Mus iFokus

Mus

Etiketter: burströinredningtillbehör
Läst 1357 ggr
Borgarn
0

Naturtroget terrarium åt möss?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

**Hej Hej!
**Har lite funderingar angående möss, skulle man kunna ha ett terrarium som är liksom "naturtroget" gjort med kvistar,lite mossa, träkojjor, rep osv , liksom så att det ser lite ut som en "skog" eller nåt? (självklart ska man ju anpassa det efter mössen då, men undrar om det går och ifall man har toalätt alldeles längst ner och gör rent om det luktar mera då osv?)

*på bilden ser ni hur mina föredetta sjusovare bodde, tänkte ha något liknande isåfall, fast mera saker i, alltså mera tjocka pinnar, och rep och hängbroar osv..*

Lägg gärna in bilder på era Terrarium/akvarium/ burar :)

mandymoo
0

Hejsan

Visst kan du ha det om du vill. Det man ska ha i tanken är att om man tar mycket utifrån så kan man få med andra objudna gäster ;)

Vi har medlemmar här som har den typen av terrarium/bur, sen dom som bygger upp en massa roligt åt mössen av andra saker. Så det är lite hur man själv vill ha det.

Vi har en artikel om just det och där flera har lagt ut bilder på sina burar. Du kan kika där och se om du får lite ideer *Ler*

Så här bor våra möss

kastrullis
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hos oss är vi ohjälpligt förtjusta i skogsburar! Vi har blomjord i botten och sedan mossa och annat kul… Blåbärsris i en liten kanna och diverse kvistar, barkbitar etc….

Enda problemet är att de blir lite vilda eftersom de dyker ner i underjorden och gräver och gräver och gräver….
![](../ShowFile.aspx?BinaryId=c72aa0cc-ca5f-42a7-b05d-75ced683de03&Filename=Nyårsafton 2006.jpg)

Terato
0

Verkligen imponerande bur!

Hur tycker du jorden fungerar som bottenmaterial jämfört med annat strö? Luktmässigt, hur ofta byten och så? Skulle vara kul att veta!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Laika
0

Om man inte låter mössen begrava mat och saker som börjar mögla tror jag att jord kan hålla riktigt länge. Det luktade i alla fall ingenting den enda gången jag prövat det. Fick som sagt avbryta på grund av möglet efter knappt två veckor…

Grodan
0

Jag vill bara komma med en liten varning om att plocka saker utifrån och sätta i musburarna - tänk på att ni kan få in smittor av många olika slag. Försök att undvika att smitta era tammöss med för farliga saker genom att skölja av grenar o kvistar samt ev låta dem torka och stå avskilt från gnagare i 28 dygn så att ni kan vara säker på att inga parasiter finns däri av något slag.

Vi har flera trådar "skogsburen" etc där vi diskuterar detta med hur man bygger en skogsbur samt skyddar sina möss mot smittor etc. Där finns flera tips och råd om hur man kan bygga "skogsburen".

Alla är olika, alla har olika smak. Jag är oerhört noga och petig med att inte få in smittor på mina djur, så jag vill i a f informera om att risken finns! Skrattande

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️