Mager och liten mus
Hej, jag har ett litet problem. Det är så att mina möss som är två syskon är väldigt olika stora, Simma, den stora musen är typ två cm större än Hedvig som är liten. Jag funderar på om hon kan ha varit svag eller så när hon var liten så att hon inte fick så mycket mjölk.
Jag är också lite orolig över att Hedvig är så mycket smalare än Simma. Det känns som om hon roffar åt sig all mat. Vad tycker ni att man ska göra? ska man låta dem vara eller ska man sära på dem ett tag så att Hedvig får äta upp sig?
Jag kommer tyvärr inte ha tillgång till internet på ett tag från och med övermorgon, så ni får ursäkta om jag inte svarar.
Du behöver nog inte dela på dom, men du kan ju ge den smale musen lite extra gott och lite fetare när dom är ute eller om ni bara hälsar vid luckan eller så :P
ok, men hon vill oftast bara äta när det passar henne och om jag ger henne något gott så tar den andra musen det ifrån henne eller så äter hon inte upp det för hon äter ganska lite :(
Smör ;)
aaa kanske det kan vara en bra idé:)
Är det någon som vet hur hon har blivit så liten?
Det kan mycket väl vara så att hon var svag som liten, eller var sjuk som liten. Sen finns det ju individuella skillnader med mellan möss, även inom en kull. Jag har tex en hona som börjar bli gammal nu och hon är den minsta musen jag har, men hon har alltid vart liten och sett lite småskabbig ut men tutat på bra nog för det. Känner jag på henne så känns hon ju inte farligt tunn eller så, bara mindre än de andra. Är det fallet för dig med?
Är det bara två möss i buren så har jag rätt svårt att tänka mig att den ena musen skulle kunna sno åt sig all mat så den andra inte fick någon. I så fall så skaffa en större matskål så de båda får plats i den samtidigt. Sära dem tror jag inte alls på, det är flockdjur och att bli isolerad kan ju göra saken värre. Att däremot försöka mata henne individuellt är ju en annan sak, men det är ju inte heller säkert att det är nödvändigt.
Paulina
ok, båda får plats i skålen, så jag tror att hon kan äta men inte vill eller så
Hon känns lite tunn när man tar i henne men jag vet inte riktigt vad som är normalt, man kan iaf se hennes ryggben ganska tydligt och hennes mage bullar inte ut från kroppen som på Simma. Hon är inte heller lika aktiv och har inte lika blank päls som henne.
tror ni att det funkar att blanda ner lite sesamfrön i maten eftersom de är feta?
Nu är jag inte helt hemma på hullbedömningen på möss, alltså exakt vad man går efter så jag skriver enbart utifrån det jag sett på mina egna möss så ta det med en nypa salt och så hoppas vi at fler ger sin syn på saken :)
En del möss har inte utbuktande magar utan är rätt långa och slanka. Beror ju på typ och sen hur musen står när man bedömer det hela givetvis, det jag bedömer som långt och slankt kanske någon annan anser har utbuktande mage beroende på att vi tittar på olika situationer. Jag känner ju ryggen på alla mina möss utom min röda, som är ordentligt fet(!) men jag upplever inte att jag ser dem ^^
Aktivitetsnivån i sig behöver inte säga mycket, det kan variera en hel del mellan olika individer och min skruttmus som jag skrev om tidigare har inte alls samma pälskvalité som de andra och har aldrig haft men mår bra ändå. Jag tolkar dig dock som att du får ett helhetsintryck av att hon kan vara just lite spinkig, och är det känslan du får så kan du ju alltid testa att försöka få upp henne lite i vikt och se om det ger någon skillnad.
Fröer överlag är feta, solrosfröer brukar vara populära bland mössen tex. Du kan ju testa lite olika och se om några speciella faller i smaken, eller köra någon frömix, ex för nymfparakit eller liknande.
Du kan ju testa att ge henne speciellt men går inte det kan du ju alltid blanda i lite extra i fodret. Den normalhullade musen kan du ju motionera lite extra om det skulle visa sig att den lägger på sig av det men lite fröer i kosten har inte gett mig feta möss hitintills iaf :)
Paulina
ok tack så mycket för det långa svaret! jag ska försöka mata henne lite men annars får hon vara som hon är om det inte blir sämre:)
Jag ger mina nakenmöss energirik mat. de får bla mycket förer, som man nämnt innan, Bla undulatblandningar, hampfrön, linfrön och gröt, välling. Allt baseras så klart på vete, korn, havre, solrosfrön och valsade ärtor mm. Cornflakes och puffat ris. smör har nämts men mina gillar inte smör. det är för kladdigt tror jag *s*.
Det kan också vara mask eller stress som gör att hon tappar vikt.
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare
Kan man få se foton?
Vad ger du dina möss för mat?
jag försökte lägga in foton förut men datan var lite kinkig jag ska försöka igen snart
jag ger de det här, bortsätt från hund maten
3 delar havre
3 delar vete
3 delar korn
3 delar råg
1 del hirs
1 del bovete
1 del torrfoder för hund
1/2 del linfrö
1/2 del solrosfrö
1/2 del sesamfrö
1/8 del alfaalfafrö
1/8 del quinoafrö
Du kanske ska skippa att ge dem så mycket kolhydrater och försöka ge dem lite mer protein.
Möss är precis som människor olika, så det kan vara normalt att den ena är stor och den andra är lite mindre, men givetvis behöver vi ju se mössen för att bedöma om de är i gott hull och friska.
Grodan, det kanske inte säger så mycket när du säger "skippa kolhydrater och ge mer protein".
I säden har vi kolhydrater, i hundfoder både kolhydrater och protein. Fröerna innehåller fetter.
Är inte säd ett basfoder för möss, som man inte ska ta bort?
Protein finner man i animalisk kost, typ kött, kyckling, fisk, ägg. I fisk finns också viktiga och bra fetter.
Exakt vad tycker du Grodan ska tas bort ur foderstaten ovan, och vad ska läggas till?
Finns det bra "torrfoder" som innehåller mycket protein? (t.ex. linser)
En vild mus äter … ähum "allt", från stearinljus till bästa tröjan i garderoben (fast, nja, den senare blir väl bo-material).
Men säd och fröer, och kanske ett fågelägg upphittat på marken, en och annan larv eller insekt som dyker upp. Och gärna gnaga lite på något dött djur som snubblas över.
Hur ser man om en mus (eller djur över huvud taget) är tjock eller mager?
Här är några tips.
En mus beöver inte vara tjock för att den har en stor mage! En stor mage kan bero på många saker, fetma, undernäring (!!!), eller inälvsparasiter, eller uppsvälld mage av andra orsaker, även inre tumörer.
Det man går efter, är revben och ryggrad.
Klappa/stryk din mus över ryggen, känn med fingarna försiktigt ner över flankerna (området mellan revbenen och låren, mellan ryggen och buken). Här ska musen inte vara insjunken, på ett sånt vis att ryggraden känns för tydligt. Ryggraden ska inte "sticka ut".
Är själva magen dessutom slank, så är musen mager.
Än mindre ska ryggraden sticka ut, och flankerna vara insjunkna, och magen uppsvälld. Då är det något som verkligen inte stämmer.
Ålder på musen kan också spela in. Ibland växer den unga musen så den inte riktigt hinner med sig själv (vissa engelsktypade). Då får man se till att mata på ordenligt med nyttig och näringsriktig mat, och kalk så skelettet också hinner med.