Mus iFokus

Mus

Etiketter: beteendehälsaskötsel
Läst 655 ggr
LinaIsabell
0

Hjälp med dålig mus

Har fått ta över en mushona som är i dåligt skick. Jag tror att hon bott trångt och dåligt samt fått dålig mat för hon är smal och har väldigt dålig muskulatur. Hennes päls är extremt mjuk, men inte alls som pälsen hos mina andra honor, utan lite mer lik bomull och aningen glesare.

Hon rosslar även (det hörs när hon är nära örat, men inte annars). Jag ska ge henne bra mat och motion så att hon får chans att förbättra sitt immunsystem och se om det hjälper mot rosslet innan hon tas till veterinär. 

Problemet är bara att hon verkar inte vela äta annat än havregryn. Hon letar upp dem och äter dem enbart. Har gett henne kokt ägg, vetegroddsolja, mjölmask, keso, och min vanliga matblandning som innehåller en massa nyttigheter. Inget av detta duger. Vad ska jag göra? Hon behöver ju bra mat för att bli i bättre skick. 

Jag undrar också om Rossel smittar? Vill inte släppa henne med mina andra honor ifall det smittar, men jag vill heller inte att hon ska behöva vara ensam. Några idéer?

StillaSinnet
0

Ge henne välling. Det brukar ingen mus tacka nej till. Alternativt ger du henne mjölkersättning som du vispar tjockare :)

När hon kommer upp i hull kan du "tvinga" på henne nyttigare mat. Just nu behöver hon gott om fett och kraft. Rör i smör i vällingen.

Jag köper osockrad fullkornsvälling

Senare, när hon verkar starkare kan du gå efter de nyttiga geggor som det finns recept på här, men de är alridg speciellt populära till att börja med. jag tror möss måste vara uppväxta med dem för att gilla dem…men värt att prova för att få henne frisk.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Vattnadal
0

Håll henne i ett annat rum än dina andra möss. Hantera alltid dina först och henne sist, tvätta dig noga mellan. Rossel smittar, och hon kan ha annat, som ex parasiter, annan bakterieflora od som dina kan bli dåliga av.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

LinaIsabell
0

Hon verkar inte vela ha välling heller. :( Inte heller havregrynsgröt med smör i. Hon äter bara havregryn, och inte särskilt mycket utav dem heller.

Grodan
0

Låter inte bra att hon är så svår med mat. Att hon väljer havregryn kan betyda något… Havregryn är väl relativt lättsmält samt lätt att äta. Kanske kan hon uppskatta någon god barnmat. Majsvälling och majspuré brukar vara uppskattat av sjuka/trött djur. Själv uppskattar jag inte kräsna djur, eftersom det är svårt att göra dem pigga och friska om de inte äter det jag bjuder på. Nu vet jag visserligen inte vad hon har att välja på, men kanske hon har svårt att äta annat än i grynform?

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️