Bra mat, till dräktiga möss?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Nu är jag nästan 100 på att båda mina små mushonor är dräktiga, dom har ellerfall börjat få bebismagar och gå upp i vikt.
Tänkte kolla lite, vad jag kan ge mer som är bra för mina dräktiga honor?, utöver det som dom redan får. Kör just nu vad mina dräktiga hamsterhonor brukar få, förutom äggskal då, men har läst att det är bra för dräktiga möss.
Jag ger dom bl.a nöttfärs, kokt kyckling, blodpudding, grötter (risgryns och havregryns), pasta, ris, ägggula, omelett (på ägg och mjölk), krossat äggskal i maten, vettegroddar, barnmat, massa olika grönsaker (minst 4 olika sorter per gång) och lite hunungsmelon.
Ska jag börja med välling tycker ni? Jag brukar alltid ge mina hamsterhonor som väntar smått, osötad fullkornsvälling, varje dag. Vilket är riktigt popis, båda bland hamstermammorna och hamsterbarnen.
Sen får dom en bra egenblandad torrfoderblandning.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
Låter som om du ger dina möss bra mat, så det är bara att fortsätta med det. Skulle däremot ge mera rått och inte så mkt tillagat. Rå äggula i välling/gröt. Rått kött. Rå lax. Broccoli - det ger jag mina rått och det funkar mkt bra. Färsk babyspenat. Skott/groddar av solrosfrö och andra frön.
#1 Rå köttfärs får dom, rå ägggula har jag inte vågat ge, men ska testa det ;), ägg är deras favorit, så det ska dom nog gilla :). Färsk broccolie gillar dom också väldigt myckert.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
Jag brukar ha i äggula i välling/gröt, de ratar det aldrig. 
Måste bara fråga en sak, som inte har med mat att göra. Har trott att ungarna kommit nu i flera dagar då det pipit från musburen. Men sen när jag tittat så har det inte varit något. Nu såg jag att Äsmeralda liksom tvingade ner Thalassa genom att stå på henne och tvätta henne i ansiktet och i örat så Thalassa får ont (gissar det då hon piper, kanske har fel), hon ser ellerfall inte ut att njuta av det.
Vad finns att göra?, igentligen vill jag inte sära på dom
.
//Frida
När ni ger krossat äggskal, ger ni äggskal ifrån kokt eller rått ägg eller spelar det ingen som helst roll?
#5 Har läst att man ska ge kokt äggskal, så det kör jag på. 
//Frida

Jag växlar, oftast rått, ibland kokt. Vittra, hund, är helt tokig i äggskal, så hon får oxå massor. Fast hon äter bara äggskal rått från våra höns, eller möjligen kokta från köpeägg.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#5 Eller så kan man kalka maten istället för att ge dem äggskal :)
#5 Det spelar nog ingen som helst roll. Äggskal är kalk. Tror att det behövs några fler grader än 100 för att kalk skall förändras… (dock fick jag endast G i kemi…)
Om man äter mycket ägg kan man slänga ut skalen till fåglarna så att de kan picka i sig. De behöver kalk till sina egna ägg sedan när de skall lägga dem. Det var visserligen 2 år sedan jag hörde att småfåglar har för tunna skal på sina ägg så att de brister innan ungarna är färdigutvecklade, men det lär ju gälla fortfarande att fåglar behöver kalk…
Okej, för jag äter mest kokta ägg, så det vore ju surt om man inte kunde använda äggskalen då…