Något allvarligt fel...
Jag köpte en ny mushane i torsdags. Försäljaren sade i och för sig att han var den snällaste i kullen, men han är så snäll att det börjar bli oroande… När jag skulle visa honom förr Lisaisa upptäckte hon nämligen ett enormt sår på hans bakkropp! En stor hudflik hängde lös och ihoptorkad! Såret verkade ändå ganska nytt, det var rött och fuktigt. Vi letade i buren efter något han skulle ha kunnat skada sig på, men hittade inget, inte heller den minsta droppe blod.
När han kom hit prövade vi en kort stund att ha honom ihop med en annan hane. Vi skilde dock på dem direkt när de börjat brottas, och trodde inte att någon var skadad i och med att det inte hade hörts ett pip. Dagen efter satt jag och gullade med honom framför datorn, och inte heller då märkte jag något stort sår… Så vi förstår inte alls när han kan ha fått det. Lisa pillade på såret och hudfliken, men musen tycktes inte bry sig. När vi droppade på desinfektionsmedel reagerade han under en kort stund, men inte heller då pep han. Han försökte inte bitas, knappt ens slingra sig!
Jag kan bara koma på två möjliga förklaringar:
- Han är stum.
- Han kan inte känna smärta.
Är det samma nerver som tar hand om svidande smärta (sårtvätten), och vanlig smärta? Kanske har han fått mindre sår i slagsmålet och pillat upp dem själv, och sedan slickat i sig blod och en del av sårskorpan?
Någon som har några teorier alls?
Tänker hur som helst beställa tid hos veterinär i morgon. Även om såret borde läka av sig själv så är det här tillräckligt förbryllande för att jag ska vara redo att betala för att få veta…
Första tanke jag får infektion och kan behöva antibiotika. Kan det vara så att hos säljaren att ngn där bråkat med han? Har han trähus så kolla så inget vasst finns i det (plasthus kan oxå få vassa delar om de gnags på).
Jag tvättar sår på mina djur med klorhexidin det svider inte varken på oss eller djuren.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

Kollade på flaskan och det var klorhexidin vi använde. Då kanske det var kylan han reagerade på? Och nej, varken trä- eller plasthus, bara kartonger och en hushållspappersrulle… Matskålarna är inte vassa heller. Om det är ett bitsår (Lisaisa tyckte att det mer såg ut som ett skärsår) så är det väl troligare att han fått det när han rök samman med Fizz än innan jag fick honom?

Möss är ett litet bytesdjur och dom är enorma på att bita ihop. Inte visa sig svaga. För visar man sig svag är man ett lättare byte.
Som veterinären berättade på minnesutställningen - att möss är så bra på att dölja hur dom egentligen mår att när man väl märker att det är något fel så har det ofta gått för långt.
Nu vet inte jag om det är orsaken till varför din lilla grabb inte säger något eller gör något försök att ta sig bort från er när ni tittat på o pysslat om såret.
Hoppas att såret läker igen utan att det blir infekterat.
Frågan är om du kan få svar om hur såret uppkommit genom att gå till veterinären.

#3 Jag får hoppas att det är så, annars får jag ju ge upp alla tankar om att avla på honom…
Nej, vad hemskt! När jag hade in honom i buren när han skulle åka iväg så kollade jag honom och då var han "hel och ren". Han har under hela uppväxten varit den som visat mest intresse för kel och lek och han har varit så snäll och go'. Han kan inte ha skadat sig på "avdelningen" i resburen? Kommit åt någon kant på den? Men då borde såret ha varit synbart tidigare.
Berätta gärna hur det går hos veterinären! Hoppas det går bra! Mvh Therese

#5 Det ska jag göra.
oh …jag såg inte något sår på han när jag såg han när han skulle ur buren. om de är miltons brorsa vi snackar om?
#7 - Ja, det är brorsan.
Laika funderar… gulligt! Hoppas veterinären kan få rätsida på dina funderingar!
hoppas de löser sig !!!!

Usch… Är själv sjuk idag, och datorn verkar inte heller vara helt kry. Vad vi kunde se i morse så var såret bättre idag. Antingen hade han gnagt bort den torra hudfliken eller så har den mjuknat upp på något mirakulöst sätt. Den gick inte heller att dra upp (inte för att vi tog i
) lika mycket som igår, och såret var mer rosa än rött. Verkar alltså som att han håller på att bli bättre.
Då kan vi ju utesluta att han själv pillat upp såret… Dessutom slingrade han sig lite mer. Vet inte om det är för att Lisa är bättre på att hålla möss än min pojkvän, eller ifall Mc Queen möjligen var så trött igår att han inte brydde sig om att bråka? Fick dessutom veta av Highlandertess att han pipit som liten, och stumhet lär väl inte uppkomma hur som helst under livet. (Även om jag själv inte har någon lust att ge ifrån mig ett ljud just nu.)
Summa summarum:
- Musen verkar må mycket bättre, det finns hopp igen om att kunna avla på honom!
- Hur han har fått såret är ett ännu större mysterium…
- (Jag har ont i halsen och känner inte för att ringa veterinären.
)
Fortsätt tvätta..
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Åh så bra att såret börjat läka fint. Bara att hoppas på att det går lika bra i fortsättningen också. Mm, jag funderar också på hur han kan ha fått såret…men kommer inte på nånting….
Krya på er båda två!(eller tre med datorn..)

#12 Det ska jag, och tack för veterinärtipset.
#13 : )