Hur lång tid tar det? dräktig.
Hej! Jag undrar hur lång tid det tar för en hona att bli dräktig om hon går i samma bur och båda är könsmogna?
Tacksam för svar :)
Kan ta från några minuter till nån vecka antar jag, beror väl på mössen :)
Okej nej för jag har 2 st som är till för just avel och jag är ny med det, men dom verkar gilla varandra i alla fall. Killen är på henne och dom ligger och myser i sitt hus. Är det ett bra tecken?
Om de accepterar varandra är det ju ett bra tecken, för även om de parar sig men bråkar i övrigt så kan ju bråken leda till att honan stressas och därför reabsorberar fostren eller att de inte fäster alls.
Paulina
Jag håller inte på med avel själv, men jo det är väl ett bra tecken på att dom trivs med varandra. Låt dom gå tillsammans i nån vecka eller så eller tills du ser på honan att hon är dräktig men inte mer än 2 ½ veckor skulle jag nog rekomendera. Hanen kan para om honan strax innan hon föder och då blir det ju en till kull vilket tar väldigt mycket på honan.
Ger du dom bra mat osv så att honan orkar med en kull? Har hon burkompisar av samma kön som kan hjälpa till med bebbarna? :)
Än så länge är det bara dom två, men ska skaffa ytterligare 2 honor till sällskap.
Japp, hon får ett bra basfoder, färsk mat så som potatis, grönsaker, kött osv.