Tamråttor till tammöss?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har ägt sju stycken råttor tidigare & ska skaffa igen efter sommaren efter avslutade studier, då jag har mer tid.
Tänkte kanske införskaffa mig tammöss, men vill göra det rätt för mig först att det passar mig & att de kommer få det dem behöver.
Kan tammöss bli lika tama som råttor? Kan de ligga i nacken, eller innanför tröjan eller sådära? Eller springer de bara runt jämt & aktiverar sig & är det lätt att få de tama eller är det en utmaning?
Håller dem sig på golvet, eller smiter dem iväg & tar sig in i trånga utrymmen eller stannar de kvar runt buren eller nära en eller måste man springa & leta upp dem hela tiden?
Kan de gå bra att ha dem med katter i hemmet? Är de bra på att säga ifrån innanför buren om katten tex. sitter på buren? Katterna brukade göra det på råttorna med då bet dem ju ordentligt i katten & ah … katten lärde sig att råttor var inget att leka med.
de säger inte ifrån på samma sätt som råttor gör det har jag lärt mig genom att glömma stänga dörren, mina möss försvann in i kattens mun tyvärr
det med tamhet det går efter olika personligheter, har haft möss som görna sitter stilla på axeln och ner under tröjan på mig och sover där sedan så är de flesta sådana som är lite mer rädda av sig men det kan bero på att jag har såpass många möss så att de inte får så mycket kel att de blir 100% tama
har haft en mus som brukade kunna vara ute och brukade klättra upp i knät på mig då han ansåg att han undersökt färdigt men mina nuvarande går det ej att göra så med tyvärr
Jag vet inte, jag tycker inte du ska låta katten få störa gnagarna vilka gnagare du än väljer/har. De skall få kunna leva i sin bur i fred utan att en katt stör dem. Det är faktiskt stressande för dem att ha ett rovdjur som smyger runt buren och jag tycker inte det är i enlighet med bra djurhållning tyvärr.
Men väljer du t ex akvarium eller terrarium att ha gnagarna i får de vara i mer skydd för katten och det skulle jag uppmuntra mer än vanlig gallerbur där de inte får något skydd alls och där katten faktiskt kan välta buren.
Övriga frågor kan du få svar på i våra Artiklar. Här är en länk till en artikel Ellenfyrkant skrivit: Vanliga frågor
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Mina katter fick lära sig att inte sitta på buren & att alltid vakta buren är ganska svårt faktiskt, då katterna är mina måste de ha tillgång till mitt rum & allt. Råttorna led inte av katterna precis, det hade jag märkt.