Mus iFokus

Mus

Etikett: länkar-links
Läst 1150 ggr
Tikkatikkatini
0

Fattar det inte.... ??? (Varning för känsliga)

LÄNK TILL YOUTUBE BORTTAGEN

Jag Förstår INTE vad det är för intressant med att filma en orm som attackerar en stackars liten musunge!!
Jag blir så grymt ledsen. Blir grymt besviken på mig själv att jag gett bort mina små älsklingar till det där liksom. Gett bort alla mina söta bebisar till att föda en orm.

Jag tycker det är så himla vidrigt!!
Tycker så synd om den lilla musen…. Gråter

Zamwyn
0

De flesta reptilägare ger inte levande föda dock. Har inte sett filmen (hade dock varit bra med en varning INNAN länken, höll på att klicka av bara farten), men jag antar att det är en levande liten en som råkar illa ut.

gulzebra
0

Tja… Personligen tycker jag att det är rätt intressant att se beteendet. Fast då föredrar jag naturfilmer, helst med David Attenborough som berättare och inte nåt ärkepucko :P

För ormfolk är det väl som när vi kollar på våra möss när de äter. De är söta i våra ögon, och ormarna är säkerligen söta i ormfolks ögon (i de fall där ormfolket inte bara är ärkepuckon som tror att de är coola för att de har orm)

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Tikkatikkatini
0

Jaa, dessvärre var den en levande liten krabat. ungefär kanske mellan 2-3 veckor gammal..

[VictoriaR]
0

Det är synd om musen.Tycker det är sjukt att man inte kan ge ormen döda djur,så att de slipper bli stressade och kvävda till döds..:(

Visserligen kan videon intressera "reptilmänniskor" men endå..:/

[Thiah]
0

Tyvärr är det ju så att även rovdjur måste kunna leva ett liv så likt det i naturen. Det är ju det vi eftersträvar bland många burar och akvarier och sådant. Vi ger ju levande insekter till många olika djur och dom har väl i så fall lika mycket känslor som en mus? (odck är vi alla här känsligare mot möss eftersom vi tycker om dem så mycket.)

Jag har sett en orm ta en levande mus och jag tyckte det var fascinerande. Precis på samma sätt tycker jag det är fascinerande att se en hyena jaga ner en stor zebra.  Vill oxå påpeka att jag har en stor empati för djur ,både små och stora, och tycker synd om musen som får leva sin sista stund i total skräck.

AndreasS
0

Vi på reptilsajten har haft en livlig debatt ang detta ämne. De flesta som vart med i debatten matar med fryst, upptinat. Länk

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

[Thiah]
0

Jag har aldrig haft reptiler så  den diskussionen har jag sluppit. Men helt ärligt så förstår jag varför vissa ger levande möss. Och för att fortsätta vara ärlig så är det så stor skillnad på levande möss och levande insekter?? Allt levande har enligt mig samma rätt att leva. Men samtidigt beter sig naturen på ett sätt. Äta eller ätas……

Theres
0

Musen är ju nästan större än ormen :O Ja, inte riktigt då… men det var en stor mus till en sån liten orm?

golf.ifokus.se

Littlem
0

Som Andreas skriver så matar de flesta ormägare med dött. Dock äter inte vissa ormar dött utan matas då med levande. Det hör ju ihop med hobbyn, att ge ormarna den mat de ska ha. Som att ge möss och råttor sina gryn, frön osv osv.

En stor anledning till att många matar ormar med dött är faktiskt för ormens skull. För att den inte ska bli biten. Har själv ormar som i början bara åt levande och efter en miss hos mig blev ena ormen biten 3 ggr,bla ett stort hål i huvudet, innan jag han få bort råttan. (Nu lär jag väl få en hoper arga mus- och råttälskare på mig. Men alla har ju sina hobbys).

För övrigt har jag ju 3 engelsktypade satinmöss för jag tycker de är fina, inte för mat!   Så det går att ha både och =)

Terato
0

#6 Tack för en jätteintressant tråd!

#9 Tycker du resonerar vettigt. Självklart ska man inte ge levande i onödan. Och jag kan förstå resonemanget med att en orm som inte kan ta dött också måste äta. Har man åtagit sig dessa djur så måste de ju skötas. Fast jag själv skulle aldrig vilja äga orm som det innebar att jag var tvungen att mata med levande. Och det finns många rått- och musägare som tycker att det borde vara förbjudet att äga såna ormar. Men det har du säkert förståelse för.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Tikkatikkatini
0

Hade en klasskamrat som hade en orm. Och hon var väldigt okunnig tror jag. Hon köpte mus ungar och frös in dem levande!!! Förvånad
Eller så la hon dom i en låda och lät dom svälta ihjäl. Snacka om kallhjärtad!!

Jaa, jag tycker man kan mata ormar med döda möss, eller kanske små pinkisar faktiskt. De kämpar ju inte emot på samma sätt som en mus som växt till sig lite..

[Thiah]
0

#11 låter elakt att frysa in dem levande.. :(

Tikkatikkatini
0

Jaa, verkligen!!
Lär ju inte direkt va det snällaste sättet att döda möss på. Tar ju ett tag innan de fryser ihjäl säkert..

Zamwyn
0

Just det här med att frysa pinkisar beror nog på deras ålder. Är de bara 1-2 dygn gamla och utan päls går det fort, de har så oerhört tunn hud och kan inte hålla värmen själva. De lär gå i dvala/somna nästan genast, innan de dör. Dock är det om jag förstått rätt inte lagligt att avliva dem så nu, oavsett ålder.

Tikkatikkatini
0

Nej nej, det här va möss hon köpte i affären.. Små bebisar typ..

[Samsonmaster14]
0

1) Ormar måste äta, o ormen var 100000 gånger finare än musen.

2) Det var bara en fodermus, inte samma sak som våra pets. fast det e samma sak, men inte helt….lol

gulzebra
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#16: Det där är nog det sjukaste jag läst. Uteseendefixeringen tar sig plötsligt nya proportioner.

Judar och muslimer är fulare än oss arier… Lalalaaa Oskyldig

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

ajanki
0

#16 Möss är möss och INTE foder!!!!

gulzebra
0

#18: Ska ormar äta sallad då eller?

Kor är kor, inte foder. Tills de ligger där i mössens matskål, då ÄR de foder. Same shit, different species.

[Samsonmaster14]
0

#18 lol jag vet :) men det är bra att man får inte längre mata med levande Skrattande o det e det som räknas.

jauchzet
0

#19 Jag tror att Ajanki menade att det inte finns nåt som heter FODERMUS…

gulzebra
0

#20: Absolut! Synd att utformningen blev så dålig, nu blir ju ormägare med ormar som inte tar dött brottslingar hur de än gör :/

#21: Ah, jaså! Fast det heter ju fodermus när en mus ska bli foder? Precis som köttkor, slaktsvin, broilerkycklingar…

ajanki
0

#21 Det var precis så jag menade.

Dom är möss, sen om nån ger dom SOM foder är väl en helt annan sak!!

Men, snälla ingen diskussion om det här med möss som foder igen, finns redan många såna trådar.

MP160
0

Skrev till en varning i rubriken

mieeow
0

Usch, vågar inte klicka på länken. Har sett för mycket hemskt.

Men, självklart ska ormarna också ha mat! Det enda jag vill är att musen ska lida så LITE som möjligt, dock är det väldigt svårt det där…

Fast att mata ett djur med ett annat är ju inte det värsta, forskning på tusentals djur är mycket mycket hemskare, enligt mig. Usch.. Gråter

Jag har tittat på alldeles för mycket undercover bilder från laboratorium…. *rysa*

ivanhoe81
0

#16 de vita med röda ögon är ju de finaste mössen som finns, hade jag haft ormså hade jag hellre gett en bandad, svart (utan tan) eller något annat änen vit mus

det finns inte en enda orm i världen som kan vara finare än en mus

äter ormar inte dött så är det tvångsmatning eller avlivning som gäller i mina ögon, jag gillar inte att man matar med levande insekter heller

[Samsonmaster14]
0

Ja? Visste är dom underbara? Jag gillar inte färgen, men jag älskar deras rubinröda ögon :)

Lol, jag brukar alltid leka med mina syrsor innan min ödla får dem. Men mjölmaskar……dom mobbar jag, innan Anubis äter upp dem.

Grodan
0

Men ärligt talat alltså. Sånt här hör inte hemma på den här sajten!

Det är osmakligt! Riktigt osmakligt.

_Jag kan inte förklara varför länken och tråden finns på den här sidan, jag har totalt missat den! Har i a f nu tagit bort länken.
_

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Achatina
0

Ehehehehehe lol? Man strävar ju efter att hålla djur så naturligt som möjligt. Tvångsmatning är så långt ifrån naturligt man kan komma. Att ha ormar som husdjur är artbevarande i många fall. Inte så att de flesta husdjursormar är med på cites listan kanske (men de finns ju de som håller sådana reptiler med) men det är inget som bör slutas med. Reptilägare är ofta bra på det där med att hålla sina djur så naturligt som möjligt, vi med smådjur borde ta mer lärdom av reptilmänniskor!

Och kul att filma det? Tja… Hur många av oss har inte fotat/filmat våra djur när de äter? Att dokumentera det och visa för andra är ju utbildande varesig man gillar det eller ogillar det.

Grodan
0

#29 Wow, Achatina! Det var inte igår. Vad kul att se dig dyka in såhär. Kyss

Tiaran
0

#29 inget illa menat men vad är det för naturligt att se en orm i ett terrarie/akvarium som tar en liten mus som inte har en sportslig chans till att fly?

personligen så anser jag att det inte kan klassas som naturlig miljö då musen inte kan fly samt ormen inte kan jaga som den brukar.

men det är en helt annan sak som kanske inte hör hit.

men som sagt inget illa menat bara mina åsikter.

ivanhoe81
0

håller med #31 ska det vara så naturligt sommöjligt så ska musen ha chansen att kunna springa undan plus att deska ha lika storaytor somi naturen, fixa det så kan jag gåmed på sådan här matning men inte annars

Achatina
0

Nu förstår jag inte alls hur du tänker. Trodde du gillade möss här faktiskt! Stoppar man in en mus i ett terrarium och låter den springa runt fritt där inne…. Tillsammans med en orm… Well… Hur stressande är inte det på en skala för musen? (Ny miljö + visious preditor). Du kan väl göra så om du känner för det men hade jag varit mus hade jag hellre sett till att få en snabb död än en lång utdragen panikångestartad "kamp" om att komma ur vägen från min fiende.

Ormar i naturen äter inte dött, de jagar själva och sväljer bytet mer eller mindre vid liv. Just den biten går inte att modifiera om man ska mata med levande föda dvs det kommer alltid se hemskt ut - men det är en naturlig "process". Om du matar dina möss med mjölmask etc. dödar du masken först? Vad gör du om musen föredrar masken vid liv? Fota/filma matningen för dokumentation? (som kan användas för utbildningssyften).

Grodan
0

Låser den här tråden nu.

För att jag är trött på ormmatsdiskussioner och inte vill bli påmind om den där filmen som jag faktiskt råkade se. Ni kan diskutera vidare på reptilforum.

Inlägget är låst för nya kommentarer