Hjälp med färger tack!
Jag är så dålig på mössens alla färger och färgkombinationer så jag skulle behöva lite hjälp!
Jag lägger upp lite bilder på mössen, mycket tacksam för hjälp! 

Filerna är av typen bmp så dem går inte att lägga upp..
Finns det nåt man kan ändra på så att dem går att lägga upp?
Tråkigt! jag som verkligen behöver hjälp! hehe

Öppna bilden i ett program, t.ex paint. Spara den sedan som jpeg.

men gud vilka stnosar (= Jag som älskar tecknade möss. Den grå bläsade var lätt sötast (den som står på marken i #3)
www.freewebs.com/gypsymice/
http://pehpsii.blogspot.com/

Jo, dem är riktigt söta och trevliga!
Har svårt för att bestämma mig vilka jag ska behålla och vilka jag inte ska behålla haha
nämen guud så söta! 

Är det ingen som vet vad dem kallas?

#13 är det sötaste jag sett. Kan tyvärr ej hjälpa med färg/teckning
www.freewebs.com/gypsymice/
http://pehpsii.blogspot.com/

Var bor dehär mössen? Om avständet är överkomligt så är jag intresserad av i alla fall nr1 och kanske nr 4 på listan./Users/selmas/Pictures/iPhoto Library/Modified/2007/musor/DSCN0803.JPG
Se telnr på min sida.

Ja dem är extremt söta!
De bor i sthlm
Jag vet ej ännu vilka jag kommer behålla och inte, tyvärr… Så svårt att bestämma sig.. Man vill ju behålla alla! hehe

Har du fått hjälp med färgerna?
Jag är jätte dålig på den här typen av färger där det är teckningar med..
Men kanske t ex hane 1 o 6 kan vara bandad?? Kanska någon kan vara broken…
Någon annan färgkunnig som nappar o vill rätta mig *ler*
jag är bra på att se färger… LIVE!!! dvs IRL (på foto är svåååååååårt!!)
ta med dem till utställningen på söndag så kan vi färg och teckningsbestämma dem då! ställ även ut dem i PC… vore skoj! (om du nu inte redan anmält dem)

den som sitter närmast kameran med rumpan hitåt räknas som even, färg agouti eller cinnamon

Åhh äntligen lite reaktioner här! Va glad jag blir :)
Jag vet inte om jag ska ta med dem, jag har inte dem pengarna just nu och jag har inte heller reggat någon av dem..
Annars vore det väldigt roligt =D

För att ställa ut i pet klass behöver dom inte vara registrerade - sen kostar det inget att registrera *ler*… o anmälningsavgiften är 30 kr/st (för dom 3 första sen 20 kr/st för resterand) så det är inte dyrt alls - bara kul.
Å andra sidan så kom dit o bara ta med dom så som Grodan kanske menade så att dom som kan får se dom IRL… som sagt mycket lättare att se då *ler*

mössen behöver inte vara reggade för att delta i petclass och du behöver itne heller vara medlem. fråga vattnadal om det är för sent att anmäla någon i PC. kostar inte så mycket…
#26 den övre bilden skulle jag säga even och den undre pannfläcks bandad - dessutom dubbel bandad
varianterna är blandningar mellan even och pannfläcksberkshire… det går även att få fram teckningar som påminner om bandat med dutch-genen. dock är det ej den önskvärda dominanta bandade genen…
#27. TACK för infon Grodan!!!
Klipper ur och sparar.
( "info", "infot", "infon", "ufo", vad heter det??
)

såg precis att utställningen var på söndag, och jag jobbar på söndag! :(
Dålig tajming!
Annars skulle det vara intressant att få reda på + se om dem fungerar på utställning :)
men grodan? Hade du nå möss till salu?
Jag letar efter lite nytt blod och om du har något som jag fallar för så kan jag kanske ta med mina små så du kan få titta på dem?
Tack för all hjälp iaf!

På utställningen är vi flera uppfödare som kommer att ha med oss möss som är till salu… så ville du ha lite nytt blod så var det ju synd att du inte kunde komma titta på många olika. Säkekert minst 4 st uppfödare som har möss som är till salu med sig *ler*

hmm, vilka uppfödare är det då?
*nyfiken*
sitter och funderar på om jag ska sjukskriva mig den dagen hehe

Vad menas med "even", "berkshire" och "agouti"?

Even är en teckning liksom berkshire - agouti är en färg…
Kika på svemus hemsida i standraden så hittar du även bilder

oki, tack för tipset!

Bilderna fungerar inte där 
Finns det några andra sidor?
inte ens på gamla svemushemsidan?

Så här säger standarden om berkshire:
"Huvudintryck skall vara av en vitmagad variant. Magteckning skall vara jämnt oval eller rektangulär och skall uppta minst 1/3 av musens undersida. Grundfärg vilken standardiserad färg som helst med överensstämmande ögonfärg. Huvudteckning önskas i form av bläs eller pannfläck. Bläs skall vara kilformad och uppta minst 1/3 av ansiktet. Pannfläck önskas jämnt cirkel-, kvadrat- eller rombformad och skall uppta 1/3 av pannan. Bläs får ej gå ned under hakan. Framtassar skall vara vita upp till handleden och baktassar skall vara vita upp till hasleden. Halva svansen skall vara vit."
Sök på berkshire här på mus.ifokus så hittar du nog bilder. Tror det finns en berkshiretråd, men hittar den inte.

Och så här säger standarden om even:
"Ögonfärg skall vara som standardiserad färg. En even mus skall ha någon standardiserad färg och vara jämnt balanserad i fläckar som ej flyter ihop. Ju fler prickar eller fläckar desto bättre, kombinerat till en tilltalande effekt. Eventeckningen skall vara symmetrisk, dvs likadan på båda sidor om kroppen. Prickar eller fläckar behöver ej vara lika stora över hela kroppen, däremot måste motsvarande fläck/prick på andra sidan kroppen vara lika stor."
Du kan nog testa att söka på even också…

Tack så mkt Elyria!
Jag såg beskrivningarna på svemus hemsida men bilderna fungerade inte..
Jag ska kolla flera ggr, det kanske bara var något tillfälligt!
Jag ska genast leta efter tråden! :)

nu är det fastställt, jag kan inte komma på utställningen på söndag!
Jag måste tyvärr jobba! suger!

Nu är de små liven till salu i vilket fall som helst! Kolla tråden "nu ska de få nya hem"..
Man kan ju inte behålla alla :P