Några frågor angående möss..
Skiljer sig temperamentet mellan Engelsk typade och Svensk typade möss?
Går alspån bra att använda som bottenmaterial eller finns det bättre alternativ?
Själv funderar jag på att skaffa två honor, och ha i en dunabur med måtten: 38*55*31cm är det tillräckligt? Skriv gärna om egna erfarenheter.
De möss som tilltalar mig mest är svensktypade, samt att de är korthår.
Vilka färger är vanligast hos engelsktypade möss respektive svensktypade?
Favoritfärger är sotad agouti, cinnamon satin etc, är de vanliga färger?
Är det som med hamstrar att zoodjur är vildare i temperamentet än uppfödarfödda?
Hur "bitbenägna" är de?
Hittade även en mus med en härlig färg (eller teckning?) som kallades sable, är den vanlig? hittar tyvärr inte sajten den låg på, men har sparat bilden som jag kan maila över.
Mvh Helena
Ja, temperamentet skiljer sig mellan typerna. Det beror mer på aveln på respektive mus än på typen i sig så att säga. Engelsktypade har framför allt avlats på för sitt utseende och svensktypade mer för temperament. Därför är svensktypade generellt lugnare, och engelsktypade lite rassligare och nerviga. Det skiljer sig lika mycket mellan individer som mellan typ, så det bästa är att hitta möss vars personlighet man gillar.
Alspån är bra i mitt tycke! Man får prova sig fram. Så länge det är lövträd så funkar det mesta mer eller mindre.
Jag tycker att en duna i den storleken är okej för två möss om man ser till att den är ordentligt inredd. Det kan också vara smart att isf köpa från någon som har mindre burar så att mössen är vana vid ytan.
Vanligaste färger är väldigt svårt. Svart och agouti är "default", så de är vanliga. Tan (brun mage) är vanligt. Det lättaste är egentligen att kolla runt på kullarna här inne så får man en ungefärlig uppfattning om vad som dyker upp.
Sotad agouti? Agouti är vanligt, och cinnamon är relativt vanligt det också. Satin går att få tag i.
Uppfödarfödda är ofta temperamentsavlade i högre utsträckning, plus att de har blivit hanterade i någon grad. Vissa zooaffärer har köpt möss från privata uppfödare och avlat vidare på dem. Där kan man hitta trevliga. Grossistmöss är däremot inte att rekommendera övht.
Bra möss är inte bitbenägna alls. De ska inte bitas, och om de gör det ska det vara en extrem situation.
Sable är inte speciellt vanligt i Sverige iaf, om det förekommer alls. Håller med om att den är fin :)
//frida
Har hittat bilder på två färger som jag skulle vilja veta vad färgen heter, jag har inte tagit fotona och därför får jag inte sätta ut dem här har jag för mig.
Någon som kan hjälpa mig om jag mailar över bilderna?

Jag skickar dig ett PM med min mailadress så kan jag försöka luska ut färg.