Fy skam med djuraffärs möss?
Jag undrar varför alla tycker att det är så fy skam med djuraffärs möss?
Vad är det som kan gå fel vid köp i djuraffär?

det handlar nog om att de kommer från grossister som endast har pengar som syfte när de avlar fram sina djur som ofta dör på tok för tidigt pga sjukdomar
You can't spell Bitchy without Itchy
Djurmagazinet köper in från uppfödare som dom har bundit avtal med, dessa uppfödare säljer inte upp grossist mängder?
Mina möss har inte vart sjuka eller dött i tidigt ålder någonsin… om inte 3,5-4 år är tidig ålder då?
Därför att det är såhär grossiter föder upp sina möss och råttor (och andra gnagare och smådjur): Visit to a rodent farm (with pics!)
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
håller med, det är mina djuraffärsmöss som levt längst
En del djuraffärer håller sina djur i nästan vidriga förhållanden. 5-6 möss i en liten petbox tex, och matar dem med samma undermåliga mat som de säljer i butikerna. Honar och hanar kan gå tillsammans och man riskerar att få hem en gravid mus. Det finns så klart affärer där mössen har det bra också, men de kommer oftast från grossister som inte bryr sig om hälsan, bara hur mycket de kan få för musen.
En djuraffärsmus kan vara jättemysig och fin. Men vet du ingenting om bakgrunden vet du inte om musen tex har hög risk att få tumörer eller om det finns virus odyl där musen har bott tidigare.
#5 man får ingen info om bakgrunden på uppfödda möss heller, jag förstår mig inte av att läsa av stamtavlan såpass mycket
de affärer som inte delar på honor och hanar är inte bra de ska man inte sponsra men de som jag köper från tar isär honor och hanar och djuren har stor och rymlig plats
#2: Många gånger påstår affärerna att dom köper in från privata uppfödare för att sälja bättre. Och det är ju egentligen inte lögn, det finns många privatuppfödare som föder upp djur på samma sätt. Men vad vet du egentligen om dom uppfödarna som djuraffären köper in ifrån?
Jag kan ta Djurmagazinet i Borlänge som exempel. Dom köpte in många av sina råttor från en privat uppfödare som födde upp i "hemmamiljö". Så långt var ju allt bra. Men uppfödaren ifråga födde knappast upp sina råttor på ett seriöst sätt, det fanns en hel del inavel (syskonparningar och far och dotter parningar bland annat) och skötseln av djuren lämnade mycket i övrigt att önska. Tillslut kom det väl fram hur det var ställt hos denna uppfödare och hon vart anmäld och fick lägga ner. Men vad visste väl kunderna om det? Dom hade ju köpt råttor från en djuraffär som tog in från privat uppfödare som födde upp i hemmamiljö. Det måste ju vara bra, eller hur? 
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Här har vi iaf en välsorterad butik där dom får vara i rymliga burar.
Mössen köps in av olika uppfödare som oftast inte ens får betalt för mössen, man kan till och med få nummer till uppfödaren för att ta reda på mer (vilket jag alltid bett om innan).
Jag själv har lämnat två kullar, dock med ett krav på att mina möss inte får säljas till små barn. Eftersom att dom är jätte noga med leg kontroll innan köp så har det vart lungt. jag har även bett om att få nummer till köpare eller att mitt nummer lämnas med vid köp så att köparna själva får kontakta mig.
Det finns bra djuraffärer, men här drar ni alla över samma kant!
Jag förstår inte varför folk vägrar att se bortom hur djuren har det på djuraffären? Det spelar liksom ingen roll om djuraffären tar hand om sina möss som dom vore det dyrbaraste dom hade, det säger ändå inget om i vilken miljö dom är uppfödda i. Det handlar inte bara om ifall man har större chans att få hem en frisk mus om man köper från en privat uppfödare. Det som är viktigt är hur musen är uppfödd. Kommer den från en uppfödare (privat eller grossit) som har hundratals möss staplade i petpoxar och tar kull på kull utan hänsyn till hur föräldrarna mår eller från en seriös uppfödare som faktiskt bryr sig om sina möss och avlar för att få fram friskare och bättre djur och inte för att tjäna pengar? Då spelar det liksom ingen roll om din underbara lilla djuraffärsmus är underbar, kärnfrisk och lever tills den blir tre. För dens föräldrar och syskon har troligen inte lika tur…
Det är däri skillnaden ligger, inte hur friska och trevliga djuren är.
//Lamina
Vi har bra djur affärer SOM INTE BETALAR FÖR ATT TA EMOT MÖSS. ENDAST DEN LÅGA AVGIFT DE SJÄLVA TAR.
DET ÄR DET HÄR JAG MENAR… TRÅNGSYNTA OCH VREDES FYLLDA MÄNNISKOR SOM TROR ATT ALLA DJUR AFFÄRER ÄR SKIT! DET ÄR TRAGISKT.

och så finns det andra som inte kan trycka av capslock knappen när de skriver oxo
You can't spell Bitchy without Itchy
Jag fattar inte det. Varför tycker så många att det är dåligt med djuraffärer? Jag håller med Ivan…jag köpte möss från djuraffärer som levde 3,5 år o en mus från en uppfödare blev bara 10 månader gammal. Det finns sån där djuraffäer som heter zooab här, och jag tror inte att dom köper djur från grossisten eftersom folk kommer och lämnar sina hamsterungar, msuungar, kaninungar osv där OM det finns plats i affären. Jag var där jätte många gånger (e där typ varannan dag) och djur får bra mat och har det fresht, dom har också jätte bra varor så det finns inget att klaga på.
Arkenzoo i Malmö (svågetorp) suger inte heller. Deras djur mår uttmärkt. Hondjur har egna burar och handjur har egna burar. Det finns också affärer som säljer bara tillböher.
Så sluta klaga.
När jag skrev med små bokstäver blev jag inte uppfattad eller så kanske människorna bara inte läser texten innan
#10 Ja, jag kanske är trångsynt. Jag tycker alla djuraffärer som säljer levande djur är skit. Så djuren i din affär föds upp på ett bra sätt och av folk som verkligen bryr sig om dom? Jättebra! Jag antar att affären har kontrolerat uppfödarna också? Varit hemma hos dom och sett hur djuren har det? I vilket fall så faller det iaf på nästa problem:
Vem som helst kan gå in på affären och köpa ett djur, en livs levande varlse, utan några som helst frågor om vad dom kan om det eller hur det kommer att bo osv. Resultatet av det ser man på blocket, på alla stackars råttor, möss och andra smådjur som sitter ensamma i alldeles för små burar och inte får rätt sorts mat, skötsel osv. Och i alla dessa djur som blivit utsläppta vind för våg och får klara sig själva för att ägaren tröttnat. För att inte tala om folk som köper smådjur bara för att plåga dom, för skojs skull. Kan ta killarna som köpte ett par kaniner för att tända eld på dom och hetsa sin hund på dom som exempel. Eller den gången någon gick in på en djuraffär och köpte en hel drös med råttor bara för att trycka ner dom i brevlådan hos en tjej med råttfobi. Men det kanske är helt okej antar jag?
//Lamina
#12 Läs #3, #9 och #14 så kanske du förstår varför jag jag tycker som jag gör.
//Lamina
#13 men herregud. ingen här försöker tvinga dig att tycka någonting. Vi uttrycker vår åsikt.
och så kommer du och kallar oss trångsynta och VREDESFYLLDA när det är du som skriker.
Det är många som utrycker här att:
det finns skitaffärer och okej affärer.
det finns skituppfödare och okej uppfödare.
Det är fortfarande ett faktum att djuraffärer handlar om ekonomisk vinst, det kommer du inte undan.
jag ser ingen här som säger att om man handlar i djuraffär så bör man skjutas på fläcken, så lugna ner dig innan du själv får en hjärtattack.
Kanske allt blivit sagt, men det finns många olika aspekter som gör att jag inte stödjer zoobutiker som säljer levande möss
- Mössen kommer från grossister
- Mössen hålls i en miljö som inte är speciellt trevlig eller bra
- Mössen sköts sällan på ett bra sätt
- Personalen kan inte mycket om möss och kan ej ge bra tips och råd
- Mössen kan vara sjuka och/eller smittobärare
Punkt 1 är otroligt stor. För det första handlar grossistavel om massproduktion utan hänsyn till temperament och hälsa. Jag anser inte att man ska stödja sådan avel.
Punkt 2 är ganska viktig. Det finns många smittor som går från andra smådjur till mus och det är inte bra att hålla djur så. Jag tycker också att djur som suttit i zoobutik kan visa upp ett skrämdt och chockat beteende.
Punkt 3 är allvarlig och det är så trist att se hur mössen är sjuka, dräktiga i en stor flock, får dålig mat osv…
Punkt 4 är så vanligt att det är skrattretande.
Punkt 5 är något som få tänker på, men möss är tacksamma för många smittor och sjukdomar. Speciellt i miljöer där det finns mkt djur och människor. Förutom alla slags parasiter kan de även ha olika virus som kan smitta ner dina övriga möss/råttor när du tar hem dem.
En annan sak, som jag inte egentligen vill ta upp, men det är att jag varit väldigt ödmjuk mot alla som söker sig hit med sina möss som de köpt i zoobutik. I många år nu. De vill ha tips, råd, deras hona är dräktig, mössen är sjuka, mössen har dåligt temperament osv. Dock ser jag inte någon förändring av folket. Folk fortsätter att köpa möss från zoobutiker. Alla trådar här är inga varnand exempel. Till och med den mest erfarna djurägaren går till zoobutik och "räddar" möss.
Jag vill inte förskjuta folk som handlar djur i zoobutik, det är mot bättre vetande de gör det, i många fall. Men jag vill se en förbättring. Jag blir väldigt olycklig av alla trådar om möss med dåligt temperament. Möss är de snällaste och fredligaste varelserna på jorden - av de jag träffat - och det blir så fel i min värld.
Jag vet hur lätt det är att gå in i en zoobutik och frågan är varför folk inte tänker sig för lite mer. Är det för att de inte vet hur man skaffar smådjur annars? Hur talar vi om för folk att de ska kontakta uppfödare för att få en bra start med sitt nya husdjur, efter att de bekantat sig ordentligt med arten och förstått vad det innebär med ett köp. (Alltså hur talar vi om det för Svensson som inte häckar på ett smådjurforum!!!)
En gång hade jag en dröm om den perfekta zoobutiken. Det var som en liten mässa dit man kunde gå varje dag och träffa djur. Djuren skulle bo i små flockar och endast vara från uppfödare. De skulle vara mässdjur som folk kunde få träffa och hålla. De som blev intresserade skulle få lista till uppfödare att kontakta. Kurser skulle hållas i butiken och BRA saker skulle säljas. Inte skräp som bara är dyrt och inte alls utformat till djurens behov och bästa. Massor med bra litteratur skulle givetvis också finnas, om alla smådjur. Inte bara sånt som en del förlag ger ut för att tjäna pengar utan litteratur som smådjursföreningarna kan rekommendera. Info om alla smådjursföreningar skulle också finnas - ideén var också att alla smådjurföreningar faktiskt skulle få hyra in sig på en bur - de skulle där ha bra mässdjur och göra iordning en bur som fungerade ypperligt till djurslaget. Varje helg skulle en representant finnas för någon klubb som kunde svara på frågor och hålla lite föredrag. Låt oss säga att 10 smådjursklubbar fanns representerade, då skulle en från varje klubb vara där var 10:de helg.
Anledningen till att jag gjorde denna tråd var för att folk är otrevliga mot människor med djuraffärsmöss här!
Tack och hej!
#18 Jag är inte otrevlig iaf :D
Jag har aldrig upplevt att någon här har varit otrevlig mot mig bara för att jag har några djuraffärsmöss.
#18 Då kanske du skulle vara lite mer tydlig med vad du vill? Om du frågar varför folk inte vill att man köper på djuraffär så måste du ju kunna ta svaret också. Du har fått argument, men kan inte argumentera emot med annat än att det är si och så på din djuraffär. När jag ändå inte tyckte det var bra så tänker du bara dra dig ur med ursäkten att alla är dumma och elaka? Varför inte ta till dig det som sägs istället då? Varför ställa en fråga man inte vill ha svar på eller där bara ett enda svar duger? Personligen tycker jag det låter mer trångsynt än något annat.
Jag kan inte svara för vad andra sagt, men jag har aldrig sagt något dåligt om/till någon som har köpt sina djur i djuraffär. Aldrig ifrågasatt varför dom har gjort så eller sagt något vad jag tycker om det till dom som startar trådar om sina nya underbara små zoomusisar. Jag vill inte att folk ska känna sig anklagade, utpekade eller ovälkomna. Men jag måste ju få säga min åsikt någonstans? Var är då bättre att göra det än i en tråd där man frågar just om varför folk tycker att det är så dåligt? Jag kan faktiskt inte förstå varför folk så envist vägrar ta till sig av informationen om hur djuren föds upp och vad som händer med dom sen. Jag kan inte förstå varför folk envist hävdar att just deras djuraffär är bra som enda argument och verkar tro att det är det ända som spelar roll.
Jag blir less på det, fruktansvärt less på alla dessa envisa människor som vägrar ta till sig fakta och känner sig påhoppade bara man öppnar käften. Och då kan jag faktiskt inte hjälpa att det slår över och jag blir otrevligt tillslut. Å andra sidan är ju inte jag den enda som är det i denhär tråden…
//Lamina
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har butik men vill inte ha djur i butiken o söker uppfödare .
Men responsen är riktigt dålig
Varför vill ni inte ingå sammarbete med mig då?
Många verkar ogilla djaffärs möss men jag vill skicka kunden till er mot att kund har rabatt i butiken .
Men men
Har fått en Medarbetare.
Här en "man" i sina bästa år.
Mitt företagande har jag på www.petoutlet.se
Är nu medarbetare på www.foretagande.ifokus.se
#20 Nä samma här! Jag köpt alla mina möss från en djuraffär (förutom Fight), och ingen har nånsin varit otrevlig mot mig. Alla här på sajten är jätte snälla och trevliga människor <3
#18 Nä, jag är inte otrevlig, men jag var ärlig och skrev kanske lite mer än vad någon egentligen orkar och vill läsa. Det är något jag tänkt på en del och störts lite över och kände att nu var det dags att skriva min mening.
#22 Jo, men i södra Sverige är det så dåligt med musuppfödare. Vill du skicka musintresserade till musuppfödare i Stockholm?
Visst finns det zoobutiker som skärper sig lite, som köper in djur från uppfödare med stamtavla osv. Jag har själv sålt möss till en zoobutik när en av personerna som skulle vara ansvarig för dem var en gammal vän, vars mor fött upp möss på nittiotalet. Hon skulle planera parningarna, behandla mot sjukdomar och parasiter och mata dem bra. Sedan slutade hon och det blev inte någon ordning igen.
Det jag kan tycka är lite tråkigt är egentligen utbudet i butiker. De har för små springhjul till möss. De har vattenflaskor och burar av billig och sämre kvalite´t. De har sällan ett bra basfoder.
Men det är generellt sett och jag förstår ju att det överlag är så att folk faktiskt tycker om zoobutiker. Vi är dock några få som inte gör det…
---------------------------------------------------------------------------
Om det är något inlägg här i tråden som inte är bra, som ev behövs tas bort eller ändras så meddela mig gärna. Jag ser att det råder lite hets men vet inte hur allvarligt jag ska se på det.
---------------------------------------------------------------------------
**
**

Alla måste ju givetvis få köpa där dom vill. Det är upp till var och en. Men personligen vill jag som köpare gärna se hur dom bor och hur dom har bott hos uppfödaren. Jag vill stödja seriös avel och seriösa uppfödare som ta väl hand om sina möss. Jag vill inte köpa möss som levererats i paket med lastbil eller som jag inte vet något om. Köper jag i djuraffär vet jag inte med säkerhet att uppfödaren tagit väl hand om djuren även om säljaren säger det. Hur många säljare åker hem och tittar hos uppfödare dom köper möss av? Det är lite naivt att tro att mössen haft det bra bara för att säljaren säger det. Och jag som köpare kan ju inte veta. Därför väljer jag att köpa av någon där jag själv kan kolla förhållandena. Känner man säljaren av mössen i en djuraffär och VET att denne talar sanning ser jag inga problem med att köpa möss i djuraffär. Men jag tycker att man har ett ansvar som köpare att inte stödja avel av djur som kan vara oseriöst.
Jag tycker helt enkelt att man alltid ska göra det man kan för att köpa djur som kommer från bra uppfödare oavsett om dom finns hemma hos en privat person eller i butik.
Nä men några måste det finnas tycker jag.
Har fått tag i en kaninuppfödare
Här en "man" i sina bästa år.
Mitt företagande har jag på www.petoutlet.se
Är nu medarbetare på www.foretagande.ifokus.se
personligen så kan jag säga att jag tycker om djuraffärer och jag har dock aldrig varit inne i en djuraffär där dem misskött sina djur (kan ju vara så att jag bara haft turen på min sida att slippa se eländiga djuraffärer)
samt att jag måste påpeka att min allra första mus någonsin (Silver må han vila i frid) köpte jag från en djuraffär, han var egentligen uppfödd till ormmat men djuraffären sa att dem hade inga "tammöss" till salu för tillfället men dem hade ormmats möss (måste dock erkänna att detta är ca 10 år sen om inte mer) jag fick inte ens välja mus just för att det var ormmat….
men jag var glad över min lilla mus jag köpt och han levde bra och länge, tror han blev runt 2.5+ år och han är den första av alla mina möss jag haft samt det är bara han och en till som levt över 2.5 år den andra musen som blev så gammal var Pipen (vila i frid min sötnos) som somnade in i tisdags kväll men det är en annan historia.
det jag iaf vill få fram är att visst bör man inte stödja sådan uppfödning som grossisterna har, dock tycker jag att man kan ju alltid titta in och ibland så kan man finna ett riktigt "kap" även om man bara gick dit för att handla nån slags djurmat.
måste dock säga detta även om jag kanske får lite negativa reaktioner från vissa här men jag tycker om duraffärer som har djur, Eller som har info om vart man kan vända sig till att få tag på djuret man är intresserad av.
många köper ju från djuraffär just för att dem kanske inte vågar/vill/orkar ta kontakt med uppfödare då man själv kanske har lite problem med att tala med andra okända som man inte träffat eller talat med tidigare.
tycker bara de skulle låta konstigt om någon random person ringde och sa "Hej jag vill köpa möss av dig, känner dig inte men de gör desamma vi kan väl bli polare för de men bara tills ja köpt mössen" .
Nu skulle ju inte ett samtal gå till på detta sätt men det är så jag skulle känna om jag skulle ringa någon som jag bara fått höra säljer djur som jag vill ha.
ursäkta detta långa inlägg och jag ber om ursäkt om jag har förolämpat någon med detta men jag menar inget illa jag skriver bara vad jag tycker och tänker (kanske är lite trött oxå så de kanske blev en del svammel) 

Vaa? o_0 Jag har varit medlem väldigt länge och aldrig känt mig påhoppad för att jag köpt från djuraffär. En gång köpte jag en hel kull med möss på impulsfrån djuraffär (ett erkänt dumt tycka-synd-om-köp) och hittade t.o.m. en jättefin person som ville ha några av mössen - och fixade transport långt ner till sig. Ingen var otrevlig vad jag minns.
Jag menar inte att du har fel i din uppfatttning, utan är uppriktigt ledsen över att du sett sånt hända här. Alla bör vara medvetna om vad som kan vara fallet med djuraffärer, hur mössen mår där m.m. men alla har också rätt att utifrån det, och sin egen uppfattning om djuraffären de vill köpa möss av, ta ett beslut. Utan att bli behandlade illa.
Själv har jag haft många långlivade, vackra och framför allt trevliga djuraffärsmöss. Men även många som insjuknat fort och krävt mycket veterinärvård, eller dött innan det ens hunnits med.
Själv har jag då talat med djuraffären, avrått andra från att köpa möss där och personligen inte handlat nånting där igen.
Jag tycker inte att det är fy skam med zoo-möss.
Jag har många (i alla fall flera) egna-ögon-sett zoo-möss, som är mer sällskapsdjur än någon av de uppfödaruppfödda mössen!!
Kanske för att uppfödare har standardutställningar som mall? Kanske för att många djuraffärsmöss faktiskt har sin bas i "vanligt folks uppfödning", de som faktiskt "avlar på älsklingsmusen".
De blir inte vackra, men man avlar omedvetet mot "husdjur", på det vis osm våra husdjur från början kommit till. Jag är förstås emot "massproduktion" av djur, oavsett art, för att tjäna pengar.
Ändå går det att få tag i så oerhört bra sällskapsdjur i en zoo-affär!! Jag vet mer bra möss från zoo, än dåliga.
Och jag vet alltför många dåliga möss från uppfödare… sett ur sällskapsvinkel. Jag vet alltför många uppfödarmöss, som må vara vackra, men ALDRIG blir riktigt tama!! Och helt underbart ljuvliga djuraffärsmöss!!! Långlivade dess utom (över 2 år).
Det här är MIN erfarenhet.
Den stora nackdelen är förstås, att zoobutiker ibland inte "kan möss" för fem öre. Varken med foder, råd, hur de hålls, könsbestämning, osv. Men det gäller inte alla!
Det är tyvärr inte ovanligt att få hem en hona och en hane när man köper två honor, eller får hem en liten honunge (eller två) som redan är dräktig - och allt som det medför för både människa och mus.
#31 men de flesta som jag varit hos kan möss och delar på könen iallafall av de som jag besökt
visst jag har varit på ett ställe där de inte kunde ett skit om djur, där de tror att mus och råttor är samma art, tror att alla gnagare är ensamdjur etc och då ska jag inte prata på hur de beter sig mot kunderna heller
Mitt internet har legat nere!
Jag tycker iaf att de möss jag har haft som har blivit betydligt mycket äldre än de som är frn uppfödare. Jag har aldrig sett bristande skötsel i min dujraffär. Däremot har jag sett uppfödaer som tar hand om sina djur så illa. Varför drar vi då inte alla uppfödare över samma kant som vi gör med djur affärer?!
#33 Det finns folk som föder upp möss oseriöst och kallas sig "uppfödare". Dom flesta breeders tar hand om sina djur jätte bra för att det är deras hobby, och oseriösa breeders föder upp djur bara för att tjäna pengar
Vi har ju alla olika sätt att bedöma temperament på. Jag har träffat många zooaffärsmöss som jag anser har mindre trevligt temperament.
En vän hade köpt 3 mushonor i en zoobutik rätt nyligen. Zoobutiken köper från uppfödare och ej grossist. Min vän var jätteglad för mössen hade så bra temperament. När jag träffade dem instämde jag inte alls. Tyckte inte om dem. Så vi har så olika utgångspunkter, åsikter och erfarenheter.
Kikar in från… Well… Var jag nu kommer från och måste få ifrågasätta det här med temperament. Det kan absolut hittas möss på zoo med bra temperament, sen om det är vanligt eller inte ska jag inte yttra mig om. Men om det nu är så mycket bättre temperament på zoomöss och uppfödarmöss inte duger för somliga, varför försöker man då inte påverka uppfödarna till att avla mer på temperament istället för att stödja en avel som i många fall leder till att djur far illa? Faktum är ju att många zoomöss kommer från grossister - och gör de inte det så stödjer man ändå en handel som gör att vilket pucko som helst kan gå in och köpa möss hur bra affären än är. Som de tre mushanar jag tog hem för ett par år sen från just ett pucko som köpt 4 hanar och haft de ihop tills de såldes när en av de dött av "värmeslag" (yeah, right…). Det finns gott om djur som svälter, som tröttnas på och glöms bort, som aldrig får buren rengjord, som får dålig mat, som släpps ut i naturen, som köps bara för att plågas, you name it - och genom att köpa djur på zoo stödjer man det helt enkelt för att man ger djuraffären sitt godkännande för försäljning av djur i butik, man skapar precis den efterfrågan som djuraffären behöver för att kunna fortsätta sälja djur.
Min stora favoritmus genom tiderna kom från Grodan. Jag har enormt svårt att tro att det är så vanligt med zoomöss som har så underbart temperament som lilla Snyggo hade. Så pass svårt att jag inte blir sugen på en söt liten zoomus när jag knallar in på zoo ens, för jag vet att de ändå inte når upp till den nivån. Och det är liksom Snyggos nivå en mus ska ligga på imho.
Därmed inte sagt att alla uppfödare är bra heller utan man får väl vara lite kräsen och välja ut nån med möss man gillar och inte bara köpa från första bästa med sötaste musen… Been there, done that, hade tur en gång med lilla Fegis som näääästan kom upp på Snyggos nivå men majoriteten av fotoutvalda möss blev rätt misslyckade köp - trots frågor om temperament utöver bilderna.
//Annelie, muslös på obestämd framtid men blir det mus igen så blir det utan tvekan från uppfödare med "min" sorts möss
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
#14 psst, det var väl möss han tryckte ner i brevinkastet. Fast de är klart kan ju ha skett fler fall.
Det som har gjort att jag har backat ifrån djuraffärer på senare år är att jag inte gillar massproduktionen av djuren som det är hos grossisterna. Där de stackars honorma får sätta kull på kull tills de är för gamla och blir mat. Vidriga burar som de bor i med.
Visst de finns de som köper in från uppfödare men hur kan man veta säkert att de dom säger är sant?
TS, du pratar enbart utifrån din affär vad jag kan se. Dvs kan du inte direkt försvara resterande affärer i sverige/världen.
// Pabblo
Iorgon ska jag skriva nånting! Pallar inte gör det idag, förlåt :/
#36 Ah, vad glad jag blir.
Ja, Morakullan´s Snyggomus var en petmus till 100%. Från min texel-linje där jag jobbat i många år på temperament, hälsa och päls.
Det som hände var att jag köpte en hane som härstammade från mina djur i zoobutiken jag levererat möss till. Jag parade honom med några av mina honor och fick då bland annat kullen med Snyggomus och hans syskon. När morrhårsätning och pälstuggning dök upp beslöt jag mig för att inte avla vidare på någon av dem.
Det finns ett djuraffär i Ängelholm som är jätte bra…nej den är super bra! Alla som var där tyckte om den, djuren mår jätte bra, personalen vet vad dom snackar om och deras varor har bra kvalité http://www.rejta.se/omdome/266176/Ormar+%26+S%C3%A5nt%C3%84ngelholms+Zoologiska/fblink
#39: Galet synd att det dök upp sånt! Annars är det precis så en mus ska vara, för mig iaf. Skaffar jag någon gång mus igen så vägrar jag nöja mig med annat, det ska vara en mus med Snyggo-temperament <3
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram