Hjälp, jag tror Milo är sjuk?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej!
Som nästan alla vet så köpte jag min söta Milo av ajanki. Ajanki fick en hemsk sjukdom som dödade nästan alla hennes möss. Jag märkte inget fel på Milo då men dagen efter märkte jag att hans ena öga är ihop klistrat. Jag antog att det bara var en förkylning eller att han hade bara varit nyvaken. Tiden gick och Milo blev bättre trodde jag, men nu om man jämför med innan så kissar han mycket mer, det doftar mycket starkare (han var dock bara 2 månader när jag fick honom och nu är han 4 månader). Han dricker inte mer än normalt, han har alltid sovit väldigt mycket dock. Jag kollar på honom oftast precis när han har vaknat och då har han ett öga stängt men jag tror jag såg han igår och då var ögat stängt. I början baddade jag det med vatten och då öppnade han det. Jag undrar om han kanske har ögoninflammation? hans öga är inte varigt eller rinningt, inga sår finns heller han har det bara stängt. Kan det bero på morgon gegga? Finns det någon medicin eller ört för ögona eller ögoninflammation? Som sgat ser jag honom precis när han har vaknat så det är lite svårt att avgöra.
Väckte Milo nyss och fick se 2 stora svarta ögonglobar som kollde förvånat på mig. Som sagt så är allt som vanligt utom att hans kiss luktar lite mer och att hans öga är stängt ibland men kan det vara så att det är att han bara inte hinner öppna det?
Det finns ögonsalvor på apoteket som är receptfria och som du kanske skulle kunna prova med när du ser att hans öga är stängt.
Även om de flesta veterinärer är otroligt dåliga när det gäller behandling av möss så kanske du kan prova att ringa någon veterinär och höra vad det kan vara? Kanske känner de igen det där med kissandet ifrån andra, större gnagare?
Tycker nog också att du i alla fall skulle rådfråga en veterinär om det där med hans öga.
När det gäller lukten på kisset så kan det kanske vara att han är könsmogen nu och då luktar det mycket, mycket mer än när dom är bebisar. Fast egentligen tycker jag att han skulle ha börjat lukta tidigare.
Du får nog fråga veterinären om det med!
http://anettesmousery.weebly.com/
http://kennel-al-shen.weebly.com
http://minarexkaniner.weebly.com
Medarbetare på mus ifokus❤️
#2 ska kolla upp det! ska kolla även med en vetrinär.
#3 ska se om jag kan kontakta vetrinär, det började lukta massor tidigare kanske några veckor sen men som mest dom senaste 2 veckorna
Pratade med en smådjursklinik idag. Hon hav mig rådet att gå till en ventrinär och kolla så inget sitter i Milos öga dock så har han båda ögona öppna så jag undrar om det inte bara är att han tar en stung innan han öppnar det andra ögat? vet inte vilken smådjursklinik jag ringde (i vilken stad alltså) men hon sa att en undersökning kostar 350 :- vilket inte är så dyrt men jag funderar på om jag ska vänta ett tag då han inte har haft ena ögat stängt på 4 dagar. Ge gärna tips!