Mus iFokus

Mus

Etiketter: aveluppfödning
Läst 972 ggr
[Turboplingen]
0

Nybliven musägare + "mormor"

För några veckor sen köpte vi in 4 st möss, alla honor.

2 från en djuraffär som förmodligen säljer dom som mat men sen 2 möss som såldes från en annan djuraffär där dom har bott i bättre miljö.. Dom har visst bott i miljön där dom spelade in "va rädd om musen" reklamen eller nått…

Iallafall så hade vi inte läst på helt ordentligt, vi tog dom vita mössen som va smalast och minst men det hjälpte ju inte. Nu har ena vita musen fött runt 10-12 bebisar och den andra vita musen är också på tjocken och ska väl föda nu i dagarna.

Skulle vilja ha tips på hur buren ska se ut nu med bebisar, just nu har hon boat i gamla kisslådan där vi hade sand till henne.. Huset tog vi bort då vi ville se så det inte låg någon musbebis död och ruttna.. Nu har jag läst här att man visst kan hålla på med mössen medans på en annan sida har det stått att man inte ska störa och att de ska ha det lugnt och fridfullt tills bebisarna är runt 4-5 dagar..

Sen till den viktigaste frågan, finns det någon marknad för möss? Jag hade jätte problem med att hitta möss i djuraffärer då dom inte säljer längre pga förbud om att sälja möss som levande mat.. kommer ju bli en hejdundrande massa bebis möss nu =/

Grodan
0

Hejsan och välkommen som musägare!

Jag känner inte till den där reklamen…

Hur buren skall se ut med bebisar. Ja mushonan behöver något att boa med som rivet papper. Ett hos av något slag behövs faktiskt till musbebisar, men det går bra med en enkel kartong.

Marknad för möss, mja, faktiskt så är det svårt om mössen inte har en speciell färg, en stamtavla med kända möss eller ett superbra temperament. Hanar kan vara väldigt svåra att sälja. Dock beror mycket på dig som säljare. Du behöver tyvärr jobba en del för att sälja dina möss.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Turboplingen]
0

Jo jag förstår det och vi har ju valt att behålla dom så vi får göra det bästa av situationen.

Första kullen va på 12, nu är det 11 då mamman åt upp en unge idag =/ Är det vanligt att de gör det när ungarna är 6 dagar gamla? hade hittat en unge utanför boet idag som jag la tillbaka..

Inatt födde den andra honan också sin kull den också på 12 om vi kunnat räkna rätt (vill inte störa henne för mycket)

Nu en fråga till, kan man lägga ihop mus familjerna i samma terrarium och isåfall vid vilken ålder på ungarna?

Grodan
0

Nä, det är inte speciellt vanligt att de äter upp ungar som är så pass gamla och stora. Det kan tyvärr betyda att du inte ger tillräckligt med mat eller tillräckligt näringsrik mat. Öka på matmängden lite och försök ge mer protein.

Du bör inte experimentera med att flytta ihop familjerna förrän ungarna är avvanda, dvs när de är 4 veckor kan du dela upp dem könvis. Det kan hända att mammorna inte accepterar honungarna som de inte känner och då får du ha 3 burar (mamma1 med döttrar, mamma2 med döttrar och en bur med hanar) tills de unga honorna blivit 6 veckor sådär. Dock bör du inte ha större flock än 10 st, det kan även tänkas att 10 individer är lite för många…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️