Mus iFokus

Mus

Etiketter: beteendehälsaskötsel
Läst 2795 ggr
Charlie2006
0

Varför parade sig musen med..

Hade ute musen på golvet och mina dvärghamstrar (vilket jag brukar och det går alltid bra mellan dom). Men idag så parade sig Kanel med ena honan (särade såklart dom med än gång), men undrar om någon vet varför han gjorde så, för det brukar väll inte vara normalt att en hamster och mus parar sig?. 

Sen kan det väll knapast bli ungar.. Har nämligen aldrig hänt här hemma och har aldrig hört talas om det att en mus skulle para sig med en hamster. Någon som kan gissa sig till varför? Flört.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

Mymlan
0

Nå bebisar behöver du ej oroa dig för det blir.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Charlie2006
0

#1 Vad bra, va som jag trode då. Skulle nog bli fina ungar dock, men inte så bra för hamstern då det inte va länge sen hon var gravid Flört.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

Charlie2006
0

Kan deta vara möjligt? nu är det så att när jag gossade lite med honan som just Kanel parade sig med så kände jag en liten korv som rörde sig i hennes mage, och dubbel kollade och är till nästan 99 % säker på att det är en unge. Men tycker ändå det är konstigt att det kunde bli någon unge, då dom är av olika arter.

Så har en fråga hur stora/små är mus ungar när dom föds i jämfört med roborovski bebis hamstrar? (dom är inte mycket störe än en lillfinger nagel) för är osäker nu om tjejen kan förlösa ungen/ungarna om dom är för stora.

Min hemsida

//Frida

ivanhoe81
0

hmmm konstigt om det skulle bli något mellan 2 olika djurarter, nyfiken på detta, om det skulle bli eller ej, håll oss uppdaterade om detta

Mymlan
0

#3 Ta kolla dina hamstrar så de är av samma kön. Jag har varit med om då mina två dvärghamstrar köpta som honor helt plötsligt hade små bebisar springandes i buren. Visade sig vara hane och hona. Jag tror inte på musen gjort hamstern på smällen..

BMEXX
0

Skriver in mig bara för att jag vill veta hur det går… shit :S

// Pabblo

eezaaah
0

jag skriver oxå in mej :D

detta verkar intressant, & konstigt ;s

Charlie2006
0

#5 Jo dom var av samma kön (den honan är dock död nu) vet att det är det då att hon har varit gravid dock vart det missfall den gången.

Min hemsida

//Frida

ivanhoe81
0

vilken är död?? kompisen eller den misstänkta dräktige??

Charlie2006
0

#9 Kompisen som avled i fredags.

Min hemsida

//Frida

ivanhoe81
0

oki är lite seg så jag hängde inte med riktigt

eezaaah
0

awe, r.i.p :(

Charlie2006
0

Någon som kan skriva ungefär hur stor mus ungar är när dom föds? så jag vet om hampisen kommer klara av att föda eller inte.

Min hemsida

//Frida

Charlie2006
0

#12 och gammal blev hon inte häller :/ bara 8 månader.

Min hemsida

//Frida

eezaaah
0

# 14

ne va synd :(

ivanhoe81
0

lite svårt att säga men om du kollar på denna bild så kanske du kan få ett hum hur stora de är

http://www.ifokus.se/Images/ImageViewer.aspx?BinaryId=52eba0c2-b95d-4ead-a826-77028b8b6189

Charlie2006
0

Ser störe ut än robb bebisar, är dom nyföda eller några dagar gammla?

Min hemsida

//Frida

ivanhoe81
0
Charlie2006
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte jag kunde vissa en bild ellerfall på honan det handlar om, min egenuppföda Sekhmet.

Min hemsida

//Frida

Charlie2006
0

#18 Svårt att säga oxå genom en bild, men jag får hoppas att musungar inte skiljer sig så mkt i storlek än roborovski, om nu hon skulle vara gravid vilket jag är nästan säker på.

Min hemsida

//Frida

Mymlan
0

#20 och jag tror inte alls på ngn mus o hamster parning. Tror den som dog var en hane eller om du har fler o den lyckats komma åt ngn annan hamster. Hur länge har du haft hamstrana?

Aviendha
0

Möss och hamster är två helt skiljda arter och kan inte hybridisera (para sig och få avkommor)

Hybridisering kan endast ske mellan väldigt närbesläktade arter, exempelvis mellan häst och åsna, varg och hund osv.

Charlie2006
0

#21 Över 9 år och uppfödning i ca 5 år. Har inga andra dvärghamster hanar här hemma utan guldarna och dom släpper jag inte ihop med robbarna då dom skulle bli dödade. Den ända hanen som är kvar är musen. Den andra var en hona som hon gick ihop med, först blev den honan gravid, sen såg dom lika dana ut vid öppningarna och sen kom hon från en uppfödare och gick med sin mamma tills 4-5 månader tills jag köpte henne. Om det varit en hane hade hon parat sig med sin mamma och sen med dom honorna den gick med när hon kom hem hitt.

Min hemsida

//Frida

Mymlan
0

#22 Läs inlägg #22 det går ej få bebisar mellan mus och hamster det är 2 olika djur.

Charlie2006
0

Jag säger bara vad jag känner och det är att hamstern är gravid och den ända hanen som hon träffat är mus hanen. Senaste hanen var när hon var gravid i februari och hamstrar går bara gravida mellan 18-21 dagar.

Min hemsida

//Frida

Mexxie
0

Som sagt så kommer det inte bli några mus/hamsterbebbar.

Det kan jag slå vad om.

BMEXX
0

Absolut inget jag önskar men det kan inte vara någon tumör eller nå? rör det på sig i magen?

// Pabblo

Charlie2006
0

#26 Som sagt jag hoppas interligt du har rätt då hon nog inte kommer klara av en förlösning. Men just nu ser det inte ljust ut :S.

Min hemsida

//Frida

Mymlan
0

#28 Men nå hybrider hamster/mus blir det ej då det Inte kan bli bebisar efter sådan kombination.

Aviendha
0

#28 Du behöver inte oroa dig för förlösning av hamstermöss ^^ Tro mig, det går inte. De tillhör olika familjer, det de har gemensamt är att båda är gnagare. That's it.

BMEXX
0

#29 ni har sagt de en massa gånger nu.. kom på vad de kan vara ist

// Pabblo

Charlie2006
0

#27 Det är en avlång korv som rör på sig ganska mycket i magen, precis som det känns när hamstrar är gravida. Ska väga henne ikväll och se om hon gått upp i vikt.

Skulle nog inte tro det va sant om det tittade ut en hamster med svans om sådär 1½-2 veckor, men jag uppdaterar när och om ungen/ungarna har kommit.

Min hemsida

//Frida

Aviendha
0

Jag föreslår att du går in på hamster.ifokus för att ta reda på vad som är galet med hamstern. Eller ring/besök en veterinär och rådgör.

Charlie2006
0

och mask eller något sånt är det inte.

Min hemsida

//Frida

Aviendha
0

Hm, om jag inte fattar helt fel ska ev "parning" vara för nära för att det ska gå att känna rörelser alls eftersom det tar ett tag för fostrens skelett att mineraliseras.

Tumörer är ju tyvärr inte ovanligt på smådjur.

Charlie2006
0

Det ända som kan röra sig i magen är om hamstern är gravid och om det ex skulle finnas mask eller något sånt i magen, men mask är det inte, så då är det bara ungen kvar. och om hon har gått upp i vikt så är jag mera säker på att hon är gravid för det är ända gången hon någonsin ändrar vikten.

Min hemsida

//Frida

eezaaah
0

Men är ni 110 % säkra på att det inte går för möss och hamstrar att skaffa barn tillsammans ?

För i så fall är det väldigt konstigt.

Charlie2006
0

#35 Jag brukar kunna känna rörelse efter sådär 1 - 1½ vecka vilket det gått nu. Men som sagt bättre att jag väntar några dagar/någon vecka för att se vad som händer, om hon börjar boa och bli rundare om magen, om inte så är hon ju inte gravid om hon börjar boa och bli ännu rundare så är hon ju nästan gravid.

Min hemsida

//Frida

Mexxie
0

#37 Ja, det går inte. Omöjligt. Lika möjligt som att det skulle gå för en människa + apa.

När inte ens dvärghamster + guldhamster går så kan jag sätta mitt liv på att inte mus + dvärg går.

ivanhoe81
0

låt henne tro att hamstern kan vara dräktig

någon gång ska ju det mest konstiga kunna hända

vad väger hamstern just nu?? och vad vägde hon innan?

Mexxie
0

#40 hoho ja hon tror mig ju inte.

Lite konstigt att hon kan vara 100% på att det är en unge, och 100% på att det inte är tumör eller mask.

Charlie2006
0

aa lått mig tro det Tungan ute så får vi se vem som hade rätt sen. Hon vägde 24 innan och väger 28 nu.

Min hemsida

//Frida

Charlie2006
0

#41 jo är faktiskt här .. :P

Min hemsida

//Frida

Mexxie
0

#42 Mh!
Det här kommer bli spännande.

ivanhoe81
0

ja detta kan bli spännande 24-28 8gissar att du menar gram) alltså 4 gram på 8 dagar

har ju haft möss som gått upp i vikt snabbt men inte så snabbt

Charlie2006
0

Sist vägde hon 29 gram när det va 2 dagar kvar..

Min hemsida

//Frida

ivanhoe81
0

oki, uppdatera oss ifall något händer

Charlie2006
0

Är nu helt säker på att Sekhmet är gravid och nu hoppas jag bara ungarna kommer ut och inte dör i magen. Om allt går bra så kommer det bli väldigt intressant att följa dena kullen och se hur dom kommer se ut.

Min hemsida

//Frida

Mexxie
0

#48 Jag är fortfarande helt säker på att hon är skendräktig eller så ligger inget däri.

ivanhoe81
0

har du någon bild på henne just nu så vi kan få se hur hon ser ut??

Charlie2006
0

#49 Fortfarande så rör det sig för fullt i hennes mage och det skulle det inte gjort om hon var skendräktig, då skulle det vara tomt (inget som rör sig) Flört.

Min hemsida

//Frida

Mexxie
0

#51 Eftersom det är helt omöjligt så tror jag det ändå inte, tyvärr.

Charlie2006
0

#52 Som jag skrev på hamster iFokus det finns bebisar i hennes mage som lever och dom måste ju blivit befruktade.. och den ända hanen som hon träffats och parats med är Kanel. Dom har ju inte flugit in i hennes mage :P.

Min hemsida

//Frida

Mexxie
0

#53 Då är det nog hjärtat elr nåt du känner.

Charlie2006
0

#54 Hjärtat ligger inte nere i magen, hjärtat ligger bakom bröstkorgen och hjärtat rör inte på sig som en unge gör och det finns inte två hjärtan.

Min hemsida

//Frida

Charlie2006
0

Då jag haft några kullar med just roborovski förut vet jag hur det känns, därför är jag 100 % säker att det är ungar, vare sig ni säger det eller inte då ni inte träffat Sekhmet så kan ni omöjligen veta Flört. Samt har även Sekhmet haft ungar förut som jag vet hur hon reagerar obs..

Min hemsida

//Frida

jossehhh
0

gå till doktorn med henne?

Emmiiz
0

56# kan den inte vara så att en hamster parat sig med henne då?

måste ju inte vara musen?

och! detta ska jag nämna om möss/råttor! = Ist för att bråka så "våldtar" dom varandra (hanar) som en kränkande känsla mot den andra.. så musen kanske bara satte på hämstern för att kränka den? /som bråk?

Charlie2006
0

Har även en tråd om deta på hamster iFokus och en kom upp med en teori att spermierna kan ha sparats sen senast hon parades (men tror dock det är omöjligt då det var den 28 februari) men det är den andra tilltänka möjligheten.

#57 Hon blir väldigt väldigt strässad när människor som hon inte känner tar i henne specielt när hon är med bebisar (hon har varit gravid förut). Så vill inte riskera att bebisarna dör för då kommer det ge lidande för Sekhmet om inte hon får ut dom, vill bara åka in om jag märker att hon mår dåligt.

#58 Den andra honan som är död nu var en hona (då hon blev gravid så kunde hon inte vara en hane) och hamstern innan var hennes mamma så det kan inte vara henne heller. Men märker vem som var den "skyldige" när ungarna kommer ut, så igentligen behöver vi inte grubla mera på det förens jag ser hur ungarna ser ut Flört.

Min hemsida

//Frida

Ratata
0

Blir det hamstermöss så är det ett mirakel…

Mymlan
0

Ser fram emot artikel i Aftonbladet/Expressen.. Första hybriderna födda Mus - Hamster.. Bra nyhet belönas ju av Aftonbladet man får pengar för bra nyhet.

Men jag tror inte musen är pappan..

Ratata
0

#61 vi får väl tävla om vem som kontaktar blaskorna först och får pengarna ;)

Charlie2006
0

Haha :P Om det blir hamstermöss kommer jag nog få många som kommer vara intresserad av dom ellerfall Tungan ute.

Det händer något jätte konstig med Sekhmet :S När jag tog i henne förut började hon rycka i sig (typ som hon krystningar) och såg ut som hon öppnat sig. Hoppas dock inte det händer såhär tidigt. oxå kom det något vit "skin" därifrån/innifrån..

Min hemsida

//Frida

ivanhoe81
0

missfall kanske

Charlie2006
0

Kanske, men det är fortfarande rörelse i magen, så en unge kanske dog, hoppas inte det för då kanske dom andra oxå dör.

Min hemsida

//Frida

Tallullah
0

Näh!! Hamstermøss! Nu får ni ge er!! Hamstern har blivit parad av en annan hamster så klart!! Hi hi hi…hamstermøssSkrattande

Tallullah
0

Men lycka till med fødselen!!

ivanhoe81
0

vilken annan hamster?? det finns ju ingen anna hamster där

Charlie2006
0

#66/67 Har skrivit längre upp att jag inte har några hamsterhanar (av den rasen) har ändast guldhamstrar och om dom hade gått ihop hade dvärghamster blivit dödad. Så finns bara musen kvar, om inte sperman kan ligga kvar i hamsterhonan sedan den 28 februari vilket jag tror är rätt omöjligt, då dom bara klarar sig i ca 4-5 dagar.

Tack så mycket ;) jo jag hoppas att födseln går bra för min lilla tjej.

Min hemsida

//Frida

Tallullah
0

Ja ja om det blir hamstermøss genstår å seFlört

Fødsel brukar vel gå bra på robbar eller? Jag hoppas å få robbebarn jag med..har tre honor och en hane och ska hämta två till imorgon…

Charlie2006
0

#70 Jo som sagt det märker man ju om det blir vanliga robbar eller musrobbar Flört.

Brukar gå bra, men föra gången hon föde (i mars) så dog ungarna i magen och hon hade problem med att få ut dom så tror hon är lite för trång, men hoppas det går bra dena gången. Va roligt :) dom är så söta och små när dom precis öppnat ögonen ;).

Min hemsida

//Frida

Aviendha
0

Du är säker på att din hamster inte kan ha träffat en annan hane över huvud taget, och du tycker själv att det verkar ologiskt att sperma ligger kvar sedan över två månader och på nytt befruktar henne. Hamstern uppvisar dessutom något som du tolkar som dräktighetssymptom. Något konstigt har dessutom kommit ut ur hamstern.

Då är ju min fråga; varför tar du inte in hamstern till veterinären?

Det handlar inte om "låt mig få tro det om jag vill". Det ÄR fysiskt omöjligt. Man kan på inga sätt och vis, inte ens på konstgjord väg para ex en mus och en råtta, och de är mycket närmare släkt med varandra än en mus och en hamster. Man kan, om man har riktig tur, korsa vanlig husmus (Mus musculus) med asiatisk mus (Mus caroli) och då ger det sterila avkommor, ett tecken på att de inte alls är kompatibla. Det är alltså ruskigt svårt att få två olika arter, även om de ingår i samma familj (systematisk klassificering) och därmed är riktigt nära släkt med varandra, att para sig. Det enda de har gemensamt med hamster är att de är gnagare, det är det närmaste släktskapet de två arterna delar vilket ger att det är lika troligt att en bäver skulle kunna para sig och dessutom få ungar tillsammans med en råtta, chinchilla, ekorre eller hamster. Inte värst troligt va? Samma släktskap dem emellan som det är mellan mus och hamster.

Ingen av oss säger att det är omöjligt för att det är kul eller för att vi missunnar dig ungar. Däremot vet vi att det är så. Jag har själv läst kurser på universitetsnivå i systematik, genetik, evolutionsbiologi och en hel drös till så jag vet faktiskt vad jag pratar om i detta fall.

Det  går  inte!

Alltså måste något vara fel med din hamsterhona. Jag kan inte ett piss om hamstrars beteende och sjukdommar så jag kan tyvärr inte alls hjälpa dig på den fronten.

Hur enveten du än är, hur mycket du än tror att det kan ske lika väl som solen en morgon kan stiga i söder, vatten koka vid 50grader och jesus varndrar på vattnet, så försök iaf tänka "om". Tänk OM det faktiskt är som så att din hamster inte alls är dräktig med en mus? Vad är det då? Om hon betett sig sådär utan att ha träffat mushanen ifråga som du påstår lyckats genomföra en korrekt parning. Hur skulle du reagera då? Hur skulle du agera?

Det handlar inte om ego, mirakeltro eller något sådant. Det handlar om ett djur som nu verkar ha problem av något slag.

Tallullah
0

#72 där håller jag med dig…om det är säkert hamstern inte har träffat andra hamstrar bør nog hamsterhonan till veterinären…

Charlie2006
0

Det är inte att jag ska ha rätt (jag kan nog kanske ha skrivit på det sättet) utan jag är mera orolig över min hamster och skulle häldre skippat domhär ungarna för Sekhmets skull då hon troligen inte kommer klara en kull till. Men gravid är hon för alla honor som har varit gravida här hemma (av roborovski) har sätt ut på samma sätt och kännt på samma sätt. Så ser inget onormalt i det. Såklart om jag tycker något är fel på henne eller att hon skulle ha ont av något slag så åker jag in till vetten. Men då jag vet att hon blir otrolig stässad av nya människor som tar på henne så, sålänge jag tycker det värkar normalt obs.. så är deta bäst för hamster att hon får vara hemma i lugn och ro.

Själv tycker jag det är omöjligt att en hamster och mus får ungar tillsammans men har inga hanar mera här hemma och det ser ut som en helt normal gravid roborovski som ska få ungar. Värkarna har slutat och åker inte in om det inte börjar igen då (det är 1½-2 timmar med buss, sitta i väntesalen och att en främande människa ska ta i henne, vill inte att hon ska gå igenom det utan orsak).

Ni kan tycka att jag resonerar fel, men jag gör bara det bästa för mitt djur och är det inte vad alla vill göra?.

texten kan vara osamanhängade, men det är bara för att jag är lite trött :P

Min hemsida

//Frida

LillyB
0

Hamstermöss/Mushamstrar är en genetisk omöjlighet, helt enkelt. Så oroa dig inte för det. Och det bästa vore om du inte lät dina möss och hamstrar träffas sådär, det kan gå illa i värsta fall.
Hoppas allt går bra med din hamster! Men en hamsterhane har hon iallafall träffat på något sätt om det kommer ungar. Kommer det inga ungar så tror jag att det är något annat och då bör du sätta dig på bussen till veterinären.

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

Charlie2006
0

#75 Jo om det nu inte skulle vara ungar så kommer jag såklart kolla upp vad det kan vara istället. Kommer såklart inte låtta dom träffats något mer efter dethär, men gjorde det förut då dom inte bryde sig om varandra.

Min hemsida

//Frida

ivanhoe81
0

nå hur har det gått??

Charlie2006
0

#77 Hon gick tom. Hamstern lurade mig totalt, då jag kände rörelse i magen, hon hade öppnat sig obs. men är glad att det inte blev något Flört.

Min hemsida

//Frida

ivanhoe81
0

oki som 5 av mina möss då, de gick upp i storlek me kom inga ungar (men då hade en mushane smitit in i deras bur med)

vad heter det nu när hjärnan lurar kroppen att den är dräktig??

BMEXX
0

Skendräktig? ;P

// Pabblo

ivanhoe81
0

så var det ja, minnet är bra men kort

MP160
0

Måste nog säga att jag är lättad! Hamstermöss … Nja, tanken skrämmer mig lite Flört

[veralera]
0

Vad outbildade folk är i genetik om man ens kan få för sig att en mus kan få bebisar med en hamster.

Gå till bibblan och låna en genetikbok är mitt förslag.

Mexxie
1

#83 Du verkar vara ganska "outbildad" i trevlighet mot andra.

[veralera]
0

…Och på vilket sett vad jag otrevlig?:P För att jag konstaterade, likt mymlan, aviendha mfl en väldigt, väldigt basic och grundläggande grej när det gäller gentik utan att skriva massa "Glad"Skrattande"":D:D:D:D:" i mitt inlägg?

Det var inte på något som helst sett otrevligt. Men tror man på fullaste allvar att det GÅR att få mus-hamster bebisar, då är verkligen mitt enda förslag att låna en bok.

Charlie2006
0

Jag trode aldrig det gick att få mus/hamster bebisar Flört. Men då det rörde sig i magen(samt kände man hjärtarna) och hamstern hade en gravid mage, gick upp i vikt m.m och det hon inte hade träffat någon annan hane det var därför jag skrev Flört, för jag antog att när man är skendräktig då är det tomt i magen och det ska inte röra sig och man ska inte känna hjärtslagen/elr typ något smått som bultar.

eller varför inte läsa på internet Glad om man inte årkar låna en bok vill sägaFlört.

Min hemsida

//Frida

Grodan
0

Jag trodde möss var lite smartare än att hoppa på en hamster, men men…

Jag hade en väldig pilsk kanin en gång. Han red på allt. En liten dvärghund terroriserade han så illa att han fick sitta i bur när hon var nära.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.