Köpa möss via foto
Det är många på sajten som köper möss enbart genom att titta på foto. Jag vill poängtera att ni går miste om mötet med musen och kan komma att bli besvikna.
Ett husdjur är så mkt mer än bara ett utseende. Visst kan möss vara oemotståndligt söta och detta utnyttjar många uppfödare genom att fotografera dem och sälja dem via foton.
Dock vill jag ändå varna för att musköpet kan bli misslyckat. Det kan faktiskt vara så att kärleken mellan ägare och djur inte finns. Eller att djuret inte alls motsvarar förväntningarna, är sjukt eller annat.
Att träffa djur på riktigt, som man är intresserad av att köpa hem som sällskap, är det absolut bästa sättet. Att välja bland flera. Se hur de är med varandra, mot dig. Hälsa på dem och känna efter om det klickar.
Jag skriver inte detta för att vara elak, utan för att många glömmer detta och sedan står där besvikna…
Jag håller dels med dig men måste flika in att det är ganska svårt då man inte alltid har så nära till uppfödarna och resan kostar mer än själva musen.
Jag har själv köpt möss efter foton och jag är jätte nöjd med dom.
Jag har köpt möss som varit aggressiva medvetet och vänt dom till trevliga möss genom rätt hantering.
För mig handlar det inte om hur musen är hos uppfödaren då den blir trevlig och tam under min hantering.
Man kan köpa en jätte poppig, stirrig och rädd mus i djuraffären och ändå få världens goaste mus. Allt som oftast avgör din egen hantering och inte uppfödarens.
Så för mig är hantering A och O.
När det kommer till sjukdommar osv är det en nackdel att köpa genom foto.
Hälsningar Malin
Mycket bra Grodan!
Jag fotar gärna mina möss, även för annonseringar, men ofta i samband med utställningar dit mössen ska. Är man intresserad kommer man dit, känner, klämmer, myser och bestämmer sig. Ännu hellre gör man hembesök så som Grodan beskriver.
Jag annonserar även om parningar och kommande kullar. Själv är jag en stor planerare och vill själv gärna veta långt i förväg vilka kullar som är på gång ute i landet och hur jag ska själv ska planera om jag är intresserad av någon avkomma. När jag känner att de där föräldrarna verkar bra, jag har kanske rent av träffat dem på utställningar, då kan jag lägga en liten vink om att intresse finns och därefter väntar man in ungarna, träffar dem och väljer vilken man vill ha.
Jag tar gärna emot den typen av planerade bokning av djur eftersom jag är emot impulsköp.
Jag anser att en mus som är lugn som liten har mindre benägenhet att bli stirrig som vuxen.
Jag vill personligen gärna träffa mössen jag ska köpa, i första hand pga att jag vill ha friska möss. Att skicka med bud är en absolut nödlösning!
Jag har stor erfarenheter om förhandsbetalningar och bokningar av djur. Handlar man med djur från andra länder, tex USA och Ryssland där jag köpt en del reptiler ifrån eller England, Tyskland, Holland och Finland som jag har köpt möss i från så krävs förhandsbetalning på hela beloppet och man får det man får. Allt man har sett är ett par bilder. Man vet om riskerna från början och det kan bli precis vad som helst! transportskador, stressade och sjuka djur, till och med transportdödade djur, små djur som man tyckte såg större ut på bild, fel färger för bilderna man tittat på har varit photoshopade osv. Jag har gått i fällan att förälskat mig i bilder allt för många gånger så jag VET att varningen är befogad, ändå kommer jag säkert göra det igen om det inte finns någon annan möjlighet att få hem importer på.
Avståndet inrikes kan man dock inte skylla på som köpare…vill man veta vad man får måsta man ta sig dit och känna lite 
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

#1 Fast oavsett hur tama och snälla de är/ kommer bli har de ju alla olika personligheter. 
Mvh Ellenfyrkant
#3 absolut! poäng till Ellenfyrkant! jag tänker på min råttperiod. jag tyckte bättre om aktiva råttor än deghögar. Vill jag ha rätt personlighet måste musen ha det i sig och jag själv måste bedöma det, det går aldrig att "lära" musen det. Tämja dem går, men den kan inte byta personlighet.
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare
Jag är just nu mitt uppe i att köpa möss som jag bara sett på foto och jag förstår att det finns risker med det. Dock har jag bara tidigare köpt möss från zooaffärer och jag tror fortfarande att risken att inte riktigt få det man tänkt sig är större då. Vi har både haft turen att få världens underbaraste mus och den vi har kvar just nu är en väldigt rädd liten tjej som inte alls tycker om att vara uppe i handen. Däremot tycker jag väldigt mycket om henne ändå. Jag får helt enkelt anpassa mig efter vad hon gillar och känner sig bekväm med (t.ex. att jag har handen nere i buren och att vi gosar och leker lite på det viset) och jag skulle inte vilja byta bort henne.
Det är klart att jag inte skulle vilja ha en agressiv mus eller liknande, men jag tycker att det är lite charmiggt med att man får lära känna musen sen när man fått hem den och se då vad det är för en filur. Jag kanske kommer få en del kritik för att jag skriver så, men jag litar på att en uppfödare inte säljer mig sjuka djur med dåligt temperament och det vet man aldrig om man får i en zooaffär eller inte eftersom man inte kan hålla på och hälsa på alla mössen i buren där hur länge som helst…

#5 Jag anser, precis som du, att det är bättre att köpa djur från seriösa personer trots att man aldrig träffat dem. Än att kliva in i en djuraffär och plocka med sig några varelser hem som kan lida både av det ena och det andra.
Mvh Ellenfyrkant
Jagg kikar just nu också på möss via bild (om jag köper dom hänger på om jag får ett akvarium), men jag bor bokstavligen hundra mil från allt och alla och kan inte fara och känna först även om jag helst skulle vilja göra det, och ungarna är lite unga än så personligheter har inte riktigt utvecklats än, men ska helt klart fråga när det är dags :)
jag har alltid varit sån att jag helt enkelt får nöja mig med vad jag får, det har blivit en självklarhet med ALLT. Sen får man nån lyckoträff nån gång ibland.
De flesta av mina möss kommer från min skola där dom endast fanns för att bli ormmat, och dom har haft precis alla tänkbara personligheter, men jag har lärt mig att anpassa mig efter deras behov och dom har alla varit bra husdjur. Så vad jag än får så kan det ändå bli nåt bra.
Naturligtvis finns det inget härligare än när det klickar, men man har inte alltid möjligheten att kolla på tillräckligt många djur för att hitta en som man tycker extra mycket om. Så då är man ytlig i stället, för tro mig, tycker man om det yttre på ett djur så blir det ju lättare att hantera besvikelsen om det inte blir som man tänkt (det tror jag iaf)

#7 Blir nyfiken på vart du bor ? Känns som norrland någonstans.
Mvh Ellenfyrkant
hehe, prova så långt norrut man kan komma :) Kiruna bor sen 19 år tillbaka, älskar stan men det är lååååångt till allt
#6 Tack! Då tror vi likadant!
Jag tror att många här på mus i fokus hade varit extremt missnöjda med min lilla Bacon som jag har just nu och som är från zoo. Hon funkar mycket bra tillsammans med andra möss, men är inte så förtjust i människor även om hon naturligtvis känner igen min och min sambos doft och kommer och småklättrar på oss när vi sticker ner handen.
Jag tycker snarare att det är mig och min sambo det är fel på om vi inte skulle tycka om henne. Vi har köpt henne och det är vår uppgift att anpassa hanteringen till vad hon är okej med. På så vis blir hon en trevlig mus och det känns bra att se att vi kan få henne att må bra genom hur vi agerar gentemot henne.