Vilken färg hade Mamsen?
Förmodligen bär hon på någon sotning som kommer och går med fällningar. I grunden är hon en pannfläckad agouti. har hon vit mage? Då är hon en agouti pannfläcks berkshire. Men är hon sotad kan hon utöver detta vara en sable…
Har hon någon röd/gul förälder? geotypen för sable är Ay/at B/* P/* U
A är genen för agouti. Dominant röd/gul har Ay och tillsammans med U ger det Sable på agouti
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Jag tror på en sable eller en MKT sotad röd/gul.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Läskigt stor skillnad mellan bild 1 och 3, hade aldrig trott att det var samma mus 
#3 Nej, ingen vit mage. Köpte henne från zoo så vet inte hur förädrarna såg ut…
#5 Ja, det är helt otroligt hur hon såg ut sen. Verkligen inte samma mus. Tyvärr lever hon inte längre…
Jag kanske också bör tillägga att det verkade som att hon bar på någon fetma-gen, för trots att hon åt som sin spinkiga kompis blev hon jätte tjock! Vilken färg är det som bär på den genen?
Då stämmer våra teorier om sable :)
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare
Okej!
Jag har alltid undrat vad hon var och vad hon blev, haha.
Hur skriver man det då? Om man ska ha med pannfläcken på ett hörn?
Pannfläckad Sable?
Sable Pannfläcks Berkshire
Men var det inte berkshire om hon var vit under magen…?
#11 Först och främst så skall Sable vara otecknade, men din tös är tecknad. Hon har teckningen Berkshire. Den kan innebära vita tassar, halva svansen vit, pannfläck eller bläs samt magteckning (dock ej Fox utan en av varierande storlek fläck mitt på magen). En Sable kan vara Tan, dock brukar det inte synas. Är den homozygot för chinchilla så blir den vit och heter då Marten Sable. Din mus kan ha haft en liten magfläck eller ingen, hon klassas ändå som Berkshire.
Aha, då förstår jag!
Var hon från gbg zoologiska så är hon defenitivt sable då de har ett antal avelsdjur i den färgen.
Ja, hon var från gbg zoologiska! 
Då kanske hon är släkt med min mus som är därifrån? O.o
Hon hade en brun fläck på skallen innan med försvann lite, sen på näsan och tassarna. Men har jord i deras bur, så kanske hon är bara lortig.
#16 ja, nån sorts brylling av nåt slag kanske? 
vi har oxå såna möss, som först är beigevita och sen mörknar i pälsen. skit coolt tycker jag!
Ja, det är häftigt! Men man blir så förvånad när det händer!
När hon började få mörka fläckar blev vi nästan lite oroliga att det var nåt fel på henne.