Mus iFokus

Mus

Etiketter: genetikfärgerhårlagteckningar
Läst 931 ggr
Grodan
0

Para på agoutivarianter

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hittade ingen bra rubrik, så det blir denna tillsvidare.

Det händer emellanåt att folk blir förvånade när de förväntar sig non-agouti varianter i en kull men får agouti-varianter.

Detta händer när man parar med en agouti-variant, som man inte vet eller ser att den är det. Exempel på sådana är Siamese Agouti Point, Color Point Agouti, PinkeyedWhite, Himalaya Agouti Point, Bone/Beige, Röd mfl.

Siamese Agouti Point - man kan lära sig se skillnad på denna från en Seal Point. Har den rikligt med färg på pointer så ser man att den är tickad. Speciellt vid pälsbyten är det lätt att se. Samt även om man blåser i pälsen. Problemen kan börja om den är ex en ljus variant samt även homozygot för flera andra recessiva färger, t ex Blue och Chocolate.

Color Point - denna kan vara svårare att upptäcka om den är tickad (dvs agoutivariant) än Siamese Agouti Point, men letar man efter tickning på nos och i rumpa kan man lära sig se skillnad på en tickad och otickad Color Point. Jag födde upp en Blue Agouti Color Point en gång och hade absolut ingen aning om att han var det. Det fick jag reda på några år senare, då det via avel framgick.

Pink Eyed White - en PEW kan vara nästan vad som helst, så parar man med en sådan behöver man inte bli förvånad om man får överraskningar i kullen.

Himalaya Agouti Point - kan vara svårt att se tickning om den är en agoutivariant, men ju mörkare pointer den har desto lättare.

Bone/Beige - en blek beige agouti kan faktiskt se ut som en Bone/Beige! Speciellt om den är homozygot för flera andra färger. Exempelvis en Lilac Beige Agouti…

----------------------------------------------------------

Fortsätt gärna på detta, lägg till era egna erfarenheter osv. (Eftersom detta är hastigt ihopkrafsat i stunden och inte vidare duktigt berättat)

Allt för att hjälpa och lära ut!

Bild: Blue Agouti Color Point

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ajanki
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Åh, jättebra tråd!!

Jag blev nämligen förvånad då jag parade två röda och fick agouti!

Å andra sidan blir jag förvånad ganska ofta eftersom jag inte kan färggenetiken än…

Så såna här trådar vill jag gärna se fler avSkrattande