Mus iFokus

Mus

Etiketter: köpessäljefterlysningauktioner
Läst 191 ggr
Chippers
0

Funderar på att köpa två möss ..

Hej svejs!

Börjar fundera på att skaffa två möss, dem verkar väldigt lättskötta (Förstår ju att dem också kräver en del, men inte lika mycket som hamstrar/marsvin/kanin)  och Charmiga. Har några frågor bara: Vad rekommenderar ni, honor eller hanar? Har hört att hanar luktar lite mer, stämmer det? Sen undrar jag vad som är ett lagom mått för två möss? Och vilken bur är bäst för dem, akvarium eller duna?

Tacksam för svar!

p.s Ska jag skaffa möss blir det inte förens om minst ett par veckor, vill lära känna min guldhamsterbebis mer och han han ska bli äldre först.Glad

Nutiz
0

Möss kräver lika mkt tid som en hamster, annars springer dom bara iväg när man ska ta upp dom och det är ju inget kul om ens djur springer ifrån en. Tror inte det är ngn större skillnad på honor och hanar, förutom att hanar luktar mer och brukar helst bo ensamma(fast vissa uppfödare har ju avlat fram väldigt snälla hanar som kan bo tillsammans)och honor ska bo i flock.

En duna eller ett akvarium går nog lika bra.

Lycka till!

Chippers
0

Just det, undrar även om möss är lika bra "klätterapor" som hamstrar?Räcka ut tungan

Melina_
0

Hej!

Om du vill skaffa flera möss är honor att rekomendera - hanar kommer väldigt sällan överens. Det stämmer att hanar luktar lite mer.

En musbur för två möss bör vara minst 30x30 cm, den kortaste sidan ska vara 20 cm. Ju fler möss, ju större bur.

Duna eller akvarium? Jag är inte så bra på dethär med vad det ska vara för bur. Duna är väl lättare att få tag i, och billigare om man vill köpa en helt ny. Och så är den väl lite lättare att rengöra.

Lycka till!

Chippers
0

Nutiz: Tack! Då får det isåfall bli två honor, eftersom att jag vill ha det kön som luktar minst. Annars blir det för mycket lukt med alla marsvinen, hamstern + mössen.Glad

Melina_
0

Ja, det är de.* De klättrar mer skulle jag vilja säga. Mössen behöver alltså klättermöjligheter, i form av leksaker, grenar mm.

* klätterapor, alltså!

Chippers
0

Melina_ : Okej! Jag vill ju gärna ha två möss så honor är bättre då kanske . Oj, 30*30 bara?! Det var ju inte så stort dem ska bo! Hade tänkt att köpa en duna/akvarium med måtten: 60/70*40 cm till dem sen … kanske blir lite roligare då också med en sån stor bur för två möss?Glad Eller om jag skaffar tre. Jag får se hur mycket tid jag har och så! Är ju inte säkert ens att det blir några möss, men jag vill mer än gärna ha det.Glad

Chippers
0

Hihi okej! Då får det bli massa leksaker till mössen sen isåfall.Glad

Melina_
0

Jag håller med om att 30x30 är lite litet, så det är alltid bra med större bur. Sen beror det ju på hur mycket man tar ut mössen varje dag. Någon halvtimme är i alla fall bra. Man kan bygga en lekhage till mössen som de kan springa i om man inte har så jättemycket tid. :)

Chippers
0

Okej!Glad