaf konstatera att du har rätt. Samma mg/ml är ju samma styrka, att det står 45 mg selactin på blåa och 15 mg selactin på rosa är ju bara för att det är just en större mängd Stronghold öht. Lite som om man tänker sig två flaskor alkohol - om en är på 33 cl och en på 50 cl men båda är på 7%, så är det ju mer alkohol i flaskan på 50 cl, utan att den är starkare Skrattande

Grodan
0

#6 Möss kan inte kräkas…

Jag är inte helt säker på att det ändå inte är så att en del möss faktiskt inte tål Stronghold.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

gulzebra
0

Jag är då iaf övertygad om att det finns möss som inte tål stronghold. Vad är oddsen att alla är exakt likadana liksom :P

Lilla Kola (och råttorna, såklart) har hur som helst fått sin dos nu. Det var inte ett endaste litet dugg kul hälsar hon, men nu några timmar senare utan blöt nacke mår hon iaf utmärkt och har kommit över traumat Flört

ivanhoe81
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

lite gammal tråd kanske men nu är det dax att skaffa stronghold till mina djur med och gå till läkaren själv för hela min kropp är full med små bett som kliar har märkt att gerbilerna kliar sig, mössen och råttorna har små sår i nacken etc

men hur mycket ska jag be att vetten skriver ut? Jag har 10 gerbiler, 11 möss, 7 råttor och 1 guldhamster, tänkte så att jag får rätt mängd så jag slipper gå till honom igen

bilden visar mina sönderkliade bett på mitt ena ben, djuren har liknande sår

Grodan
0

#17 uuuh… det kliar på mig nu…

Camillhe
0

Ivanhoe, det där ser riktigt illa ut, de mössen och de andra djuren har, SKA inte gå på dig. Kolla upp vad det är ordentligt på både möss och människa innan du medicinerar.

ivanhoe81
0

oki får fråga vetrinären om han vill ta emot något av djuren för att kolla

jag har sådana sår över hela kroppen det började efter att jag såg såren för 1 vecka sedan och dum som jag var så lyssnade jag på en annan vetrinär som sa att det försvinner av sig själv (fick höra att det bara var en praktikant)

MP160
2

#20 Kommer och tänka på den nya icareklamen… "Skyll inte på praktikanten!!" Gaaaah så klockren! xD

Men ja! Kolla upp det, ser inte vidare bra ut o.o

gulzebra
0

Det kan inte vara ringorm då? Det kan ju gå på människa iaf, antar att även möss odyl kan få det..?
Om man får sår av det vete sjutton däremot, har dålig koll på den biten.

[SarahOhrn]
0

Jag har en fråga bara, om stronghold. När är det man ska ge andra dosen?? Har glömt hur många veckor det är…?

Camillhe
0

stronghold varar i 4 veckor och ska inte behövas ge mer än en gång. Då ohyrans ägg hinner kläckas och dö under de fyra veckorna.

ivanhoe81
0

morsan var här igår och sa att det är bett (som jag sedan har kliat sönder)

klådan blir mindre av att tvätta av mig och djuren (en av mina gerbiler är ganska sårig och slö, efter att ha tvättat av henne blev hon piggare och gladare, och det har hållit i sig i 3 dagar än så länge)

tror att jag vet vad det kan vara, någon typ av spånloppor (kollade i spånbalen som jag köpte nyligen från granngården det kryllar i den, nu är det slutköpt därifrån dax att hitta ett annat ställe att köpa spån från (balvis då det går åt ganska mycket till gerbilerna) och jag har väl fört ohyran vidare, typiskt)

Camillhe
0

leta upp ett kryp och ta med till vette.

[SarahOhrn]
0

#24 Okej :S För sist fick jag nämligen ge dom två gånger :O Tror de va tre veckor emellan. Men det behövs bara en gågn alltså..

Stephanie
0

#27 Egentligen behövs det väl bara en gång, men man kan ge två för säkerhetsskull. Eller nåt Tungan ute

Ivanhoe: jag hade nog också tagit reda på det där lite närmare… Tycker inte att det ser ut som ringorm (vilket visserligen är väldigt smittsamt om det skulle vara det) och det ser inte ut att vara roliga sår! Varken för dig eller djuren. Försök få upp några sådana där djur (kanske skopa upp lite spån och lägg i en burk?) och ta med till veterinären.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Grodan
0

ivanhoe, det kan vara den där lusen/parasiten som lägger ägg i spånet och sedan enbart går upp på levande varelser för att äta. I så fall kan du få bort dem genom att städa mycket ofta i burarna. (Har jag fått lära mig av x - namnger inte ifall h*n inte vill det. H*n vet mer och har info om parasiten)

alla blodsugande parasiter kan orsaka svåra lidanden, sjukdomar och dödsfall på värddjuren - så det är av yttersta vikt att du får bort dem omedelbums.

Denna kommentar har tagits bort.
ivanhoe81
0

jo jag har läst lite om de som lägger ägg i spånet och bara går upp för att äta

de äggen kan ju överleva ganska länge för att kläckas först när det är rätt läge för dem (kommer inte på rätt ord att säga) det var i det nya spånet det kryllade i och den säcken/balen är nog redan på tippen (slängde den imorse) varför ska allt hända nu när jag inte har fått tillbaka vetrinärbufferten efter en jobbig sommar med knappt några pengar till mat för min del, blir väl ont om mat igen för allt bottenströ jag måste köpa då jag verkligen vill bli av med skiten

ivanhoe81
0

men det skulle vara roligt om h*n kunde skriva ett pm och berätta lite mer om det krypet som gör så här

dax att hoppa i duschen igen det börjar klia igen (nytvättad så är klådan borta i några timmar)

Vattnadal
0

På kursen i 08 sist, fanns det en mus som hade skabbisar, trots att han fått stronghold nyligen, en dos för 2 eller 3 v sen.

Jag tror inte att en dos räcker.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Ceciliaolucifer
0

När det kommer till skabb så blir man galen. Jag vet många som behandlar och behandlar men blir inte av med skabben. Men det många glömmer är att man måste rengöra allt i buren/omgivningen för att vara säker på att bli kvitt eländet.

Det ska räcka med en dos, men för den som tvekar så ger man dos nr2 3veckor efter första dosen. Eftersom skabbäggen kläcks efter 21 dagar.

Då är man helt säker på att allt är dötteridött!

Camillhe
0

Grejen är att det stämmer inte, man behöver inte rengöra alls med stronghold eftersom skabbdjuren dör och även deras ägg när dom kläcks. Stronghold varar en månad som sagt och under den tiden kan skabben inte leva på mössen, och skabbdjuren kan inte leva i omgivningen. Isåfall handlar det om ngn annan ohyra ELLER att skabbdjuren skulle blivit immun mot stronghold men det finns det ingen forskning på att så skulle skett.

Däremot så betyder smutsig miljö- mer bakterier, mer bakterier - sämre immunförsvar, sämre immunförsvar - skabb kan bryta ut.

Jag har haft skabb 2 ggr på mina råttor under de senaste 5 åren och har behandlat med stronghold, en droppe per råtta en gång och det var över ett år mellan angreppen och det var bara en råtta per gång som det syntes på. Men vill ni ha säkra besked så ring en kunnig veterinär och rådfråga, (men då menar jag en som verkligen kan möss och gnagare, tex Ywon Roschat i Uppsala)

gulzebra
0

#34: Fast det beror ju på medicinen. Med både Stronghold och Ivomec så behöver man inte rengöra nånting utan det sköter råttorna - alla kvalster på de dör och när de rusar runt där de varit "plockar de upp" skabbkvalster som är där som då dör även de. Mao, till rengöringen använder man djuren, görsmidigt! Skrattande

Sen finns ju även nån mer medicin men som man badar i, vad den nu heter… Sebacil, eller minns jag fel? (Är det ens nån som skriver ut det längre?) Med den så ska man visst vara tvungen att rengöra omgivningarna. Tror jag iaf, har aldrig använt det själv utan har bara provat Ivomec och Stronghold - varje gång utan rengöring och utan att skabben blir kvar. Här hemma syns inte ett spår av skabben (förutom på en råtta som över en helg kliade upp sig enormt och efter behandlingen fortsatte klia sönder sårskorpan, och nu har en pälslös fläck där såret satt) nu, trots bara en behandling och ingen rengöring mer än den gamla vanliga burrengöringen.

Grodan
0

Jag har då inga problem med att bli av med varken yttre el inre parasiter på mina gnagare, men jag använder ju inte stronghold utan ivomec!!! Dessutom är jag noga med att alla får i sig samt att det blir korrekt utfört.

Jag har hittills bara träffat på en stam med skabbkvalster som var resistenta mot ivomec - de härstammade från utställningsråttor i SRS.

gulzebra
0

#37: Varför inte Stronghold? Nån nackdel med det som vi andra har missat? ^^

Gosh, jag använde Ivomec första gången mina hade skabb och fy saaatan vad drygt det var. Mina råttor tyckte inte att det var ett dugg gott och var inte ett dugg sugna på att samarbeta Skrattande
Fast det kunde vara värre. Jag kontaktade en veterinär här i stan när mina första råttor hade skabb och han sa att ett besök är onödigt, jag kan behandla själv med Tigusspray… Så jag testade. Jag kanske inte behöver nämna att skabben blev kvar tills jag åkte till grannstadens klinik och fick Ivomec, och att jag aldrig vänt mig till Tigus-veterinären igen? :P

ivanhoe81
0

jaha nu kan man inte ligga och sova i sängen heller, fångade in ett blodsugande kryp som precis hade ätit på sängen

det år ca 1mm långt, runt och har en rödsvart färg, vad tusan är det för ohyra jag fått in? Ska ta med mig burken och gå in till vetten på måndag och se om han har tid att kolla vad det är för något

Camillhe
0

stackare:( har du djur i sovrummet med?

Låter som loppor, även om många arter inte kan leva på män niskor så kan dom tillfälligt suga blod från människor.

ivanhoe81
0

inga djur i sovrummet men de kan ha följt med mig in dit ju efter att jag kelat med de små

tycker så synd om mina små, en av mina råttor har kliat upp sår på hela sidan, från halsen och ner mot midjan, tvättade av honom igår och det rann av sådana kryp från honom och han bara njöt så mycket han kunde

[SarahOhrn]
0

#41 VETERINÄREN!!!! Det låter inte alls bra när han kliat upp halva kroppen :S

ivanhoe81
0

ja det ska bli vetrinären med ju bara han har öppet

han somnade nästan när jag tvättade av honom (och han har aldrig blivit tvättad tidigare av mig men det bästa var nog att få krypa in i handduken för honom)

Grodan
0

#38 smaksak, jag är van att hantera ivomec… samt har alltid kunnat lita 100 % på det - varför byta då?

på det sättet jag använder det är det drygt ja - det håller mkt länge Tungan ute- men det är varken svårt eller jobbigt för mig och djuren… jag kör med injektionsvätskan som är smaklös

#39 det är vanligt att zoodjur som härstammar från imazo har sådan ohyra

Mymlan
0

#41 Vägglus? har stått i tidningarna att sådana ökar idag

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Digitalis
0

#45 Mwahah, in kompis dåvarande pojkvän hade vägglöss i sin studentlya. Hon trodde att hon hade blivit allergisk mot sin overall!

//frida

zyrsan
0

# 17 - hoppas inte du råkat ut för Ornithonyssus bacoti (tropiskt råttkvalster). Kvalstret suger blod från alla typer av gnagare, fåglar och människor.

zyrsan
0

# 17 och andra djurägare:

Här är mer info om Ornithonyssus bacoti (tropiskt råttkvalster):

http://r8bloggen.wordpress.com/2009/11/02/ornithonyssus-bacoti/

Stephanie
0

#48 Det lät inte kul! Förvånad

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

zyrsan
0

# 49 - det är väl lite som svinisen (Svininfluensan). Kan lätt blåsas upp och skapa panik, men samtidigt är det bra om folk vet vad som finns så att man snabbt kan fixa karantän och vidta åtgärder om man upptäcker ngt.

Tycker varken att man ska förbjuda folk som gått i skogen att komma in eller vägra träffa råttfolk, samtidigt får man vara noga med karantän och verkligen ta itu med problemet om det uppkommer. Denna filur försvinner inte av sig själv. Var öppen med om det drabbar dig! Lite som med könssjukdomar - backtrace och angivelse av alla kontakter ;)

Jag har aldrig råkat ut för detta *ta i trä* trots att jag som biolog varit mkt ute, hållt på med mängder av fågelholkar etc. Å andra sidan bor jag i stan och har inte så mkt smådjursproblem som vi har ex. i vår sommarstuga.

ivanhoe81
0

nu vet jag vad det är vetrinären sa att det räckte med ett av krypen det är blodsugande lus och har fått stronghold utskrivet, kommer inte ihåg det latinska namnet men han hade en plansch med de vanligaste krypen på väggen