Annons:
Etiketter3-beteende-skötsel-hälsaartiklar
Läst 36590 ggr
Grodan
2011-09-12 19:52

Är en mus rätt husdjur för dig?

Att ha en mus kräver inte så stor plats och inte så stor bur. Kostnaden för mat och bottenmaterial är inte heller så stor om man jämför med en kanin, katt eller hund

Men även om musen är ett litet djur så är det ett socialt djur som kräver sin tid varje dag. Och alla har inte den tiden det tar att sköta om ett husdjur.

Och även om en liten mus kostar mindre än en katt eller hund så behöver den fortfarande uppmärksamhet och om vårdnad. För man ska tänka på att det är lättare att ignorera/glömma bort ett litet djur som sitter i en bur än en katt eller hund som på annat sätt kan be om uppmärksamhet.

Några saker att tänka på när man vill skaffa möss.

Fördelar:

  • billiga att föda och lätta att ha
  • dom visar tillgivenhet och är mjuka och goa
  • tar inte stor plats
  • intressanta att studera och titta på

Nackdelar:

  • har en speciell doft
  • behöver daglig tillsyn
  • extremt fruktsam
  • kort liv

Möss har en speciell doft det ska man vara medveten om. Hanar luktar oftast mer än honor. Men det här är inget som inte går att hålla under kontroll. Man får bara anpassa hur lång tid man har mellan att buren städas. Och att man inte glömmer bort att rengöra inredning och leksaker samtidigt som man byter bottenmaterial.

Möss är extremt fruktsamma och det går fort att få "massor" från 2 djur. Därför har man inte hanar och honor tillsammans.

Dom här små djuren lever inte så länge. Och det är jobbigt att missta en liten kär vän som man lärt känna. Men även om det är jobbigt så är det inget mot den glädje dom ger fram tills den dagen.

Innan man skaffar sig en mus ska man ställa sig några frågor:

  1. Varför vill du ha en mus?
    Är det ett husdjur du kommer att pyssla med och umgås med under hela djurets liv eller är djuret bara roligt en vecka eller två, sen glöms den bort.
  2. Har du tid varje dag för din mus?
    Har du tid att inte bara ge mat och vatten, utan också umgås med din mus. Ta ut den ur buren och låta den vara med dig en stund varje dag?
  3. Kan du ge din mus rätt skötsel?
    Även om det är ett litet djur så kräver den ordentlig skötsel för att hålla sig friskt och leva länge.

Känner du fortfarande att en mus är helt rätt husdjur för dig. Så innan du skaffar dig den, så leta upp så mycket information du kan om det lilla djurets skötsel. Vilken mat den ska ha, hur man ser om djuret är friskt och hur man gör om djuret blir sjukt. Då är du väl föreberedd och kommer att få kul med ditt husdjur.

Text: Bild på mandymoo mandymoo (Anette Svensson)

foto: Grodan

Artikeln tidigare publicerad: 2007-01-30

____________________________________________

Läs mer här


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
[Dominik]
2011-09-12 20:50
#1

Här är en en till artikel som är jätte viktig för nya musägare, och är också jätte bra skrivet.

Jag köpte mina möss första möss när jag avr 6 år gammal och nu är jag 15 och har fortfarande stort intresse för dom små liv, och intressen växer hela tiden :D

Upp till toppen
Annons: