Mus iFokus

Mus

Etikettermatutfodring
Läst 1458 ggr
[nataschaj]
0

Bas fodret, check listan

Vill gärna att ni skriver vad som fattas, och om nått ska bort

Listan:

Musli "Finax" Sund & Gott (Hitta inget annat som hade de havre vete korn, hojta te om de finns en anan musli)

Bovete "gogreen" Hel % krossad (vilket e bäst?

Pumpakärnor "risenta"  ?

Sesamfrön "risenta" skalade

Undeulat blandning "zooman"

Linfrön "ica"

Hirisflingor "risenta"

ica bittermandel och hasselnötter.

Solrosfrön fanns inte, bara rostade saltade..

Har ja missat elr fel inköpt??

rästen ska ja köpa imon (onsdag)

Vill ju ha rätt mat till mina möss.

fiffiluren
0

Bittermandel får du inte ha i! Bara en liten mängd kan vara dödligt! Ge vanlig sötmandel, inget annat konstigt :)

Kolla på hälsohyllorna, där finns det ofta kartonger med naturliga (orostade osaltade) grejer.

Men ger du jordnötter så ge dom rostade, orostade kan ge blodproppar vill jag minnas, läste om det på råttor.ifokus länk

Hyeonmu
0

Bittermandel?! =O Sötmandel måste det vara. =) Bittermandel ska bara användas i ytterst liten mängd för alla djur, eftersom det är giftigt i större mängd. Jag tror inte det finns mycket nyttigt i det till mössen heller, men är inte så bra på bittermandel. ^^' Så skippa den. Solrosfrön är inte absolut nödvändigt så det är ju bara att du lägger till en liten skvätt när du hittar det. Hirs, som solrosfrön gäller det bara att vara försiktig med så du inte får feta möss.

Men! =) Jag tycker det ser väldigt bra ut förutom mandeltypen.

ajanki
0

Oj, känns som om det där med mandeln är mitt felSkämsjag skrev ju bara mandel, tänkte inte på att det fanns mer än en sort….sötmandel ska det vara, precis som #1 och #2 skriver!

Hyeonmu
0

Ja, jag håller på att skriva en artikel om bl.a. nötter till mus.ifokus och de där jordnötterna var ena riktiga bovar. Även rostade. =/ Så, som ny hälsoguru här rekommenderar jag inte jordnötter. ;p Mer fett och konstigt än vad det är nyttigt.

[nataschaj]
0

hehe okckidocki

Jo ja kollade på hälso sidan, är ju bara där detta finns, men hitta inget å solrosfröna va svåra.

Nått annat som fattades??

Funkade den musli blandningen?? detta va svårt å inhandla, förståa gången ;)

Hyeonmu
0

Müslin funkar, vet dock inte om fruktosen är så bra. Det får nån annan svara på. ^^'' Fråga efter (för de ställer den inte alltid bland müslin) AXA Grynblandning nästa gång. Osötad och innehåller de 4 sädesslagen. =)

[nataschaj]
0

6  men de är inga frukt i denna, denna innehåller vete havre korn å sen va de majsflingor.

ja hittar liskom aldrig musli som bara inne håller dem 4 sädeslagen som är osockrad å massa salt å de i.

Hyeonmu
0

#7 Nej, men jag kollade upp den på axas sida och den innehöll oligofruktos. Dock vet jag som sagt inte om det är dåligt eller ej. =)

fiffiluren
0

#4 jo jag vet att jordnötter kan vara lite extrema, men gav det tipset om hon ville ge iaf :)

Kolla bland bakingredienser. Kan stå där. Har för mig att våran ICA (kiruna) har den bredvid hälsohyllan, där finns typ torkad frukt, andra förpackningar med hela rågflingor, hel havre, bönor självplock ochsåvidare

[nataschaj]
0

9 då msåte ja verkligen åka te en stor mat äffar, typ Maxi å dem… å de öär en rejäl bit från å ligger på ett ställa där ja inte vill vara….

Men ja får åka tebaka te nån av coop å kolla där.

[nataschaj]
0

hur mycket av varje ska man blanda i??

va betyder en DEL??

Ratata
0

#11 När du tänker i delar så tänker du i förhållanden mellan sakerna du ska blanda. Om du ska ha en del äpplen och tre delar bananer tar du en näve äpplen och tre nävar bananer (för att ta ett dåligt exempel då en näve frukt inte blir mycket hehe) Tungan ute

[nataschaj]
0

12höhö fattar ändå inte :P 1 näve för mig blir en 1/2 dl knappt mindre, så man ska blanda så lite med allt???

fiffiluren
0

#13 det var bara ett exempel

beroende på mängd är en del olika stor, den kan vara en näve eller en liter, en kopp, en viss burk som bara du har hemma. Det är därför det menas med en del i stället för att skriva ut slaviska mått som alla måste följa

Vattnadal
0

Eftersom vi med många djur blandar en stor fodertunna varje gång, och någon med bara 2 möss kanske bara blandar en litersburk, är det väl praktiskt att inte ha exakta mått, utan delar.

Det blir ju samma proportioner, dvs rätt mängd av allt, även om det blir mindre total mängd. Om du tar 1 dl som en del, och jag tar 1 L, så får jag massor mer mat blandat, men det blir samma innehåll.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[nataschaj]
0

14 jaha, så man behäver inte gå efter en viss mängd?? så de e bara slänga i lika mkt då???

[nataschaj]
0

17 missa henens inlägg :P

men då fattar ja! taack!

fiffiluren
0

gissade detdå dom var ppstade nästan samtidigt ;)