jag har en tjock mus!

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag gissar att d är 100 på att det är en hane iaf. Så där utesluter vi dräktighet. Nästa sak att ta reda på är vad fodret du ger dem innehåller och hur ofta/ vad du ger dem för färskmat.
Mvh Ellenfyrkant
jag ger dom en blandning på musli, havre, kornflakes utan socker, vete och grönsaker.
Dom får ca varannan dag, rå potatis, lite kött ovs :D
-Sara, och alla mina små långsvansade kräk<3
Den ser knepig ut på högra sidan uppe vid huvet. Har han en tumör? ÄR det som en knöl som står ut? KAsnke bara är benet som gör så det ser ut så.
Det kanske är anlagen? Jag har sex möss varav en är tjock. Alla får ju samma mat så det är lite knas. Den andra musen du har är ju inte tjock så det borde ju inte vara maten? Dock skulle han väl kunna vara sjuk om han dessutom är lite svullen i magen eller så?
Ibland kan man inte göra så mycket. Alla mina möss får samma mat, den innehåller inga tomma kolhydrater. De långa engelsktypade är smala, några faktiskt lite oroväckande smala och mina kortkroppade svensktypade är tjocka… Jag har i a f två bröder som är 1 år gamla och väldigt tjocka, de är av mer svensk kompakt typ än lång och stor engelsk, men jag är inte så orolig för dem. De är pigga, glada och trivs tillsammans och är fullt friska.
Dom är ju engelsk/svenska.
Och om han var pigg och orkade något skulle jag inte varit så orolig för han. Men han gör inget.
Han går och äter, sedan går och lägger sig. Han ''nyser'' även väldigt mycket.
-Sara, och alla mina små långsvansade kräk<3
En del feta möss/råttor har diabetes och vad jag vet gör man inget åt det. Genom varierad kost kan de äta det de behöver och hålla sig vid liv så länge det funkar.

Jag skulle ta bort cornflakes för honom, det har vissa av mina magrat på. Sen kanske gå till vet för nysningarna? Det kan ju vara "jag är sjuk och orkar inte motionera"-fetma.
#8 Fast om han är allvarligt sjuk av sina nysningar borde han gå ner i vikt. Att han äter och är tjock är trots allt ett positivt tecken… Och sådär jättetjock tycker jag inte han är…