Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 896 ggr
Helena1978
0

Några frågor

Jag har aldrig haft möss och har några funderingar:

1. Om jag skulle skaffa hanar, och vet att de är från en uppfödare som avlat på hanar som går bra i hop tillsammans, ska jag då skaffa 2 st eller bör jag som nybliven musägare nöja mig med 1 hane?

2. Hur länge lever möss ungefär i genomsnitt? Vilken ålder har de flesta av era möss uppnått? dela gärna med er av egna erfarenheter.

3. Kan två möss bo i en duna som har måtten: 52*35*29 cm?

4. Kommer de fram och söker kontakt när de vill få komma ut och springa av sig?

5. Hur är möss att hantera? i allmänhet? (undviker de att bitas in i det längsta? )

6. Gnager de gärna sönder buren?

Kommer inte på någon mer fråga, men dela gärna med er om ni har något viktigt att upplysa mig om som jag inte redan har frågat.

Ps. Har redan läst hur jag gör min egen foderblandning, finns många bra Artiklar på den här sidan.

Mvh Helena

StillaSinnet
0

1. de flesta av oss har alltid hanar tillsammans tills den dag de själva inte vill det längre och de som börjar bråka (alla gör inte det) kör igång runt 5-6 veckor som tidigast men vanligtvis vid ca 3-4 månaders ålder. Köper du hanar som är äldre än ett år och fortfarande går tillsammans så komemr de förmodligen fortsätta komma överens men garanterad är man aldrig. Ändå råder jag två hanar som start och möjliheten att placera isär dem om de blir osams.

2. Räkna med att de blir 1.5 år. Allt över 2 år är bonus

3. Ja, de måtten räcker för två möss

4. Ja, det är ju målet med mössen, att de ska söka kontakt själva. Alla gör inte det eftersom de har sina personligheter. det du ska göra när du köper mössen är att känna att din mus ser dig oh vill till dig.

5. Möss som är rädda är svåra att få trygga. Men även rädda möss ska vara hanterbara. De kanvara underbara bara de kommer upp i handen. Ingen mus ska bitas! Möss som nafsar eller rent av hugger får aldrig en chans till här.

6. ja, gnager gör de, men burar som r avsedda för möss brukar stå pall. Lättast undviker man förstörda hus och burar genom att erbjuda dem annat att gnaga på. Det kan vara allt från kartonger, papprullar eller kvistar/grenar.

Tänk på:

Hanar luktar mer än honor

möss blir lätt sjuka, så ha en buffert för veterinärkonstnader. tex avmaskningsmedel, avlusning, avlivning osv. Även penicillin kan behövas för fnysningar och Rossel om oturen är framme. Många möss slutar sina dagar men tumörer…kan vara bra att veta

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Helena1978
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Beror ju mycket på vilka djur jag klickar med, har ju haft Guldhamstrar ett bra tag och även haft en liten uppfödning, så jag vet av erfarenhet att vissa individer klickar det med direkt och då är det ju inte lika viktigt med vilket kön de har. Temperamentet är ju viktigt, men vissa egenheter kan ju vara så charmiga att jag faller pladask.

Antar att det går bra att använda korkbark till möss oxå?

Kan möss bo i samma rum som hamstrar? eller blir de stressade?

Får se hur jag gör framöver, möss verkar ju vara helt underbara djur, tycker därför att det låter trist att de lätt blir sjuka, då jag är lite av en hönsmamma skulle jag väl oroa ihjäl mig så fort de blev sjuka misstänker jag.

Skulle ju gärna se att möss blev lite äldre, men det är väl som med guldhamstrar, man får värdesätta all tid man får tillsammans med dem, och se till att skaffa många minnesvärda stunder tillsammans.

Grodan
0

Många av frågorna kan besvaras efter vad du berättat vad du vill ha ungefär.

Vill du ha en snygg utställningsmus som vinner priser så kanske den inte har det bästa temperamentet för sällskap och ej heller kanske lever så länge.

Vill du först och främst ha en sällskapsmus så kan den i princip se ut hur som helst och de som är snällast och lever längst är sällan de som vinner på Standardutställningarna.

Våra sällskapsmus-linjer har tunnats ut i och med att de Engelsktypade Standardmössen har blivit väldigt populära, men de mössen kunde leva 2-3 år.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
0

Ps. Har redan läst hur jag gör min egen foderblandning, finns många bra Artiklar på den här sidan.

Tack! SkrattandeHur har det gått med dina skaffa-mus-funderingar?

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️