Mus iFokus

Mus

Etiketter: beteendehälsaskötsel
Läst 457 ggr
fiffiluren
0

Måste jag låta henne gå?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag skrev i höstas en tråd om min gammeltant Spindel som jag trodde att jag skulle förlora då, men hon repade sig.

Nu idag upptäckte jag att hon har en tumör i nacken, den är lite mer än en cm i diameter och går att flytta runt under huden (hon har völdigt lös hud i nacken). Det fanns inte är som jag märkte för tre dagar sen.

Hon är nu 21 månader gammal ungefär (f. 6 april 08) och börjar vara gammal och skruttig. Och jag läste i en artikel här på iFokus att tumörer bara växer tills de spricker eller tar död på musen då de blir så stora.

Sen krockar det här med att jag har planerat att hälsa på en kompis och har tänkt vara borta i alla fall en vecka. Och jag har tänkt åka på tisdag. Men hur ska jag göra med lilltjejen? Det finns bara hästveterinärer här i Kiruna och sen är det väl Gävle närmast, men jag har inte kollat upp det då jag fortfarande inte vant mig vid tanken på att hon inte kommer att vara kvar här mer sen.

Just nu hindrar den henne inte, men kommer den att hinna växa så mycket under tiden jag är borta? Min familj vet jag inte hur uppmärksamma dom är och om de kan se efter henne.

Vad ska jag göra, hela jag bara skakar för jag vill verkligen inte förlora henne. Men börjar inse att jag kanske måste släpa taget. Hon är min bebis och jag har själv fött upp henne.

Vad är bäst tror ni, ska jag vänta och se om den växer mer och ta bort henne innan jag åker? Eller ska jag skjuta upp resan och vara kvar hemma med henne tills det inte går längre?

Inte för att jag inte värdesätter henne, men jag har planerat att åka rätt länge och det känns jobbigt att behöva skjuta på det ytterligare.

Varför ska sånna här saker krocka för..? Och jag kan inte heller ta henne med mig, min kopmis har två kattungar som jag tror skulle bli lite väl jobbiga.

Jag är fortfarande skakig och grinar till och från… va ska jag göra?

Camillhe
0

Det är svårt att råda dig, ibland växer tumörer långsamt, ibland snabbt. Hur är hennes allmäntillstånd för övrigt? Det beror ju på din familj, men kan de verkligen inte övertalas att hålla koll på tumören medans du är brta så hon inte lider.

Spricker gör dom ganska sällan, men det kan hända om den blir jättestor.

Är hon ok för övrigt förutom lite ålders skruttighet, och familjen eller ngn kompis kan ha koll på henne så hade jag låtit henne leva tills jag km hem igen.

fiffiluren
0

hon är ju pigg (förutom att vara gammelskruttig) då hon är vaken, annnars har hon börjat såva mycket mer nu det senaste halvåret. Hon har inga problem med att klättra runt i buren, och hon bäddar (det är hon som sköter bäddningen i gänget) och grejar som hon brukar. Än har den inte påverkat henne.

Kollade henne mer noga i går kväll innan jag gick och lade sig (först när jag upptäckte den vart jag så rädd så jag tänkte inte på att kolla hur hon kändes i övrigt) och jag hittade en till liten knöl på sidan bakom skuldran.

jag ska hålla ett öga på henne så gott jag kan. Det är inte det att familjen vägrar se efter henne, men dom kan ingenting om möss, dom har ingen aning om vad de ska äta eller nåt sånt. Så får väl lämna en lista på vad dom kan ge, så att det inte bara blir pasta.

[Thiah]
0

Min lilla musflicka levde med sin tumör i flera månader utan problem. Jag tog bort henne först när den hindrade hennes framfart och rörelser

fiffiluren
0

#3 låter uppmuntrande, men jag ska hålla ett öga på henne för att se hur snabbt dom växer. Är dom jättestora när jag kommer hem så måste jag nog ta bort henne…