Björndalens musuppfödning.
Japp, då har jag skickat in en ansökan om att bli reggad uppfödare
. Om jag har förstått saken rätt, lär det ta sin lilla tid
, men jag berättar det i alla fall.
Björndalens … Har funderat över uppfödarnamn, men kommer inte på något bättre, så det får det bli. Heter ju Björn i efternamn (och bor dessutom på dalvägen).
Vad jag kommer att inrikta mig på för färg, vet jag faktiskt inte än, men det lutar åt chokladvarianter. Ck, ck-be, ck-tan, ck-cinamon. Pälslag är långhår och korthår satin.
Snarare vet jag vad jag inte vill ha för färg.
Kommer inte att avla på rött A(y), det vet jag bestämt. De är söta som få, och är de satin är de makalösa, och snygg satin ck sable (som Harmoni) ja, då tappar jag andan, för att inte tala om Lucys ljusgula len-lysande satinvariant. Men det är bara en så kort tid, innan resterande A(y)- "svans" hänger på. Fetma och tumörer, har det varit för mina rödingar.
Även om några blivit "jättefeta" snabbt, har flera klarat sig ganska bra, men de saknar den här vackra slankheten som jag uppskattar hos en mus, och jag får alltid tänka på vad jag matar dem med. Jag kan inte tänka mig att föda upp röda, för jag kan inte tänka mig att sälja sådana till sällskap. Glädjen över dem kan bli för kortvarig…
Vill inte heller ha albinos, absolut inte. Är helt enkelt inte förtjust i dem.
Inte "lockar" eller "krull" av något slag, varken kort- eller långhårigt krull.
Inte heller blå. (för jag vill begränsa mig)
Inte svart, inte ens svart tan. Fast jag kommer att både ha och få sådana, de kommer liksom att ingå, fast mest som en "biprodukt", och även som utavel.
Inte heller agouti, fast cinnamon, och "golden agouti" (som "bara" är en bra färgad "vanlig agouti") är ljuvliga i satin, så agouti finns nog med på en hörna i alla fall.
Så har jag mina extreme dilution-varianter. De får gärna hänga med ett tag. Det är kul och spännande att få "lustiga nya färger" i kullarna.
Men framför allt avlar jag på temperament! Och långhår.
Ett bra temperament för mig, är en mus som är trygg!
Den ska inte bli rädd av plötsliga ljud eller plötsliga händelser.
Den ska gilla mänskligt sällskap och söka sig till människor. Eller till mig/sin ägare/skötare. Har inget emot "enmans-hundar".
De behöver inte vara keliga direkt, men sällskapliga, och roliga att ha. Det ska vara möss som det är lätt att skapa en relation till.
Självklart ska de aldrig ens fundera på att bitas… Det ska inte finnas i deras begrepps-sfär.
Sedan är det långhår. Snygga långhårsmöss är så in i norden gulliga!!! Alltså möss med snyggt långhår.
Jag är inte alls säker på att mina möss är något att ställa ut… I alla fall inte till en början. Standardmöss vill jag inte satsa på - jag har fått fram några snygga, men gillar inte temperamentet.
Snälla, javisst. Även tama. Men "nerviga" och det gillar jag inte.
Vad gäller pet-utställning … jag vet inte. Mina härligaste och roligaste möss Blanche och Brioche, är i mina ögon underbara, för de är så roliga att ha.
Men de är "springiga", dvs livliga och glada och nyfikna. De är också "enmansmöss". De kommer till mig, men kommer någon annan väder de ryggen till! Jag kan ha dem lösa på golvet och de följer mig som små hundar vart jag än går, de ska vara med på allt. Inte för att kela, utan för att de är sällskapliga. De hittar alltid på bus, och får mig att skratta. jag har aldrig svårt för att ta dem, de kommer så fort jag ropar deras namn, och oftast även ändå.
Men de är verkligen "enmansmöss" - de kommer till mig, och vänder andra ryggen. Att "charma någon domare" tror jag inte intresserar dem, helt enkelt.
Skulle vara kul att ställa ut dem i petclass och se vad som händer …
Vad jag har för mål? Snälla trygga roliga söta möss som blir bästis med sin ägare.
Men målet kommer säkerligen att ändras allteftersom. Jag går på känsla, utifrån vad jag känner och ser. och jag är hård i urvalet. Men ger också ibland "urvalet" tid att verka.
Äsch, det är vart långt. Jag är ju ännu bara nybörjare i musuppfödningens ädla konst. Och det lär ta lite tid = flera mus-generationer, innan jag börjar kunna "producera" de möss jag tänker mig.
Och exakt vad jag tänker mig, vet jag inte. Det är mer en känsla som jag är ute efter, en känsla och en relation.
Jag vet bara att det finns, både känslan och relationen. De ska bara "renodlas".
Jaha, det var en kort presentation av Björndals-tankarna. och så har Kärringen-mot-strömmen talat igen.
(ps. att jag inte har nämt friskhet, är för att det är underförstått självklart)

Va kul att du skickat in ansökan *Ler* Jag får vänta lite till ca minst 5 mån .. har inte varit medlem 1 år än i Svemus.
Men visst blir det långt när man skriver vad man tänker, men så kul det är att läsa och det gör att det lätt blir som ett samtal *ler*
Har nog som du lättare att veta vad jag inte vill hålla på med, vet också vad jag nog alltid kommer att hålla på med - att black tan alltid kommer att vara mitt skötebarn nr 1. Men sen är det lite annat som kommer och går… långhår vill jag också pyssla med - men jag kan även tänka mig texel. Är däremot inte så inne på kort krullig. Men gärna korthår när det gäller mina black tan o engelsktypade. Jag kommer också att ha både standrad och pet klass - ialla fall kommer jag att försöka. Gillar utställning så när jag ändå åker och umgås med folk så kommer jag nog att ta med mig några i båda klasserna. Kanske för att få lite "vägledning" på om jag är på väg åt rätt eller fel håll.
Sen tror ja som du att man lär sig mer och mer och med det så ändras det mål man har. Och det tror jag är bra - det bara visar att man utvecklas.
Ja det här var så kul att läsa *Ler* Önskar dig alla lycka till.

Vad menar du med "ck-be" och "ck-cinnamon"?

vad roligt och lycka till med uppfödningen!
#2 ck- be = Choklad berkshire. ck-cinnamon = choklad cinnamon
:)
Jättekul, amaira, välkommen i gänget!
men cinnamon är ju en chokladnerblekt agouti!!! AAbb
#2 I Finland förkortas choclate cc, i Sverige ck.
ck-cinnamon var en egen uppfinning av mig
Skrev jag så? Ja, det gjorde jag visst…
#5 Jag vet, Grodan.
Så länge som jag öppnar munnen - och det gör jag ju
så länge jag har liv i kroppen - kommer ni att få höra de mest konstiga uttalanden från mig
. Om ni inte redan har märkt det, vilket jag tror ni har.
Det hör ihop med mina koncentrationsproblem. Jag tänker en sak men använder fel ord eller konstiga ord, eller blandar helt enkelt ihop orden.
Så när jag pratar, måste ni helt enkelt "tolka fritt"
.
Det är också fritt fram att påpeka för mig, när jag säger fel saker. Det kan bli så himla konstigt när jag gör det.
Jag kan till exempel säga "gardin" istället för "byxor", och inte ha den minsta aning om själv vad det är jag säger.
Så om jag talar om att jag ska klä på mig gardinerna - så bli inte oroliga
Detär alldeles säkert ett par byxor jag sätter på mig!
sådär gör jag med… brukar även flytta på orden i meningarna… typ att jag ska gå hunden med en promenad etc… 

#6 vet du vad … det påminner mig en tråd vi hade med frågan - vilket ord menas *ler* o du amaira var så ivrig att få sätta ut ett ord… ska nog skaka fram den tråden så att du kan få lägga ut ordet o vi något att gissa på igen.
Ang förkortningarna så funderar jag då lite på… tar en egen tråd *ler*

Haha!
18 år sedan, och på väg att regga en uppfödning!
Kul att läsa vad jag tänker om den! Ännu mer kul, eller lustigt, är att jag tänker i stort sett samma sak idag! Inte mycket har ändrats, inte i grunden.
Sen har jag förstås provat på det mesta som går att prova på under åren, i en livfull nyfikenhet som jag har gemensam med mössen jag ägt. 😊
En annan uppfödare sa en gång så bra, att hon "gick i kvällskurs hos sig själv", och syftade på allt man lär sig som uppfödare, hela tiden.

Jag satt precis och saknade våra diskussionsmiddagar som drog ut över en hel kväll och halv natt ibland.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#11. Ja! Så mycket jag har lärt mig av dem, och som jag bär med mig! Vi har varit några härliga konstellationer genom åren!! Så mycket delad erfarenhet och kunskap, från lite olika områden och vinklar.
Synd vi bor så långt ifrån varandra.
- Redigerat 2025-06-11 07:03 av ariama

Jag skulle önska en sån kväll till i sommar. Jag kan bjuda hem och fixa mat och kanske har jag råd med vin också.
Blir det för långt att köra för dig kanske det går att ragga upp nån mer som kan köra.
MVH Elin
- Redigerat 2025-06-12 11:18 av Vattnadal
Det skulle vara roligt.

Då skriver jag det på önskelistan!
Den på saker att hinna med medan jag är arbetslös alltså.
MVH Elin
… och jag får väl börja förbereda mig mentalt.
Så här på min ålders vår är allt lite mer "krävande" energimässigt. 😊
Gud vad roligt med så engagerade uppfödare! Det vet jag ju att ni är, men framför allt vad gäller temperament.
Tänk alla som "köper en mus vilken som helst" och inte vad vad de går miste om. 🥰
Folk kan nog begripa det med hundar men med möss, nä, det är nog något barnen har i bur med lite skojiga hus, typ. Eller är det inte så längre?
Det måste vara så kul när man kommit några generationer på väg och börjar kunna se sitt eget avelsarbete, att utvecklas! Det är värt en egen tråd, tror jag. 😀
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
"Tänk alla som "köper en mus vilken som helst" och inte vet vad de går miste om."
Precis!!
Hundar i all ära, men att en liten mus på ca 60 gram kan bidra med så mycket tillit och glädje, värme och mjukhet, det är förunderligt, och nästan svårt att förstå ens när man (läs jag) fött upp hundratals av dem!
Möss är mycket älskansvärda!!
- Redigerat 2025-06-18 18:51 av ariama