Ge enbart mjuk mat/pureer m.m??
Jag behöver lite ideer och tips kring vad för mat jag kan ge min lilla mus Mimmi. Hon förlorade halva sitt ben för ett tag sedan. Hon läkte bra och har inga bekymmer trots detta. Hon lever ett bra musliv ändå. Men idag såg jag att hon gått ner extremt mycket i vikt. Jag trodde först att maten var dålig och att den inte gick att äta eller något. Men kollade hennes kompis som var liiite för rund. Då kom jag på en sorglig anledning till att hon gått ner så mycket i vikt på senaste tiden. Hon kan inte äta fröer och hård mat som vanligt genom att med framtassarna skala och hålla i maten. Hon måste använda enbart munnen.
Hon mår annars bra! Därför vill jag försöka så länge hon själv vill leva och förövrigt mår bra. Hon kommer nu endast få leva på barnmat/mosad mat/pureer/välling osv.
Min fråga är därför om en mus kan överleva och få i sig alla näringsämnen genom denna form av mat? Någon som har tips på vilken mat som skulle vara den bästa?
Vi tar detta dag för dag nu. Varje dag hon får är en seger. Jag är medveten om hennes behov av att tugga. Jag är medveten om tänderna som behöver slipas osv. Det blir ett problem framöver. Där får jag se hur vi gör. Om det går att klippa osv. Eller om hon har fått nog. Detta är en speciell situation som vi ska kämpa med, varje dag. Varje sekund hon kan få i livet som ger henne något ska jag ge henne. Avlivning är därför idag inte ett alternativ. Imorgon är en ny dag. Men idag så länge hon vill vara med i livet och varje sekund jag kan ge henne ett bra musliv har jag lovat henne att göra vad som krävs.
Hon kan förövrigt klättra och balansera utan större problem. Hon gör det hon alltid gjort och kan göra allt detta. Allt förutom att äta som vanligt.
jag tycker att hon borde klara av mjuk mat, en annan lösning är att ge henne redan färdigskalade frön i barnmaten typ som skalad hirs och likvärdiga småfrön, alltså väldigt smått inget skalat havre etc
mina använder inte framtassarna när det är såpass litet (testade en gång med enbart hirs, de var som galna i det och åt med stora munnar, hivde i sig de fröna utan att hjälpa till med just framtassarna)
Hur går det med Mimmi?

#2 Tyvärr gick Mimmi bort efter någon månad. Hon klarade sig bra med mjuk mat men så blev hon mycket sämre, magrade av och innan jag hann ringa vetten somnade hon in. Hennes kompis tog en av mina katter och hon blev ensam. Kanske blev det för mycket för henne, jag vet inte riktigt…
Ok, trist. Men det var ju en väldigt udda sak som tyder på något väldigt knasigt. Att hon kunde klättra men inte hålla med tassarna i maten…