Kan de lära sig dricka ur vattenflaska?
Hejsan! Efter månader av stök med att mössen lägger papper, hö, bark och annat ludd de hittar i vattenskålen och det blir superäckligt, speciellt när de lägger kattmatsbitar i och det luktar fisk från buren. Så, min fråga är, eftersom Klara är uppvuxen utan flaska och de små flickorna fick lära sig dricka ur skål när de kom hit, kan de lära sig dricka ur en flaska?
Jag lånar tråden eftersom jag har samma problem….
Jadå såklart!
Mina möss var inte så unga när dom började med flaska.
Visa dom bara hur man ska göra så löser det sig nog. 
Fast det kan ju vara bra att ha skål i början så att dom inte törstar ihjäl.
För säkerhetens skull.
Jag lärde mina flickor att använda flaskan genom att trycka med fingret längst ner, där det kommer vatten. Efter ett tag fattade dom.
Det beror kanske från mus till mus med i dom flesta fall ska det funka.

jag lärde en del att dricka ur flaskan de som jag köpt på vissa ställen har varit van med skål och jag tycker att det är ohygieniskt med att få vattnet i skål
märker man att de inte hittar vattnet såfår man visa dem, mina sitter och slurprar i sig vatten efet en dag
#3 Det är inte alls ohygieniskt om man byter vatten 3-4 gånger per dag.
jag tycker att man stort sett behöver byta en gång i minuten då de kissar i vattnet fyller upp det med bottenströ direkt etc
sedan så jag orkar inte byta vattnet så ofta i alla 12-13 burar som jag har djur i
inte ens katterna får bytt mer än 1 gång om dagen, samma med mig, jag fyller upp 2-3 flaskor med vatten på morgonen sedan dricker jag det under hela dagen
Jag hade vattenskål till både mina råttor och möss de första åren. Jag bytte en gång dagligen, då jag diskade ur skålen noga och fyllde på nytt friskt vatten. Jag placerade vattenskålarna högt upp och de flesta var aldrig skitiga ens. Vad jag gillar med vattenskålar är att de kan sitta på kanten och tvätta sig. Ibland kan de även dutta ner hela huvudet.
När jag började tänka mer hygieniskt så slutade jag med vattenskålar.
För att svara på huvudfrågan så är det absolut inget man behöver lära dem. De luktar sig till vatten och fungerar Vattenflaskan som den ska behöver du inte oroa dig alls. Du ser ju om vattennivån ej minskat i flaskan (och jag lovar att den snabbt minskar på sommaren - inte dunstar bort utan de dricker ganska mycket när det är varmt) och behöver bara vara orolig om mängden inte minskar. Val av vattenflaska kan vara viktigt.
Jag använder vattenflaska trots att jag är lite emot det. Jag är egentligen emot allt där livsmedel och näring serveras i plast då det har visats att plasten påverkar hormoner i kroppen. Jag har letat i hela stan efter glasflaskor men det som verkar finnas är bara plast.. Mina möss var inte vana vid vattenflaska, de fattade var vattnet var när de var törstiga, så precis som Grodan säger så behöver man inte lära dem. De känner av vart det finns.
Yrrblossets Sällskapsmöss
Då ska jag genast kila och köpa en då!
Och Grodan, såna väluppfostrade råttor. Jag har satt vattenskålarna (haft flera för att det i alla fall skall finnas någon ren) så nära taket som möjligt men ändå sett att de släpat upp skräp och slängt i. Riktigt envist! -.- Men nu får det bli andra bullar alltså!
Tack för era svar!
Eller, vänta nu… De yngre är ju (förmodligen) engelsktypade, kanske försöker de göra te? 
#7 Dom säljer glasflaskor här i Trelleborg :)
/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!
#9 Jo jag har sett det på några ställen men här finns det inte, ska gå ner och be zoologen här i stan ta hem ett gäng åt mig. :) Djurbutikerna ber jag aldrig mer ta hem saker åt mig.. Ett halvår fick jag vänta på en bur.
Yrrblossets Sällskapsmöss
själv ber jag min djuraffär att ta hem saker, jag beställer senast på söndagen så kommer det till dem mellan 6-10 på kvällen och då ringer de mig så åker jag bara och hämtar, jag får reda på om det finns i lager redan då jag pratar med djuraffären
#7 Håller med ang plastflaskor. Jag har aldrig gillat det, men var tvungen att ge med mig eftersom jag ville att mina gnagare skall må bra.
De flesta har vattenflaskor avsedda för laboratorieburar och är gjorda i en annan plast än t ex Classic och Ferplast´s vattenflaskor. Skulle vara skoj om någon ens tänkt tanken att mäta hur djurvänliga de vanligaste vattenflaskorna är. Vi litar ju blint på att allt som finns att köpa till våra djur är bra…

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag "lärde" min kanin att gå från skål till vattenflaska. Han hade haft skål i några år så nog går det allt. Jag började med att ha både skålen men också flaskan. I början drack han knappt ur flaskan men började mer och mer och jag tog bort skålen efter ett tag när jag märkt att han druckit endel ur flaskan då jag ville vara säker på att han förstod den. Så det är mitt tips; att ha båda delar första tiden under bytet tills man märker att de varit och druckit ur flaskan, just för att de inte ska riskera att bli utan vatten.
Mvh Ellenfyrkant

Jag kör men vattenskål och det fungerar bra. den står på en liten "hylla" och jag upplever inte att det skitas ner i den. Men ju har ju jag bara en kille så det kan ju vara därför….
Jag blir tokig! Nu har jag skaffat en flaska, som används flitigt! Men, inte alls för att dricka ur, utan för att duscha i. Prassla stryker sig mot pipen tills allt vatten runnit ut och hela hon är genomblöt. Testat att flytta flaskan och satt den högre upp så att bara nosen skall komma åt men hon är som en daggmask som kan sträcka sig jättelång och om jag höjer den mer kommer inte Lycka och Klara åt. Varför har jag så extremt uppfinningsrika möss?!
#15 Hahahahahaaaa! Ursäkta mig, men vilka roliga möss ^^! Gud så tokiga de är 
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare
#15 gud va sött xD det tyder på att dem tycker det är varmt juh precis som när vi människor tar en kall/varm dusch en varm/kall dag 
var glad dina möss är speciella 
wazzap?
Ja, speciella var ordet…
Men imorse var det åtminstone lite vatten kvar. Alltid något. Måste vara grymt störande för Lycka och Klara ändå. Som om Prassla var det där "ytliga våpet" i eko-kollektivet som DUSCHAR i hela dagsransonen av vatten.