sjuk mus!! hjälp!
Har fått en sjuk mus i min kull som är mkt mindre än de andra och bajsar typ inte. Fötterna och svansen är nästan blå och det är synd om den för den är jätte tam. älskar den verkligen. Har haft en mus som var såhär förut och den dog efter tag. Den ser lite uttorkad ut och magen e lite svullen. Kanske slutar den dricka och slutar äta så magen blir svullen och så blir den uttorkad? Vad borde jag göra? snälla hjälp
Vad är det för färg på musen? Låter som megacolon..
//frida

avliva.
#1 vad är megacolon? den är mest vit och har en fläck på rumpan.
pälsen är alldeles rufsig också
#2 jag tror jag måste göra det.
jätte konstigt att hon fått megacolon (har läst lite om det nu) efterssom ingen av mina andra möss har det har jag ingen aning om hur hon fått det.
hade en.. en gång och hon avlade jag absolut inte på utan hon dog efter några dagar.
jag tror hon har megacolon. riktigt tråkigt. får åka in och avliva henne då.

Megacolon är ärftligt och starkt förknippat med blekanlagen. Möss som är övertecknade drabbas.
Är den här muslingen släkt med den andra som dog? Isf borde du sluta avla på föräldrar och syskon. Det är en mycket plågsam sjukdom och kan inte botas.
//frida
#5 Nej, De är inte släkt med musen som dog. Musen som dog hade jag köpt ifrån en djuraffär. Och den andra har jag avlat själv.
Det är sant att mina möss har mycket teckningar och fläckar. Jag har inga planer på att avla på mössen jag har hemma nu i alla fall.
Så tråkigt när det blir så där. Det är ju inte ditt fel.
//frida
#7 ja verkligen : (
det blev konstigt ljus på bilderna. hennes fötter är egentligen helt blåa och svansen med.