Olagligt att mata med levande foder
Att mata framför allt reptiler med levande djur har diskuterats länge. Och fram tills nu har det varit tillåtet. Men nu verkar jordbruksverket ha bestämt att det skall klassas som onödigt lidande och därför också vara olagligt.
[http://www.jordbruksverket.se/ formedier/ nyheter/ nyheter2010/ reptilerskaintematasmedlevandefoda.5.32b12c7f12940112a7c80006648.html](http://www.jordbruksverket.se/ formedier/ nyheter/ nyheter2010/ reptilerskaintematasmedlevandefoda.5.32b12c7f12940112a7c80006648.html)
Jag har alltid varit 100% säker på att det hela tiden varit olagligt
Men vad bra att det blev det nu då tycker jag!
Då får man avliva många ormar nu… fina avlesdjur osv som BARA äter levande
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare
Jag tycker inte om förbud som syftar till att göra fångenskapen mindre naturlig för djuren. Som Lottiz säger finns det ormar som inte äter annat än levande föda, och det är så för att deras signalsystem säger att det ska vara så.
//frida
Jomen hur naturligt är det för en mus att inte kunna fly undan ormen utan blir tvungen att utstå en enorm stress dom sista minutrarna av den lilles liv? Det är en svår grej att ta ställning till tycker jag, för som sagt så kanske dom reptiler som inte kan äta dött avlivas men möss som blir levande föda får lida nått enormt. Jag är nog faktiskt av den åsikt att hellre avliva en orm som inte kan äta dött än låta fodermössen dö i stress och ångest…
ska man ha fångenskapen så naturlig som möjligt så ska även foderdjuren ha samma möjlighet att gömma sig och komma undan som i naturen båda ska ha samma rättigheter
jag har längtat efter detta då jag hatar att man ska mata dem med levande möss etc, tänk om man ska mata rovdjuren med levande människobarn, det är enligt mig samma sak som att ge ödlor levande möss
Äh, vaffasiken, som musälskare kan man väl få tycka att det verkligen är på tiden! Jag åkte till Jönköping 1995 på JBV möte ang de nya reglerna som då påbörjades. De ville höra våra åsikter, så alla möjliga djurfantaster var där. Jag råkade då klämma ur mig att jag ville att det skulle vara olagligt att mata ormar med levande möss och råttor. Veterinärerna på JBV bara glodde på mig… Jag fick sedan reda på att de var ormfantaster… men nu har de väl gått in pension kan man hoppas och då… hehe… kan mössen dansa på bordet… :-D
Wee, det är på radionyheterna.

Jag och muslingarna tog små glädjeskutt här hemma iallafall. Inte för att mina någonsin riskerar att bli föda åt någon, vare sig levande eller döda. Men de ställer ju upp för sina kompisar såklart!
Ok, då ska jag förklara en sak. Ormarna ÄTER inte djuren levande alla gånger. I texten står det att "vissa ormar" kan börja svälja mössen innan de är döda. Dessa ormar är vana död föda från födseln och behöver inte erbjudas levande föda.
De flesta ormar avlivar mössen själva först. Och många ormar kräver en levande mus för att väcka hugginstingten så att den över huvudtaget tar musen och börjar äta.
Enligt texten är det alltså helt ok att ormen avlivar bytet själv. Den får inte ÄTA musen levande. Det är skillnaden och där kan jag hålla med. ormar som sväljer sprattlande pinkisar utan att reagera friskt genom att krama ihjäl bytet ska ha dött.
MEN…med dött byte menas att någon annan ska avliva musen och det går inte med mediciner av olika slag då metoderna om hur folk i allmänhet avlivar skiljer sig åt en del. Jag hävdar att ormarna är skickliga på sin sak om vi INTE lär dem äta dött från början.
Stefan: Vi är rovdjur och vi dödar också djur för att äta dem, men vi knaprar inte på levande djur. Det gör däremot mössen själva när de kullar bort sina musungar.
det står längre ner på sidan att
Avlivning av foderdjuren ska ske så smärtfritt som möjligt
och det innebär att de ska vara döda innan de lämnas in till reptilerna
ja vi dödar dem först det håller jag med om, vi stressar inte upp dem innan vi hugger in i dem ju
#6 visst är vi musälskare både du och jag. GUUUD så lycklig jag är som har möss! Men jag älskar inte enbart möss. Jag ser i helhetsperspektiv från flera håll.
#10 Det är en tolkningsfråga! Ormar som dödar sitt byte själva avlivar foderdjuret så smärtfritt som möjligt, speciellt om det får hjälp av sin ägare att greppa musen exakt rätt
Vi tuggar inte och äter på levande djur, nej. Vi avlivar dem först. Så gör ormen också (i de flesta fall och andra ska äta redan avlivade möss) men hur gör mushonorna när de kullar sina egna ungar? De slafsar och snaskar på ungarna levande, lemmlästar dem skrikandes och låter dem ligga halvätna för att självdö. Mössen är grymmare än ormarna när det gäller avlivningsmetoder.
Hur ska vi kunna fortsätta musaveln om INGET djur (inte mössen heller) får äta levande ungar? Frågan är ställd på sin spets, det vet jag. Jag djävlas lite nu, bara för att påvisa att ormar är inte grymma djur. de behöver sin mat och avlivar enkelt och effektivt. de är experter på det nämligen.
Om man ska ha redan avlivade möss för att mata ormar med så ska någon annan avliva dem, tänk på det. Och det kan inte göras med mediciner el dyl för då blir maten förgiftad. den måste ske genom de metoder som inte får nämnas på forumet enligt reglerna och jag vågar påstå att ormarna är skickligare än vad var man är där hemma är när det gäller den saken.
Jag tror att mycket beror på okunskap om ormar och enkelvinklad empati för möss, men jag kan ju ha fel…
#4 bara en liten kommentar…i naturen blir många bytesdjur skadade vid jakten och går en mycket lång och plågsam död till mötes. jag vill inte någonsin utsätta några möss för den stressen det måste vara att bli jagad och huggen efter, halvträffad och fortsatt jagad.Stackars möss! Så går inte ormmatning till.
För att undvika pajkastning i en het debatt ber jag att ni PM:ar för att få vidare information,
Tack och hej!
-Lottiz
"Tack och hej!"…. oj, det lät väldigt slutgiltigt… var nu inte så upprörd att du måste sluta prata om saken. Är det någon du ska rikta in dig på så är det ju JBV. De har tagit beslutet. Men jag misstänker att det kommer att kunna göras undantag… Flera reptilfolk är ju upprörda över saken…
Ang hur mushonor dödar sina ungar så, ja, det är vidrigt, men det är en väldigt tydlig signal till dig som ägare. En välmående mushona gör inte så. Jag tror inte att möss i naturen avlivar sin avkomma lika drastiskt som att släpa runt på dem så att de skriker, utan att detta är helt framkallat av fångenskapen. Vi alla musägare kollar genast upp när det pips och skriks i en bur, ellerhur?
Het debatt eller ej. 1. Som Sajtvärd älskar jag heta debatter här, för vi har dem sällan och de tillför väldigt mycket. 2. Jag respekterar rovdjursmatvanor alltför mycket idag och behöver verkligen gå tillbaka till att tänka att ormar skall äta gräs… 
Ang att diskutera avlivningsmetoder - enligt mig är det helt galet att diskutera sådant på en sajt där vi skall göra allt för att hålla mössen vid liv och i god hälsa. Samt för att inte uppmuntra folk att avliva sina djur hemma, utan uppsöka veterinär eller expert. Ytterligare för att många är känsliga och för att barn inte skall "prova" något på sina husdjur som kan få oanade konsekvenser.
Att inte djuren vi äter är strässade innan dom dør,håller jag inte med om…då vet du inte hur slaktdjur blir transporterade till slakt,helt enkelt…jag har varit med flera gånger å jaga kor inn på bilen när dom ska till slakt…och DET är ingen rolig grej…jag vill påstå att alla djur är superstressiga innan slakt.
Men å andra sidan har jag sett møss sitte lugna i ormburen och putsa sig…när ormen hugger,sker det så snabbt att den inte har tid å reagera.
Lottiz - jo jag vet att det är en tolkningsfråga och att alla tolkar olika, jag tolkar det på mitt sätt och du på ett annat så är det helt enkelt, nu bryr inte jag mig om att mata reptiler med möss då jag inte har några och kommer inte vilja ha några, jag kan bara säga som jag tolkar det ur min synvinkel
Tallullah - Jag vet hur djur blir transporterade till slakt då vi födde upp grisar till scan då jag växte upp
vi tog dem lugnt upp i transportbilen som hade ac och allt nödvändigt så att djuren skulle ha det bra under transporten under varma dagar och värme under kalla dagar, visst jag kan inte säga hur de sköttes på scan men transporten hade de det bra iallafall
Jag har nu lite uppdateringar. Jag ber också om ursäkt för att jag postat samma saker på flera ifokus-sidor. Egentligen tycker jag ämnet hör hemma i djurskyddsavdelningen men jag valde även att posta på mus och råtta. Bara för jag trodde folket där skulle vara intresserade av den nya tolkningen. :)
Tydligen har jordbruksverket redan fått en massa klagomål på den nya skrivelsen. Den nya tolkningen baserar sig på vad en länsveterinär med reptilerfarenhet i hemmet sa 2003.
Dom ska disklutera salem ytterligare och ta hjälp av en ny expert. (Detta baserar jag enbart på vad en repti.net medlem delade med sig av efter att ha pratat med Claes Andersson i telefon).
Jag har också kontaktat jordbruksverket och frågat om detta även gäller katter. Det gör den inte. Katter får fortfarande jaga och döda egna bytesdjur.
Sen till lite personliga åsikter. Jag har väldigt mycket blandade känslor för det här. Jag tycker att utfodring BÖR ske med döda djur i den utsträckning det är möjligt. Men med denna nya tolkningen så får man alltså inte ens möjligt att vänja en reptil med död mat. Ifall den inte hajjar direkt och vägrar dött så får man alltså inte ge den levande för att den skall hålla sig vid liv under själva avvänjingen. Detta tycker jag är fel. Jag tycker det ska finnas någon form av dispans, speciellt för unga ormar som tydligen kan ha väldigt svårt att fatta att död mat också är mat.
Jag har suttit på youtube och kollat en massa "live feeding" för att få en bättre förståelse för hur det går tillväga. Innan var jag rätt starkt emot levande föda men nu i efterhand så känner jag mig inte alls lika negativt inställd till det. Ormar är fruktansvärt effektiva på att döda sina byten.
Gnagarna verkar inte alls stressade. Dom sitter och putsar sig, knallar omkring nyfiket och klättrar även på ormen ibland. Dom verkar inte alls se ormen som ett hot. När gnagaren sedan är på bra avsånd från ormens huvud hugger den till SNABBT! Gnagaren är död på ett fåtal sekunder. Sen ser det väl lite otäckt ut med såna där "efterryckningar".
Jag är inte helt säker på min sak men ifall matningen bara går korrekt till så verkar ormar döda sina byten minst lika effektivt som om människor gjorde det. Och det verkar definitivt vänligare än veterinärernas metoder med en spruta i buken. Så jag vet inte riktigt vad jag ska tro. Kanske var det bättre förut när man BÖR mata med dött istället för SKA mata med dött?
Det jag ser som hemskast i dessa videor är att vissa idioter inte behandlar foderdjuren med respekt genom att lyfta dom i svansarna och kasta in dom i terrariumet.
Ödlor däremot verkar inte lika snabba på att döda sina byten. Men det kan bero på att ägarna kanske ger dom förstora bytesdjur. Fast eftersom ödlor även i naturen äter dött så ska det nog mycket till med matvägrande individer. Grodor sväljer sina byten levande, ytterst obehagligt. =(
Sen tycker jag att det är lite väl mycket negativ inställning mot just reptilhobbyn. Att kattar plågar ihjäl många miljoner djur varje år verkar ingen bry sig om. Djuren i hund- och kattmaten har säkerligen inte haft det så bra heller. Många verkar reagera väldigt starkt på utfodring även av döda foderdjur. Ändå är våra vanligaste husdjur just rovdjur. Men så fort man inte längre ser att maten har varit ett djur så räknas det heller inte som djur.
Så alla som har en orm som total vägrar skall då tvångsmatas *hur roligt är det för ormen*.
Ungefär som du inte äter broccoli så skall du ändå få det nertryckt i halsen.
Det grymmaste är nog krokodilen som drar ner sitt byte och börjar slita av delar av det innan det ens är dött.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

Håller med de flesta av er. En orm som absolut ej äter dött ska få levande. Det tar någon sekund och som flera skrivit, inte alls säkert att musen hinner bli stressad.
Katter är betydligt värre. När man släpper in en mus till en orm är det över på någon sekund medan en katt kan leka flera timmar med samma mus och tillslut kanske den får en hjärtattack.De dödar gärna för skojs skull med. Ormen äter för att överleva.
Men jag tycker det är viktigt att mössen haft det bra under sitt liv allafall.
Det är naturligt för en katt att stressa ihjäl en mus för skojs skull men ej att en orm dödar den för mat. konstigt faktiskt.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
#15 Självklart, det var väntat men undantag osv.
Oups, jag måste erkänna, jag är sååå dålig på att läsa nyheter. Jag har ingen tv sedan många år så nyheter på tv finns inte och tidningar… ja, jag läser dem inte… Bor jättenära ett stånd med Metro så eg finns ingen anledning, men… jag passerar den helst inte så ofta… Så det är mest radionyheter och dessa är mkt korta och endast de viktigaste.
Så jag vet inte hur det gått med denna nya lag. Har den upphävts, getts undantag el dyl?
#19 Så vitt jag vet har det inte hänt någon uppdatering ännu.
Att mata med levande däggdjur har varit förbjudet hela tiden väl, i alla fall om man ser till hur jordbruksverket uttrycker sig där, bara att folk inte insett det. Det står ju: "Vi har uppfattat att det råder vissa oklarheter i om det är tillåtet att utfodra framför allt reptiler med levande ryggradsdjur eller inte. Därför har vi nu gjort en skrivelse med ett förtydligande."
Och utfodra är ju att ge maten till djuren, inte om de äter den.
Hur sedan andra gör lägger jag mig inte i, bara att just mina bebbar ska inte gå till ormmat.
#21 Tja, uppenbarligen har det blivit ett kryphål som många utnyttjat då det inte stått specifikt.
Detta har ju varit uppe i diskussion på flera forum ett otal gånger, lagligt eller inte.
Nu går det inte att missuppfatta.
Onödigt lidande kan disskuteras i oänlighet.
Hälsningar Malin