Mus iFokus

Mus

Etiketter: om-sajteninfo
Läst 627 ggr
Grodan
0

Försäljningsannonser - tyck till!

Jag vill gärna diskutera annonsering av möss här!

Vad tycker ni? Ska vi ha några regler t ex hur annonsen ska utformas el dyl? Ska alla få sälja möss?

Mus-ifokus tillhör oss alla medlemmar här och då är det givetvis vi alla tillsammans som får bestämma en sådan här sak. Jag som Sajtvärd kan ibland reagera över annonser jag anser är mindre seriösa och det är inte sagt att ni andra har samma åsikter. Därför är det också viktigt för mig att få höra era åsikter, så TYCK TILL!!!

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[mjuue]
0

Jag tycker att alla seriösa ska få sälja möss.. o med det menar jag INTE till ormmat eller liknande. Och kanske inte att man får sälja dansmöss.. för det var väl tillochmed förbjudet i djuraffärer.. eller? :S

Och deras defekt gör dom inte till tammöss tycker jag iallafall. Ej lämpliga med andra ord.

Chippers
0

Jag tycker att alla ska få sätta in annonser och sälja möss.

Mr.Nibbles
0

Det tycker jag med MEN, man ska träffa ägaren innan och veta vem man är!

Highlandertess
0

Jag personligen tycker att mus.ifokus är ett bra ställe att annonsera på eftersom man då kan få mer kontakt med säljare/köpare. Man kan "pratas" vid först innan något bestäms och det tycker jag känns bra. Sedan kan man även ha kontakt efter köp/försäljning för att se till att allt fungerar bra. Jag vet inte riktigt en "mall" för oseriös säljare eller oseriös köpare. Det är mer något man känner på sig när man läser en annons eller ett svar. Men några riktlinjer kanske kunde anges?

Mvh Therese

Grodan
0

Jag tycker inte om att springa runt med pekpinne, men det kanske är så som du skriver att en mindre seriös annons ger färre svar än en mer seriös? Är därmed allt sagt i ämnet? Tycker det borde finnas mer åsikter…

Muszimba
0

Om man vet/ märker att säljaren är seriös och kanske också registrerar sina kullar, då går jag hellre till den annonsen och meddelar mitt intresse för att sedan gå via telefon och träffa(om möjligt) uppfödaren och mössen som är till salu.

Terato
0

Jag tycker gott att det kan finnas lite riktlinjer angående annonser. Det visar mus.ifokus seriositet. Ett minimumpris på 75 kr och helst att ungarna är registrerade. Det kan ju vara en riktlinje eller krav, jag vet inte.. Då hjälper sidan till med musens status och att registrera många möss som kanske inte hade varit det annars.

Det ska även framgå om föräldrar eller släktingar haft sjukdomar osv., om de bör avlas på eller ej och om det finns stamtavla.

Det tycker jag gäller all försäljning av djur.

..Men det är vad jag tycker.. :)

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Terato
0

..Självklart ska även säljaren ställa krav på köparen!

Men det är ju oftast säljesannonser som ligger ute..

teratos.r8or.se

Grodan
0

Gah, vad härligt att du tycker så Terato! Precis vad jag också tycker!

amaira
0

Allt som visar på "seriöst" ställer jag mig bakom.

Minimi-pris är ingen dum tanke, men tål att diskuteras. Priser över huvud taget tål att diskuteras tycker jag.

För visst "borde" det vara olika priser på t.ex. djur med uppfödarnamn och djur utan uppfödarnamn, eftersom ett uppfödarnamn kräver mera av uppfödaren, och även (i alla fall oftast) visar på mer erfarenhet hos uppfödaren och en längre tid som uppfödare = har fler generationer bakåt och bättre koll på härstamning och linjer osv.

En reggad uppfödare får också lägga ner mer pengar och mer tid på sina möss. Och en reggad uppfödare kan dessutom inte vara uppfödare utan en viss "insyn" i sin mushållning.

Jag funderar själv mycket över muspriser, och kommer så småningom själv att lägga upp en "mall" för vad jag själv önskar både få och ge för olika möss beroende på: reggad uppfödare eller inte, olika kön, stamtavla eller mindre komplett stamtavla, avelsvärde, osv. Men det är bara mitt eget sätt att "roa mig" Räcka ut tungan

mandymoo
0

Där håller jag inte med dig alls amaira - angående att en mus är mer värd för att den skulle vara uppfödd hos en med stamnamn eller inte.

Och att en registrerad uppfödare skulle få lägga ner mer tid och pengar är jag inte heller med på vad du egentligen menar. Är det att deras år av erfarenhet ska ha gjort att det kostat mer i tid o pengar? Ja men så är det ju med alla hobbies - inte sagt att djuret är mer värt än hos någon annan som föder upp.

Självklart är det upp till var o en att sätta priset på sina djur som ska säljas - o lika självklat att den som köper sen har rätt att bestämma sig för om djuret är värt det priset eller inte. Men att gradera djurets pris pga av att uppfödaren har ett stamnamn eller inte kan jag inte hålla med om alls.

Grodan
0

Jag håller med amaira till viss del. Som hon skriver, en uppfödare har mera koll och måste tåla insyn i arbetet hon gör.

Samtidigt vill jag ändå någonstans tycka att alla möss är värda 75 kronor minst oavsett kön, typ, färg etc.

Vattnadal
0

Jag har bestämt mig för att höja, tar 100 kr nu!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

amaira
0

Mandymoo, så här tänker jag:

Med en mus med uppfödarnamn är jag garanterad att uppfödaren har lagt ner mer tid och pengar och även intresse. (även om det kanske inte alltid behöver vara så)

För att få vara reggad uppfödare, behöver man betala en årsavgift till Svemus, det medför också mera pappersarbete (om inte med själva registreringarna så med exempelvis årsrapport till Svemus).

En reggad uppfödare har också fått göra ett uppfödarprov. Må vara att det inte är så svårt, men det är i alla fall en garanti (i den mån någon garanti är möjlig) för en viss grundkunskap.

Köper jag en mus med uppfödarnamn så VET jag att uppfödaren har tagit sig tid, lust och kraft att lägga ner just detta extra engagemang på sin musuppfödning.

Och jag VET att denna uppfödare även har någon form av kontakt med andra uppfödare, i alla fall har haft. Och ja, jag anser det vara meriterande, det med.

Om inte annat kan jag "höra mig för" vad andra uppfödare anser. En icke reggad uppfödare kan vara seriös och kunnig och duktig - eller dess motsats. Hur ska jag kunna veta det???

Hur folk "låter" när man pratar med dem, säger inte alltid någonting alls, tyvärr.

Det kräver tid, lite pengar och en hel del engagemang och vilja och "besvär" att bli reggad uppfödare. Någon som är "alltför knäpp" i sina idéer om mushållning, lär inte bli reggad. Inte heller den som inte är tillräckligt seriöst intresserad.

Vem som helst kan "föda upp möss" om denna person vill. Det är bara att sätta ihop en hane och en hona, sedan finns muslingarna där. Lätt som en plätt.

Sist av allt - jaa, jag tycker det är "lite häftigare" att äga en mus med uppfödarnamn!

Om det inte vore, varför skulle man då ha uppfödarnamn över huvud taget? Det fyller faktiskt en funktion.

Muszimba
0

100:- för en mus med stamtavla tycker jag är ganska vettigt. Vet ju att Elin, Grodan Therran, TomasH, cosmonita, Amaira, Mandymoo, Fairytail och Theriss är bra uppfödare här i Sverige. Klart att ni kan ta mer än 75:- för en mus med stam och allt. Alla möss är visserligen lika värda, oavsett kön, färg, typ och ras(tam mus, taggmus, zebramus med mera).

reverse
0

Jag håller faktiskt med i mångt och mycket med Amaira där. Det är en liten extra trygghet på något sätt att köpa från någon som är registrerad och så. Jag själv anser mig inte okunnig när det gäller möss, (eller djur ö h t), men jag kommer ändå vara nybörjare när/om mina möss blir med bebisar. Första kullen/kullarna kommer ju vara mer eller mindre "känna efter"-kullar… Jag kan se att det då finns lite mer värde hos någon som har mer erfarenhet och är registrerad med uppfödarnamn, än hos mig som ännu inte riktigt fått kollen på vad jag gör helt och hållet. Trial and error och allt det där. Men precis som med alla djur ska man ju sträva efter att öka värdet hos dem alla.

Jag skulle lätt betala 200 kr för en mus jag verkligen vill ha. Skrattande

//Lina

Vattnadal
0

Mina pygmémöss är dyrare, För musfolk kostar en hona 200 kr eller 2 för 350, och annonserar jag på tex reptilsidor, tar jag 250 kr för en hona eller 2 för 400. Hanar är lite billigare, 150 kr st eller 2 för 200.

Tammössen skulle gott kunna få vara dyrare, men det händer väl knappast, antar jag!

MVH Elin

Grodan
0

Priser tycker jag är lite töntigt att diskutera. Pengar är inte allt här i världen och levande djur kan inte värdesättas på det sättet.

Självklart får jag inte igen det mina djur kostar och på inget sätt eftersträvar jag det. Viktigast är att de får ett bra hem och blir omtyckta för de individer de är.

Jag har många gånger hittat superbra möss i zooaffärer som faktiskt hållt bättre klass, standard och temperament än stamtavlemöss, så att generellt säga att stamtavlemöss är bäst är inte helt sant… Visserligen kan aveln bakom värdesättas. Men det är ändå i så fall PERSONEN bakom uppfödningen som värdesätts för dennes val, principer, moral och etik. Levande djur går trots allt inte att styra till fullo.

För att återknyta till ursprunget - vad tycker ni att en försäljningsannons på mus-ifokus skall innehålla, följa för mall/regler etc?

Själv tycker jag att

1. Alla data om musen/mössen ska vara med
  2. Registrerade i SVEMUS
  3. privat kontaktsätt skall erbjudas via mail eller tel
  4. ingen tingning i tråden

Vattnadal
0

De 4 punkterna tycker jag blir bra. Frågan är ju vad ALL data är? Född, kön, färg, hårlag, typ, föräldrar?

MVH Elin

Grodan
0

Det är all data typ… Flört

Vattnadal
0

Du menar kanske heeela stamtavlan, 8 led?Räcka ut tungan

MVH Elin

Grodan
0

jag uppskattar visserligen det, men det är väl kanske lite väl elakt… hihi…

Muszimba
0

Att få veta delar av stamtavlan, åtminstånde de 4 första leden är bra tycker jag även om det idag är 3 led som man får reda på. Vill man ha reda på vad som finns längre bak kan man ju försöka få någon utskrift från registratorn.

Mymlan
0

Så om jag tar en kull på Häxans Botlina som jag endast vet vem som är mor och far men ej resten, ska jag då ej få annonsera ut ungarna här då, då jag ej vet hela hennes stam?

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Grodan
0

nä, så elaka är vi inte Mymlan

Muszimba
0

Mymlan, det man vet som uppfödare om vad som finns bakåt i släkten på musen skriver man där det ska vara. Det finns ju de som köper sin mus i zooaffär och bara vet färg, kön och ålder har registrerat sin mus i Svemus.

Terato
0

Jag tycker att 75 ska vara ett minimumpris. Sen borde seriösa uppfödare kunna ta lite mer. Pga slitet bakom osv.. Som sagt är det ju var och ens sak..

Helt rätt med prishöjningen Elin! Superbra!

Håller med om att man inte ska tinga i trådarna. Däremot är det kul med bilder. Även för oss som inte vill köpa nån mus utan bara drägla! Räcka ut tungan

Stamtavlekrav är en annan fråga som bör diskuteras. Men tycker i alla fall att det ska framkomma om det finns stamtavla och i hur många led.

Och som sagt kan det ju vara bra med riktlinjer istället för krav ibland..

teratos.r8or.se

Rymdkanin
0

Jag har varken köpte eller sålt möss över den här sidan, men jag tycker att den som vill ska få annonsera, sålänge det är en seriös säljare, köpare! Sen tycker jag att man ska få svar på de frågor man ställer, och vara säker på att musen inte blir ormmat!

Prishöjning eller minimupris tycker jag inte är nödvändligt. Hemmet är ju viktigare än priset, tycker jag iaf. Jag köpte mina första två möss för 20 kr st, och det tyckte jag var ett bra pris. Ingår samtavla och regestrering så kan priset givetvis vara högre.

Elyria
0

Håller med om alla punkter utom tvåan. Jag tycker inte registrering behöver vara ett måste. Tror det löser sig av sig självt för de flesta vill väl ha reggade möss och de flesta som säljer här reggar väl….

När det gäller priser tycker jag att var och en själv ska få bestämma. Och vem ska hålla koll på att priserna som nämns i annonsen stämmer i verkligheten?

En helt annan fråga som jag själv funderat på är om man ska få sälja möss (döda) till foder. Om jag hade orm skulle jag uppskatta att det fanns nånstans där jag kunde hitta mat som levt ett bra liv så länge de levde…. Eller är det för känsligt här?

Terato
0

Nej, tycker inte det hör hemma här. Blir för absurt, liksom.

teratos.r8or.se

Mymlan
0

#29 Sådant kan man finna på repti.net

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you