Är det nu säkert??
Har nästan bestämt mig för att skaffa sällskap till vår skogsmushane Sixten 7mån. Tidigare har det ju diskuterats här på forumet att tammus och skogsmus ej parar sig med resultat av ungar. Detta på brist av släktskap. Är detta 100% säkert?? Annars Får han leva ensam med oss människor som enda lekkamrater….:)
Ja, jag har då inte sett eller hört att det skulle gå att para dem. Du får helt enkelt ta en ung hona och se vad som händer. Ok, det är ett präktigt brott mot naturen och vad fasiken skall du göra med avkomman, men ärligt så skulle jag faktiskt vilja veta. Vi hade ju en som skrev här på forumet att hon hade avkomma som just var korsning mellan skogsmus och tammus, men hon loggade aldrig in igen efter att ha lagt upp bilder. Och vi var många som undrade vad i helskotta det var hon hade för något, för de såg faktiskt ut som skogsmöss…

Jag minns det inlägget. Har dock för mig att hon var osäker om det var skogsmus eller husmus(tydligen skulle det vara möjligt för husmus och tammus att para sig med resultat) hon lyckats para med. Jag har INGA planer på ungar, men det blir nog svårt att hitta en vetrinär i dessa trakter som är villig att kastrera en skogsmus:) eller p-piller till mushonan så i så fall blir det till att chansa på att det inte blir nått eller låta bli att skaffa sällskap.
Jag som har mina boiologikunskaper färska är väldigt säker på att det inte skulle gå att korsa en tammus med en skogsmus. Tråden om musen som fått ungar med en "skogsmus" kan jag lova handlade om en husmushane, eftersom ungarna såg precis ut som husmöss. Och husmus och tammus är precis samma art så det är inget konstigt med att de skulle kunna få ungar. Dessutom, om husmöss (tammöss, mus musculus) kunde få ungar med skogsmöss (apodemus flavicollis/sylvaticus) skulle det väl förmodligen krylla av korsningar i naturen redan?

Precis så jag resonerar med, gäller bara att övertyga omgivningen om detta… De är fortfarande inte övertygade. Sen ska jag bara hitta en eller två mysiga flickor, gärna chokladfärgade ( tycker de är så fina!) som vill bo i Sixtens slott:)

Precis så jag resonerar med, gäller bara att övertyga omgivningen om detta… De är fortfarande inte övertygade. Sen ska jag bara hitta en eller två mysiga flickor, gärna chokladfärgade ( tycker de är så fina!) som vill bo i Sixtens slott:)

Jag tyckte att de där mössen var fasligt lika skogsmöss ia f.
Tycker du att din skogsmus verkar ensam? Tror du han vill ha sällskap av en tammushona?
Det är vanligt att mushanar i fångenskap bor ensamma och det är fullt lagligt då de inte alltid samsas med andra hanar och att sitta med en hona ger en massa ungar (oftast). Jag kan tycka synd om hanar som bor ensamma och försöker alltid i största möjliga mån ha dem i grupper om bröder eller far och son/söner. Jag kan se att de uppskattar sällskapet mycket. Dock har det inte alltid varit så och när jag hade lite mer revirhävdande hanar hade jag dem ensamma. Jag tycker inte synd om dem nu när jag tänker tillbaka, men jag tänker också på att jag då umgicks mycket mer med dem vilket jag inte riktigt behöver när de har sällskap av artfrände.

Sixten har alltid levt som ensammus eftersom han skiljdes från sin familj när han bara var några dagar gammal. Det är mina händer som fött upp honom och som han ser som trygghet. Han verkar inte ensam, annat än de dagar jag inte har möjlighet att pyssla lika mycket med honom. Han har blivit mer nattaktiv och då sover vi… Och när vi är vakna och hemma så sover han… Jag ser till att ge honom nått att pyssla med om nätterna, särskillt om han inte varit framme så mycket och han visar inga olater. En sund om än lite tjock mus verkar han vara:) Det är mycket möjligt att sällskap skulle vara negativt då han aldrig lärt sig leva i ett mussamhälle… Det kan också bli mycket lyckat. Jag velar fram och tillbaka och just nu så känns det som att mer social gemenskap med hans människor räcker långt.
Jag har inte riktigt fått uppfattningen om att skogsmöss skulle vara lika beroende av en flock som vanliga husmöss?
#8 Blir ju eg mest okrångligt för dig att låta honom bo ensam. Du vet att han är frisk idag. Att skaffa en kompis kan innebära smittorisker. Sedan kommer den dagen då en av dem lämnar in och då har du en ensam mus igen.
En fundering: hur luktar Sixten?

Sixten Själv luktar gott! Kisset luktar Givetvis men inget påträngande. Jag storstädar typ var fjortonde dag… Plockar lite i buren en gång i veckan. Jag skulle helt enkelt säga att denna lilla mus inte är särskillt "smelly":)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Har jag misstagit mig nu då jag säger att det är förbjudet enligt lag att hålla vilda djur i fånfenskap mer än 42 timmar och om man nu ska hålla ett odomesticerat djur ska bottenytan vara minst 4kvm?
Eller, Pemsan, har du sökt tillstånd av jordbruksverket? (Isf bör det vara i utbildningssyfte då jbv nästan endast godkänner större företag och skolor att hålla vilda djur i fångenskap).
Hojta till, någon, om jag är ute och cyklar.

Musen, min skogsmushane, bodde med tammushonor, först gamlingar, sen yngre oxå. Det som hände var att han slutade gilla mig, förstod att vi var olika. Räkna med att han kan bli mindre tam.
Jag har haft vilda husmöss som parat sig med mina tama, så DÄR blir det ungar.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#12, Sixten har en historia som jag inte riktigt minns just nu men det finns en eller flera trådar om denna mus och varför han bliit en tam skogsmus.
#14 Då förstår jag. Har inte varit inne här på ett tag och det kan vara därför som jag inte riktigt hänger med i svängarna. 
Hmm… söker efter tråden och tror jag förväxlat det med en annan skogsmus (förvirrad), men hur det än ligger till har Sixten fötts upp som liten bebis och då är det nog rätt svårt att släppa ut en sådan mus tillbaka i det vilda efteråt. Risken att han inte klarar sig är väl rätt stor…
#16 Okey, då förstår jag. Men om jag nu inte misstagit mig är det fortfarande olagligt såvida TS inte tagit kontakt med Jordbruksverket och ansökt om sk. "djurparkstillstånd" (tror jag det hette), alltså då du får ett skriftligt papper med en kråka på att du får hålla ett vilt djur.
Vi höll på en del med detta på vår skola för att få hålla en hare som skolprojekt. Det gick igenom efter 2 månaders överläggande. Tyvär dog harungen och projektet lades ner. I övrigt skulle detta tillstånd kosta 20 000 kr.
Jag vet att folk kan ha förutfattade meningar kring detta gällande hållande av vilda djur och jag tänker tyvär inte uttala mig om min egna åsikt.
Citerar vad jag funnit på nätet: "
Stäng inte in vilda djur
Enligt svensk lag får du inte hålla vilda djur instängda. Den som håller ett vilt djur i fångenskap utan tillstånd kan bli dömd för brott mot jaktlagen. Detta gäller även om ungen är föräldralös och har svårt att klara sig själv.
Vet du säkert att föräldrarna är döda och att ungen verkligen är övergiven och inte kan klara sig själv – kontakta polisen eller Naturvårdsverket. Ta inte hand om djurungen själv."
- naturvårdsverket
Här är en fin länk till bra information 
http://mus.ifokus.se/articles/4d715c11b9cb46223906d020-rehabilitera-vilda-djur-vad-sager-lagen

Som svar till Isabella så kan jag lugna henne. Jag har varit i kontakt med myndigheterna. Men som parentes har vi tidigare diskuterat detta i spalt vis. Dessutom har det kommit fram att det finns en paragraf i jaktlagen där det står att vissa djur( kråkor, möss etc) som kommer in på din tomt har du rätt att ex döda, tillfångata osv…(inget att rekommendera!!!!) det var denna paragraf myndighetrna hänvisade mig till.
Sixten är uppfödd på flaska av mig sedan han var några dagar gammal. Naken och blind låg han i en mosad hög av andra möss på vägen. Han var enda överlevande. Jag handlade på ren instinkt, inget jag kanske hade gjort om men i dag har jag en förbaskat trevlig kompis.
#19 okey, då förstår jag! Det kanske var därför jag var den enda som reagerade
Har inte varit inne här på ett tag måste jag erkänna.

Helt ok! Frågar man inte får man inga svar:)
Har du någon bild på honom? :D
Vadå? Hur skaffade du en skogsmus? Jag vill också se några andra bilder!
WOW grattulerar

Det finns några bilder på min profil från när han var riktigt liten. Han är i dag 9 månader ungefär, kika gärna där. Vill bara förtydliga att skogsmus är inget man skaffar sig och inget som jag råder någon att göra. Sixten kom i vår väg under olyckliga omständigeter och mot alla ods har det blivit väldigt bra. Jag hittade honom på vägen när han var bara några dagar gammal och runt honom låg ca 6 mosade muskroppar… Det som hände sedan skädde av ren reflex, trodde faktiskt inte han skulle överleva men jag lyckades hålla kraken vid liv. ESBILAC is the shit:) Hade kontakt med viltvårdare från första stund och av dem fick jag rådet att slå ihjäl honom… jag lydde inte…. men som sagt.. KIDS dont do this at home….

…
Klart, vilda djur ska bo i naturen, men kanske i framtiden ska man få köpa exktiska möss 

Fantastiskt att du lyckades föda upp Sixten genom handmatning. Ringer dig om jag ngn gång får en hona som vägrar dia sin kull.
(Vilket jag hoppas jag aldrig mer behöver vara med om) Hur ofta gav du honom mat?
Eller det kanske finns en tråd med allt om honom, ursäkta frågan isåfall.

Första tiden matade jag honom varannan timme dygnet runt, sen blev det var tredje tills han sa ifrån och bestämt visade att han var stor nog att äta fast föda:) Hade varmvattenflaskor som värmekälla och stora delar av tiden levde han i min BH…:) han var med på jobbet och ja… överallt!
Helt fantastiskt! Stor eloge till dig, vilket arbete du gjort. Kollat på bilderna och han ser väldigt välmående ut!
Caroline Nygren
http://queenskaniner.weebly.com/ *Registrerat i SKHRF*

Han är en mycket välmående kille:)
#27 Pemsan skrev en artikel om det. Ska fixa länk…

åh vad roligt att läsa, tack

Vad kul att ni tycker om den. Visst kan jag skriva en ny.. men om vad??? Jag har ju ganska begränsad kunskap….Är ju lite insnöad just på denna lilla kille:)
Men kom gärna med förslag så ska jag se vad jag kan göra!
Som ett litet PS har jag bestämt att Sixten ska få fortsätta leva ensam. Han har ett bra liv och verkar må gott. Sen vill jag att han ska fortsätta vara så tam och tillgiven som han är och då är ju vi människor det bästa sällskapet även om det i bland känns som om han får lite tid.