Hund&katt torrisar till mössen?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Har två vuxna honmöss, varav en av dem har tio ungar, födda 3/4 2011.
Just nu får dom vanliga gnagarpellets, och även Doggy torrfoder och Royal Canin Health nutrition till katter. Mössen gillar detta och äter bra! Men Är detta bra mat för möss, eller ska jag helt byta ut maten? Om detta är fallet, finns det några färdiga, bra blandningar i vanliga djuraffärer som går att köpa? Är inte så pepp på att blanda själv.
/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!
Får dem ingen färskmat?
Självklar får dom det, men nu menar jag basfodret :)
Okej! :) Du kan ju köpa AXA grynblandning, mina råttor älskar det. :)
Räcker det som komplett basfoder? Jag har läst någonstans att möss ska ha mycket protein, från köttprodukter och så. Därför får mina hund-och kattorrfoder blandat med gnagarpelletsen.
Nää dem ska inte ha så mycket protein. Det finns bra Artiklar här inne på Mus.If som du kan läsa :)
Man kan ge dem AXA grynblandning tillsammans med lite torrfoder. ;)

Jag hade nog skippat kattmaten och erbjudit möss proteiner i färskmaten några ggr i veckan i stället. Kattmat innehåller extra taurin som jag har för mig varken möss eller råttor ska i maten.
Nu har jag inte koll på vad AXA grynblandning innehåller, men kolla gärna efter någon müsli med de fyra sädesslagen (råg, korn, vete och havre) och utan tillsatt socker.
#7 Det är just vad AXA grynblandning innehåller. ;)
#7 Det är just vad AXA grynblandning innehåller. ;)
#7 Bra kattmat innehåller inte extra taurin, det innehåller extra mycket kött, vilket i sin tur innehåller naturligt taurin! Taurin är ju en livsnödvändig aminosyra för katter och den förekommer naturligt i alla typer av vävnader hos både människor och djur (av någon anledning finns den i större mängder naturligt i möss och råttor, varför katterna är så utpräglade mus- och råttjägare). I dålig kattmat (typ whiskas, friskies, pussy.. framförallt faktiskt foder från daligvaruhandeln) tillsätts det däremot taurin då de fodren innehåller på tok för lite kött för en katt! Så istället för att göra ett bra foder med mycket kött (katter är ju väldigt utpräglade köttätare) så har tillverkarna tagit en genväg och tillsatt taurin istället..
Så i bra kattmat finns det visserligen mer taurin än i hundmat, men det beror endast på att det är mer kött i kattmat än i hundmat :)
För övrigt så finns det inga belägg (vad jag kunnat hitta) för att taurin ska vara skadligt. Det finns endast rapporter om skador och dödsfall om taurin kombinerat med koffein och/eller alkohol (och det ger ni väl ändå inte era möss får jag hoppas? ;)). Dessutom har det i alla fall varit extrema mängder taurin, och de mängderna kommer man inte upp i via lite kattmat :)
Så jag skulle rekomendera ett bra kattfoder för mössen (typ Pro Plan, Hill's, Iams, Eukanuba). Brukar ge mina möss kattmat 1-2 gr/vecka och då ger jag ett vanligt standardfoder till vuxna djur och kattungefoder till dräktiga och unga djur :)
Kattmaten jag använder är ju ett bra märke, jäkligt dyrt är det iaf!! Sen ger jag ju mössen hundtorrisar också. Tänkte att det var lite bra proteiner för dem nu när en precis fått ungar.

#10 Där ser man. Vad bra att du kom och redde ut det här med taurinet, Evelyn! Himla intressant och kul läsning.
Jag ger inte mina möss så mycket torrfoder av hund- eller kattmat, endast någon kula per dag. Jag satsar mer på färskt och rått kött. Dock får de inga större mängder. Jag är inte speciellt förtjust i att övermata mina djur så de får endast rått och färskt kött 1 gång i veckan. Dräktiga och digivande honor samt växande ungar lite oftare. Men jag matar även lite utifrån hur mössen mår och verkar behöva.