Mus iFokus

Mus

Etiketter: matutfodring
Läst 891 ggr
FeliciaStrand
0

Räddat musbebbar! Hjälp?

För en timme sen hittade jag två förvirrade pyttesmå näbbmöss på grannens gård, helt apatiska. Längre bort låg rester av en större mus, (mamman?). Jag har blött ner ett bröd med korn i och försöker få dem att äta. En av mössen, Tom kallar vi honom, har börjat försöka gnaga, medan svaga Delilah inte verkar kunna använda tänderna än, men försöker slicka i sig lite av vätskan i brödet. Vad göra??? Mössen har päls och öppna ögon. Är tacksam för snabbt svar!

MVH Felicia

OBS! Vi är på landet långt från apotek eller djuraffär!

enbartmalin
0

Släpp ut dom och det fortast möjligt!

Ju längre du behåller dom inne desto mindrechans har dom att överleva.

Det är dessutom olagligt att ta in vilda djur.
Släpp dom så avskillt som möjligt men ändå nära platsen du fann dom på.

Hälsningar Malin

FeliciaStrand
0

Tack för ditt tips Malin. Innan jag lämnar dem vill jag bara tala om att mössen verkar vara för svaga för att röra sig, och att två katter finns på (den lilla) tomten. Finns det inget jag kan göra? Försökte jaga bort katten en bit men den verkar mycket intresserad… Mössen verkar inte vara rädda för något och sitter mitt på gårdsplanen.

FeliciaStrand
0

Kan jag försöka släppa ut dem på annan plats istället för rakt ner i kattmagar?

enbartmalin
0

Leta i så fall upp en skuggsdunge och släpp dom där.

Risken är ju att dom inte överlever, men naturen måste få ha sin egen gång, och då har du ändå hjläpt dom lite på traven :)

Hälsningar Malin

enbartmalin
0

Har du lite havregryn hemma kan du lägga det till dom där du släpper dom så får dom lite hjälp på vägen till.

Hälsningar Malin

FeliciaStrand
0

Japp, då gör jag det. Finns det något jag kan lämna i typ av mat/vätska bredvid dem?

FeliciaStrand
0

Ja tack, nu såg jag svaret innan!

enbartmalin
0

Lycka till! :)

Tänk på detta till nästa gång, vill du hjälpa så förflytta endast djuren till en säkrare plats om platsen dom är på är farlig.
Är platsen säker kan du riskera att ta dom ifrån sin flock, och då gör du dom en otjänst.

Att ta in djur från det vilda är olagligt, du får ha ett vilt djur inne i 48h(om jag minns rätt) men efter det måste du släppa ut det.
alltså är det bättre att släppa djuret direkt, ge det lite fördelar som extra mat kanske och sedan låta naturen sköta sitt :)

Hälsningar Malin

StillaSinnet
0

Näbbmöss är insektsätare…testa mjölmask tex. Finns vid zoobutiker.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare