Mus iFokus

Mus

Etiketter: beteendehälsaskötsel
Läst 3944 ggr
exitingsvillemo
0

Kan man fråga om husmöss här?

Jag är medveten om att detta är en sida för tam-möss men vet inte riktigt vart annars jag ska vända mig med frågan…

Vi har huset fullt av husmöss, ibörjan bara vintertid, men det senaste året har dom blivit b ekväma och bor inne året om.

Missförstå mig inte nu, möss är jättesöta små djur, men det är inte roligt när man måste gömma allt, brödkorgen står för tillfället i kylen tex…

Dom tar sig in överallt och lämnar spillning överallt, vilket inte heller är särskilt fräsht… Så jag vill helt enkelt ta dö på dom och förhindra att dom kommer tillbaka.

Hur göra? Inget verkar ju få dom att försvinna. Vi har lagt in råttgift under diskbänken, där dom mestadels håller till. I sådan där kritform liggandes i låda för att våra övriga djur inteska komma åt det, men det funkar inte…

Våra katter har tagit ngn då och då, men uppenbarligen finns det en hel koloni med små gnagare.

Nä snart bränner jag ner hela kåken och utrotar dom helt på så vis, blir galen över att städa efter dom hela tiden.

Ni som kan arten, finns det ngt ni kan dela med er av för att hjälpa mig?

amaira
0
enbartmalin
0

Iller kiss och bajs funker super! :)

Hälsningar Malin

exitingsvillemo
0

#1 jo vi har varit i kontakt med dom flera ggr, men dom lägger bara ut dessa blåa kartonger med gift vilket inte har hjälpt så mkt… =)

#2 Nu förstår jag inte riktigt

enbartmalin
0

Iller kiss och bajs avskräcker möss och råttor

Hälsningar Malin

Evelyn
0

Det ska finnas någon manick som man pluggar in i elutaget som sänder ut någon typ av elotroimpulser som möss och andra gnagare inte gillar. Dessa impulser går då i alla elledningar och sprider sig då alltså i hela huset, ska vara mycket effektivt vad jag hört! :) Finns att köpa på Claes Olsson vill jag minnas.

exitingsvillemo
1

#5 vi har ngt liknande ute i stallet, som ger ifrån sig högfrekventa ljud. Vi köpte en sådan då vi första året hade problem därute med råttor (nu snackar vi inte söta husmöss utan 20cm råttor, brrr).

Råttorna försvann omgående, men av ngn anledning verkar inte mössen lika känslig för oljudet. Tänkte prova att ta in den och prova i huset, men måste aklimatisera kaninen i uteburen först, för tydligen hör alla gnagare oljudet.

Men den manicken täcker bara ett område på 50 kvadrat. Den du pratar opm låter bättre om den täcker hela huset, ska kolla upp det, tack =) Ingen är gladare än jag om jag slipper ha ihjäl dom små liven.

Aviendha
0

#4 Njä, skulle inte påstå det, Hönan Agda (råtta) symde och bland det första hon gjorde var att sätta sig i illerlådan och knapra illerbajs Skrikandes

Samma sak med möss verkar det som; mina illrar spenderar mycket tid utomhus på min pappas gård sommartid och har grävt ut "gamla" musgångar och trots att illrarna vistas där en hel del och även gör ifrån sig så kan man se möss kuta där bara en timme efter man tagit in illrarna så jag ger verkligen inte mycket för det påståendet ;) Skulle det stämma så skulle det inte finnas möss i pappas uthus, för vi testade att lägga illerbajs där och även att låta illern kissa men nja, de var där och sprang lik förbannat kort efteråt :P

Jag skulle nog kolla med anticimex och försöka täppa till alla möjliga ingångar som de kan ha. Inte enkelt, det är ju oportunistiska och flexibla djur minst sagt.

Vattnadal
0

Kör hellre med slagfällor än gift. En slagfälla dödar oftast på en gång. Giftet plågar ihjäl dem under dagar, om de har otur. Dessutom är det bättre att ha döda möss att ta hand om i en fälla, än att få döda möss liggande i väggarna, de luktar illa!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

enbartmalin
0

#7 Våra tam-möss är ju "dum avlade" ^^

Vi har lagt ut iller bajs i min mors garage, funka susen mössen försvann(Dom hade en hel del)

Hälsningar Malin

Aviendha
0

#7 Visst är de det ;) Men de möss jag syftade på var husmöss/vilda möss. Det var den dumavlade råttan som satte sig och käkade illerbajs :P

exitingsvillemo
0

#8 Tydligen ska ju giftet i kartongerna från anticimex göra mössen törstiga, så dom går ut och söker vätska, vilket innebär att dom dör ute och inte i väggarna.

Fällor har vi provat, men jag lever i min lilla fantasivärld att dör dom utan att jag ser det, så finns det inte… OskyldigUsch mår så dåligt när jag hittar en liten stackare i fälla, trots att det förmodligen är det mest humana sättet.Gråter

#9 Nja, jag är skeptisk… Känns inte som att iller bajs är mer fräsht än musspillningObestämd

Jag vill bara tacka er så hemskt mkt för alla tips. En eloge till er som verkligen inser skillnaden på tama möss och vilda husmöss, var lite rädd att jag skulle åka på dingel här när jag pratar om att ta dö på dom små illbattingarna Cool

amaira
0

När du kör med gift, får ju katterna lätt i sig de förgiftade mössen. Inte så bra kan jag tänka mig. (tar de en mus är den ju troligtivs försvagad eftersom de är lättast att fånga, ännu mera om de dessutom söker sig ut)

ivanhoe81
0

# slagfällor slår inte alltid ihäl mössen heller inte de som vi hade och vi testade allt möjligt, 50% av de som vi fångade levde i alla sorts fällor vi testade på våran gård inte roligt att behöva slå ihäl sådana som bet en i fingrar och allt mär man tog fram fällorna

bästa som vi hade blev ju olagligt tillslut, en ramp med tippbar ramp längst ut över en hink med vatten och något annat medel i, visst djurplågeri men det är samma som en mus som sitter fast i en slagfälla i säg ½ dygn med
våra vilda möss verkade vara lite smarta med ibland så satt det bara pinnar fast i klämmorna och ostbiten och vad man nu hade gillrat fällan med var borta

exitingsvillemo
0

#12 de giftet som ligger ikartongerna är inte farligt för katterna, det frågade jag speciellt om när vi fick dom. Så det är jag inte orolig för =)

MP160
0

funderat på levande fällor? Bara att släppa ut musen lååångt hemmifrån när det blivit fångst och musen slipper risken att "halvdö" i en slagfälla… :p

exitingsvillemo
0

#15 det blir väldans höga bränslekostnader om jag ska forsla iväg en hel mus-koloni =)

MP160
0

#16 Haha jo, det är sant Tungan ute

[FRllDA]
0

Jag har lärt mig att råttor är så "smarta" så att de lär sig av varandra. De kan liksom äta råttgift och sedan 10 timmar efter koppla ihop att de blir sjuka med vad de åt. Det är så de lär sig om vad de ska äta i naturen. Och råttor lär sig av varandra som fåglar. Blir en råtta sjuk av råttgiftet så äter inte de andra det. Nu sägare jag inte att det är gemensamt för alla råttor.

Jag vet inte hur pass lika råttor och möss är men vad jag har hört så tar inte råttgift på råttor eftersom de helt enkelt lär sig att man inte ska äta det.

Hyeonmu
0

#16 Nej nej. Du får samla alla infångade möss i en stooor bur förstår du väl. Sen när du fångat in allihopa transporterar du dem långt bort. Ett helt kompani möss som samtidigt släpps fria, det vore nog rätt häftigt att se…

När jag säger detta menar jag förstås inte allvar, det var bara en spontan och mycket ogenomförbar tanke jag fick. ;)

Jag vet hur jobbigt det är att ha möss och att man blir galen på att alltid behöva gömma maten för att inte få den uppäten och nerbajsad. Mitt första musköp gick illa iom att den dräktiga honan smet och avlade en trevlig liten koloni med 'vildtammöss' som vi sen hade ett helvete att fånga in. Hade vi bott i ett hus hade det nog närmst varit omöjligt att göra, så all sympati till dig. Jag avundas dig verkligen inte uppgiften att ta död på de små. Hoppas du hittar ett bra sätt. Sen hoppas jag på att Evelyns elektroimpulsmanick fungerar, och att alla får leva lyckliga i alla sina dagar. ;)

exitingsvillemo
0

#19 hihihi Skrattande 

Vi har tagit in "mus-jagaren" från stallet nu, en liten maskin som sätter i eluttaget, som ger ifrån sig högfrekventa ljud. Än så länge verkar det fungera, har varken sett eller hört husmössen sen jag kopplade in den.

Hoppas bara det håller i sig.

Ska i vilket fall som helst kolla upp elektro-grejjen. lika bra att fylla hela huset med el-saker.

Så håll tummarna att dom flyttar nu (till grannen eller nåt) så vi slipper ta till massutrotning à la Hitler…

Grodan
0

Hoppas det funkar med det där högfrekventa ljudet. Tyvärr har jag själv inte så jättestor tro på sådant.

Tamråttor och tamiller håller borta möss väldigt bra tycker jag själv. Det är ju så även i naturen att där råttor har sitt revir finns inga andra gnagare, de tillåter dem helt enkelt inte att bo där - så med sin lukt att de bor där håller de borta andra gnagare. Nu finns visserligen säkert historier om vildråttor som tar sig in för att bilda flock med tamråttor, men dessa tycker jag man kan ta med en nypa salt - för det är helt emot råttans natur att söka upp en annan råttflock om den inte är utstött eller något allvarligt fel på den, så det är helt enkelt väldigt ovanligt.

Tamillrar har ungefär samma grej som råttor, de håller små däggdjur borta från sitt revir enbart med sin lukt. Men de är också mycket bra jägare och tycker verkligen att döda smådjur är det roligaste som finns. Att därför låna en iller till din kåk är inte alls ett dumt förslag. Vore min iller yngre skulle du få låna honom. Han älskar att leta upp små gnagare och döda dem. Illrar är ju sådana att de inte ger upp så länge det finns några kvar vid liv… Och de dödar direkt, dvs de leker inte, utan det är själva dödandet som är leken för dem.

Mitt tredje tips är grythund. Kan låta knasigt, men grythundar har fantastisk förmåga att snabbt eliminera ett stort bestånd av gnagare. Ta Jack Russel t ex. De kan leta upp små gnagare och döda dem på nolltid. Och faktiskt är de väldigt duktiga på att direkt döda och inte plåga djuren.

Tyvärr är det ju så att ditt musbestånd ev blivit alltför stort i kåken och de räds inte mycket och att du därför behöver ta till sådant här… Trist, jag vet. Rynkar på näsan

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

exitingsvillemo
0

Än så länge så fungerar eldosan iallafall Skrattande Eldprovet blir ju till vintern, då brukar det vara som mest med möss.

Tamråtta går bort för mig, jag gillar dom inte. Grythund går också bort, då vi har egna hundar och det skulle nog krävas en mycket liten grythund för att komma in överallt där mössen är (i väggarna, på vinden mm)

Att låna en iller kanske skulle fungera, men får vi lika mkt möss i vinter som vi haft de senaste vintrarna, så krävs det nog ett gäng illrar för att utrota alla.

Grodan
0

Vad är det för kåk vi pratar om? Året runt boende eller sommarstuga?

Har du gått runt ordentligt och säkrat alla små musingångar?

Med hjälp av iller/grythund kan du även se vart djuren tar sig in och ut mest och kanske kan täppa till…

exitingsvillemo
0

ja det är året runt boende. Smart, att ta hjälp av iller eller hund att kolla upp ingångarna, det har jag inte tänkt på, undrar om vi har ngn grythund i närheten, dom brukar inte vara så lätt att få tag på, de flesta grytraserna är ju mest som sällskap idag.

Mymlan
0

#24 Har ni några luftventiler runt husgrunden? där kan det vara smart sätta finmaskigt nät, ej 4 kantsnät de kommer genom de maskorna. Kolla runt huset i markhöjd o liten bit upp. Allt du får igenom ditt pekfinger där kommer de in.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

ivanhoe81
0

#25 kommer de även igenom det 4-kantsnätet som är 6,3x6,3mm med 0,55mm grovlek?? (det är minsta 4-kantsnätet jag hittar

Mymlan
0

#26  Får du ner pekfingret genom maskorna så ja, de kommer igenom.. Jag brukar hårddra o säga får jag ner lillfingret så är nätet inget för mig.

ivanhoe81
0

jag lär inte få igenom ens mitt lillfinger igenom det men så har jag fingrar som är som uppstoppade korvar med

tänkte ju på att man brukar ju säga runt 7mm är normalt för tama möss och de vilda mössen är ju inte mindre än de svenska tam-mössen

Mymlan
0

#28 jag säger mindre men jag lever ju även med katter varav en har tagit en natalpälsråtta dock så gnagde den sig ut, så jag har hellre tätare maskor. Nu bor inte mina råttor o möss i samma rum som mina katter. Men delar men sitt liv med rovdjur o dess byten så får man aldrig underskatta ett rovdjur.

ivanhoe81
0

finns det tätare maskor?? enda som är tätare är myggnät i tyg som jag har sett men det gnager sig de igenom med en enda gång

Mymlan
0

Ja, det finns i alla fall här i Rimbo på Gradins man får inte ens ner lill fingertoppen genom de maskorna. Kolla där de säljer plankor, träskivor etc byggmarknad.. Har för mig en här på mus.ifokus hade ett lock på en kakburk av ett nät hon hade köpt på var det Mekonomen.

ivanhoe81
0

oki, ska göra det tack för tipset

Vattnadal
0

Vilda husmöss är mycket mindre än svensktypade, och de kommer genom läskigt små hål. Gallerburar som håller svensktypade möss inne, släpper in husmöss.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Grodan
0

exitingsvillemo, hur har det gått? Skulle vi kunna få lite uppdatering ang vad du gjort och vad som fungerat och vad som inte fungerat?

Dessutom kan det vara bra att veta vad det är för produkt du använder nu, varumärke osv. OM den fungerar är det ju underbart och vi kan tipsa flera om denna pryl.

exitingsvillemo
0

Än så länge så verkar el-grejen fungera, men som sagt, riktigt säker kan jag inte vara förrän i vinter, för då brukar dom flytta in på allvar.

Jag har köpt denna dosa på COOP, finns i 2 storlekar.

Silverline heter den.

Den avger ett högfrekvent pipljud som avskräcker gnagare.
Observera att det gäller ALLA gnagare, även kaniner, marsvin osv.

Grodan
0

Tack för info!

Ja, måste komma ihåg att fråga dig sedan i vinter. Är ju inte så långt kvar. Gah, vad jag längtar. SNÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ

Grodan
0

Kan det vara någon av dessa: LÄNK ?

ivanhoe81
0

#36 jag längtar också till vintern och snö (det gör jag så fort våren kommer)

klarar inte av sommaren pga

1. har problem med värme
  2. är ljuskänslig
  3. har pollenallergi
  4. har allergi mot nyklippt gräs

rena mardrömmen med sommaren då