Mus iFokus

Mus

Etiketter: beteendehälsaskötsel
Läst 728 ggr
Charlie2006
0

Ska jag ha spån istället?

Jag undrar då om jag ska använda spån isället för toa-lätt som jag använder nu?. Har märkt att han gillar att gräva och det går inte då han har toa-lätt, då det är lite hådare och kan inte ha i samma mängd som jag skulle kunna ha i spån. Vet dock vet jag inte om det är från löv träd eller barr träd (det är kutterspån som man använder till häst).

Sen undrar jag om ni vet varför han gräver så långt ner han kan, tar en pappers pellets i munen och läger den lite längre bort?.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

Camillhe
0

Kutterspån brukar alltid vara gjort av barrträd, lövträd är oftast för dyrt att ha till hästar.

Jag skulle nog rekommendera flis som grävmaterial, asp/al/bok finns.

Och han gör nog det för att den där pelletsen var viktig att flytta på:P

ivanhoe81
0

jag använder kutterspån, jag får inte tag på något annat spån

och jag har inte råd att hälla i 2-3 säckar toa-lätt i akvariumet varje vecka (30 liter, 32kr per 10liters säck) sedan skulle inte jag vilja gå på rent toa-lätt om jag var mus

jag kör med en blandning med ca 10 liter spån, 10 liter toa-lätt, lite finklippt ängshö som jag köper på ica och 10 liter pappers-trassel från dokumentförstöraren, det blir ett lite tjockare lager på botten och de gör egna grottor som de sover i etc och pga att det är blandat med papper och hö så ramlar inte gångarna ihop

Camillhe
0

Tänk på att de lätt får ohyra när man använder hö så ha koll på det:)

gulzebra
0

Lite halvt ot nu men vad är grejen med att det inte går att gräva i Toa-Lätt? Tycker man hör det jämt.
Mina möss (och hamstrar där man hör samma sak jämt) har Toa-Lätt och de gräver utan problem. Nu har en ekonomisk svacka dykt upp i en vecka så de har kutterspån tills mina pengar kommer och jag kan köpa ny Toa-Lätt och jag har snarare märkt att de inte alls gräver lika mycket i spånet… Kolas akvarium ser skittråkigt ut nu med spån som bara ligger platt med någon enstaka liten gång, jämfört med när hon har Toa-Lätt som ligger lite hur som helst över hela karet.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

ivanhoe81
0

#3 jag har mitt hö liggandes högst uppe i garderoben i minst 1-1.5 månader innan jag använder det, har läst att man ska göra det för att slippa ohyra

visst jag fick ohyra i somras men det kom inte från hö då jag inte använde det just då (gav mina gerbiler det sista ca 4 månader innan ohyran kom)

Charlie2006
0

Tack för era svar :).

Tycker ni att jag ska blanda toa-lätt med spån? för då kan jag ha betydligt tjockare lager. Använder spån till några av mina hampisar och det dammar inte så mkt.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

ivanhoe81
0

jag skulle göra det om jag var du, mina möss älskar att gräva gångar och grottor i spån

MP160
0

Skulle nog faktiskt inte heller rekomendera kutterspån, även om han gärna vill gräva. Flis är då mycket bättre, dammar oftast inte och går bra att gräva i. Du skulle kunna ha kartonger och lådor i botten och hälla bottenströ på det, funkar även med toalätt då, men det blir kanske en del då :p

ivanhoe81
0

jag skulle inte vilja ha flis det är så stora bitar (det som jag har sett som man kan köpa, toa-lätt är mindre än flisen)

vill du ha spån men inte kutterspån så kan man ju välja bokspån eller något annat spån av lövträd

sedan tycker jag att rent toa-lätt stinker, bättre att använda spån och toa-lätt

spånet gör det mjukt att gå på och toa-lätten står för uppsugningen

Evelyn
0

Alspånet kan jag rekomendera :) Det är egentligen som flis, fast i små bitar. Det dammar inte och tar upp lukten bra :)

ivanhoe81
0

det låter ju intressant ju, jag har letat efter något som påminner om stallströ fast som är av lövträd istället för barrträd