vad har ni i eran mat?
eran mat ni har till era möss ni som gör egen vad har ni i den? 
Nu har jag haft osötas müsli med lite havregryn/torkad frukt o va de nu är i den, råg, nåt tillsatsfoder för råttor som jag vann på Svemus utställning och så lite sån färdigmat jag hade kvar. Det får dom som torrfoder. Sen får dom kokt potatis, kokt ris, lax, kött, ärtor osv. Men mina möss är inte förtjust i nånting typ förutom ärtor och torrfodret! :p
Nu undrar jag, kan man ge möss rå nötfärs, mindre mängd??
jag har grundreceptet till både möss och gerbiler (fast det är mer i gerbilmaten än i musmaten)
7,5dl havregryn
4 dl gröna ärtor
7 dl vetekross
10 dl grynblandning (havre, vete, råg och korn)
2 dl helt bovete
2 dl torkad majs
3 dl torkade morötter
9,5dl underlatblandning (zooman)
men fick även lägga till 1 påse med godis för möss och gerbiler då mina nya möss vägrade äta min blandning bröderna blå eller som jag har döpt dem till nu knatte, fnatte och tjatte, man ser varesig skillnad på knattarna eller mina 3 bröder

oh tack både Ivanhoe och SarahOhrn! 
Jag kommer också följa något sånt recept som ivanhoe har där sen när detta är slut! :)
oki var det såpass bra tyckte du?? jag har ju det som grund sedan kan jag utveckla det åt olika håll hur de känner för
Ja, nånting sånt. Jag har aldrig gjort själv så tänkte börja med det nu sen kanske lägga till/ta bort nåt men .. Det är bra att ha en grund att stå på med dom viktiga ämnena! :)
Mina möss som ALDRIG äter nån färskmat jag lägger in, jag har nog testat det mesta, förutom ärtor som dom älskar. Igår hittade dom en ny favorit tydligen! ;) Jag la in lite kokt spaghetti och en bit kallrökt lax till dom, det är ju helt borta idag i alla fall! :p Så det gick tydligen i. Haha!

Som färskvara får mina gurka, squash, äpple varvat med ris, potatis, ris, pasta, bulgur, paprika och en massa annat. Dock får de råa köttbitar eller tillagad kycklingbit någon gång ibland.
Jo, mina äter dock inget kött :/ Eller kyckling.. Inte broccoli o gurka o sånt heller.. Men pasta gick ju i och ris tror jag.. Sen ärtor då! :p
Havreryn,vete,törrfoder til hund og katt.korn,majs,råg,
musli utan socker,maskrosblad,gröna ärtor,hampfrö.
hirsekolber…jag ger mössen ochså lite kycklingben ibland som dom
kan gnaga på och det uppskattas..och kokt potatis,ris och pasta..
jag brukar lägga in lite grovriven morot den älskar de då den fortfarande är sådär blöt av fruktsaften (eller vad man nu ska kalla det)

Jag använder mig av en modifierad version av Grodans blandning. Nu använder jag den till råttor men jag tror nog att den är ok till möss med.
osötad musli på korn, havre och vete
bovete i ngn form, ibland, helt ibland krossat, ibland puffat
dinkel i ngn form
mathavre
oskalat sesamfrö
pumpafrö
solrosfrö
nötter som valnötter, paranötter, cashewnötter, hasselnötter
vetegroddar
just nu har jag även i knäckebröd då det fanns hemma
måtten är ungefär 2.5 kg musli och ca 1 kg av allt det andra tillsammans
jag köper alla ingredienser på vanlig mataffär och aldrig på zoo då deras ingredienser ofta inte är fräscha och man aldrig vet hur länge det legat eller om man får med sig överaskningar hem.
jag undviker även torkad frukt, hundfoder, och liknande eftersom jag vill att de får färsk fräsch mat som jag själv skulle kunna tänka mig att äta.
Sarah: Om du har problem med att få dom att äta färskmat, testa att mixa med barngröt eller välling, släng gärna i lite riktigt smör och en äggula också, få möss brukar kunna motstå det.
#12 Okej, tack! :D Ja smör gillade dom den gången dom fick det, ska försöka med de :)
Kan jag ha i knäckebröd och valnötter i blandningen)?
#14 I liten mängd eller som godis, ja. :)
Valnöt är en av de nyttigaste nötterna så självklart kan du ha i valnöt i foderblandningen. Jag rekommenderar däremot att du hackar den i småbitar först och ej har i mer i blandningen än att de får var sin liten bit dagligen.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag blandar inte själv. Har gnagarpellets (många musuppfödare här i skåne jag pratat med använder såna), och AXAgrynblandning. Dom får även Doggy hundtorrisar ungefär två dagar i veckan :) Har ännu inte hittat vad de gillar för färskfoder, förutom ägg, som dom ÄLSKADE! Någon som tycker att jag ska lägga till något till dem?
/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!