Mus iFokus

Mus

Etiketter: beteendehälsaskötsel
Läst 827 ggr
[Kamillah]
0

Sluta bajsa utanför buren?

Någon som har fått sina möss att inte bajsa utanför buren? Varenda gång jag haft dom ute så hittar jag små pluttar lite här och där, och det är ju inte särskilt trevligt ;/

Finns det någon sätt så man kan träna bort detta? Brukar inte ha dom ute sådär jättelänge heller, eftersom dom är relativt nya och inte helt tama än.
Tar endast upp dom när dom redan är vakna och springer runt.

amaira
0

Hej Kamillah! Du skriver själv svaret Flört. Du har inte haft dem så länge och de är inte helt tama ännu. Då är de lite osäkra och lite nervösa när du tar upp dem, och då kommer magen igång. Skrattande

När du har dom riktigt tama, och vana vid att komma upp och vara ute, och dom bara tycker det är roligt, då slipper du sånt - om du inte har dem uppe väldigt länge, möss är inte helt rumsrena.

Likså en hona som löper, kan skvätta lite extra, och hanarna har ibland inget emot att lämna doftspår efter sig. Men även hanarna är ofta "hands-rena" när de är tama.

[Kamillah]
0

Hur får man de att tycka att det är roligt att komma upp? det är bara en av dom som IBLAND går upp i min hand frivilligt, och det är när burdörren är öppen och hon står på kanten och vill ut. De andra 2 vill inte alls upp i handen.

Jag har haft en hamster i lite mer än ett år nu, han är jättetam, lugn och snäll och man märker att han vill upp och springa men han går ändå aldrig upp i min hand frivilligt. Så för mig så har jag aldrig vart med om att de faktiskt vill gå upp i handen, därför känns det nästan lite onåbart om du förstår. Obestämd

Tallullah
0

Hej Kamillah!

När det gäller hamstrar och møss så är dom ganske olika…jag har hamstrar själva och min gullhamster är lugn och snäll och har aldrig bitit,men man märker ändå att han inte tycker om å vara i handen…hamstrar er ju enstøingar i naturen och jag tror inte dom har så mycket behov av att kramas och kelas med faktisk,men detta är min åsikt och kan hända andra mener nåt annat…møss derimot är ju flockdjur och kan komunisera med människan på ett helt annat sätt…

Frågan med  å gøra møssen tama tror jag nog andra här på forumet kan svara på bettre enn jag…jag håller nemligen på själva med å få mina tre tama och det er nog en bit kvar…