Fel på hanen? Hjälp!
Hjälp! 1.har en mus hane som är hur snäll som hälst…
men när jag satte ihop honom *Mint* med mus honan *Snö* så strunta han i henne en stund iallafall.. men sen bara han flög på henne och bet henne så nu hon blöder hon och är halt :/ förstår inte varför?
2.Kan man ha 2honor och 1 hane i samma bur? eller blir det bråk eller något? :/
Tacksamm för svar :D
Du bör aldrig ha honor och hanar tillsammans annat än vid parning, och den hanen låter inte lämplig för avel…
Hur fick de träffas? Var? Förmodligen bet han henne eftersom hon var en främling och han kanske kände sig trängd eller liknande. Förmodligen löpte hon inte heller och var inte intressant för honom 
Som sagt bör man aldrig ha hanar och honor tillsammans annat än när de ska paras. Låter man de bo tillsammans kommer honorna få ungar på löpande band vilket sliter otroligt på honans kropp.
Låt honorna bo tillsammans och hanen ensam du, så blir det bäst 

Mvh Stephanie 

Jag har läst att man ska sätta 1 hona och 1hane i en ny ren bur… så det var där dom träffades ;)
jag vet att honorna ska va för sig och hanarna med …men jag undrar just om man kan ha 2 honor tsm med 1 hane i parning alltså ^^ om man vill t.ex att båda ska bli gravida 
men hur ser man att honan löper då? :O kan inte se sånt så bra :/ ^^
#2 skulle nog inte rekomendera dig att avla på den hanen i vilket fall som faktiskt, jag tycker det låter lite hemskt att hanen gav sig på henne på det sättet
#2 Varför vill du ha ungar efter båda honorna? Tänk på att det kräver mycket av dig som uppfödare, och att det gäller att välja ut rätt avelsdjur för att få bra ungar. Det är inte bara att sätta ihop sina djur och tro att det ska bli bra 
Du gjorde rätt i att sätta dem på en ren yta, men det kanske kändes för trångt för hanen eller liknande. Honan löper ofta men jag vet inte om man kan se det på möss riktigt?

Mvh Stephanie 

Har för mig att grodan skrev nånting om att underlivet blir lite blåaktigt, men jag minns inte vart jag läste detta 

Tänk på att du kan få många hanar.. och till slut så kanske ingen hane går ihop längre.. alltså måste du ha alla hanar i en massa burar..
Själv fick jag 2 kullar.. och fick ha alla hanar ensamma.. eftersom de inte gick ihop.. Sen kanske du har 20 olika burar.. och det kostar pengar..
Du måste göra rent alla burar 1 gång i veckan.. och det tar tid.. och är jobbigt.. sen måste alla djur ha vatten varje dag.. sen mat.. och maten är inte så billigt heller till 20 djur.. sen måste du ha plats till alla de små också.. och det luktar mycket..
Tror inte dina föräldrar skulle klarat av den lukten.. (det gjorde inte de här hemma.. och alla som kom på besök mådde illa )
Mitt tips är att du tänker riktigt noga.. jag önskar att jag aldrig fick 2 kullar här hemma.. tänk på att en mus lever mellan 2-3 år..
Mvh Caroline
Medarbetare på Svåra Tider
Möss ska vara snälla mot varandra, speciellt de som man ska avla på.
Som skrivs här ovan, är en sådan hane som till och med ger sig på andra honor, absolut ingenting att avla på!! Det är snarare ett skräckexempel på avelshane… Ledsen att behöva säga det.
Och de han-ungar som denna hane ger upphov till, lär garanterat inte gå ihop med andra hanar, när pappan inte ens är snäll mot andra honor!
Du kan förvänta dig mellan 10 och 15 ungar i varje kull, och minst hälften (av någon anledning kan ofta mer än hälften) är troligtvis hanar. Och fort går det!
Om tre veckor har du ungar. Ytterligare tre veckor är dina ungar på god väg att bli könsmogna!! Lägg till två veckor så måste du sära på alla hanarna, om du inte vill ha buren full av blodiga möss, och kanske en och annan död också. Vill du det?
Det här är alltså framtiden om två månader för dig. I mars.
Är du redo att ha mellan 10 och 20 nya burar med en vuxen mushane i varje? Att de luktar behöver jag väl inte lägga till, det måste du ju redan veta.
Låter det som en lockande framtid?
Inte ens bra, fina, trevliga avelshanar går att sälja med lätthet!!!!! Många gånger går de inte att sälja alls. Inte ens de som går ihop med sina bröder som vuxna (för att de är temperamentsavlade förstås!!! det är så man får såna mushanar).
Vill du ha det såhär från och med mars, april månad, och ett par år framöver?
Nöjet med små musungar, går dessutom fort över. Först är de blinda och nakna, från ca 14 dagars ålder får de ögon och päls, är jättesöta men är i popcornåldern och man kan inte hålla dem för att de flyger som små katapulter ur handen (gäller icke-temperamentsavlade möss).
Vid fyra veckors ålder är de vansinnigt söta, men börjar bli könsmogna, men för unga att avla på, de är bara unga tonåringar, så man måste sära könen.
Och sedan är de vuxna. Och så sitter man där med tio, tjugo hanmöss och lika många nya burar.

Tack för alla tips …Ska ta en annan hane att avla på …och nej #7 jag vill verkligen inte ha den framtiden tack för att du *och ni andra* bärettade det här för mig
är en nybörgare när det gäller avel :/ XD tack en då