Huskurer mot... typ allt?
OK! Utan att gnälla ska jag försöka förklara min situation.
Jag har körtelfeber. Och det vill inte ge med sig. Jag var dum nog och lyssnade på läkaren som sa att jag var så gott som frisk och kunde jobba också… Men nu ligger jag här och febersvettas och har ont i halsen och leder och gud vet vad! Orkar ingenting. Och som om inte det var nog så, det kanske blir lite för TMI. Men jag har en sådan fruktansvärd mensvärk också, så lipar och beter mig som en riktig fjolla för att det gör så jädra ont hela tiden!
Och nu till det riktiga problemet, jag måste städa hos mössen… Mamma håller på att bli tokig pga. att det börjat lukta nu.
Så nu behöver jag allas hjälp med huskurer för att bli hyfsat pigg till kvällen så att jag kan släpa mig upp och göra rent hos mina små.
Tack!
Om det är körtelfeber så är det ett virus. Det finns inga huskurer, du ska bara ligga o vara sjuk tills du är frisk, äta nyttigt och ta hand om dig. Sova mycket.
Du kan "slarvstäda" eller be din mor göra det, dvs bara ta ut spånet och lägga i nytt. Alltså inte skura o diska utan bara byta ut det gamla spånet.
Ååååh vad jobbigt, usch!
jag är värdelös på huskurer annat än sov och drick mycket vatten typ… Vetekudde mot mensvärken funkar, eller en flaska med varmt vatten… Eller om du har något muskelavslappnande piller hemma så prova det! men febern och sånt där… alvedon? 
Pudding, hoppas mitt inlägg inte lät otrevligt. Låter jättejobbigt och jag vet precis hur det är. Krya på dig!
Tack. Tog en halv… vad det nu var som jag stoppade i mig och sov i 5 timmar. Mår lite bättre nu i alla fall. Så skall nog ta och slarvstäda, hoppas att mössen mina är snälla mot mig och inte sticker in och gömmer sig någonstans när de är ute och springer. Jag ska bara sitta vid datorn en liten stund och svalka av mig i min svala källare där det bara är 23 grader varmt. Pust!
Och sen skall jag belöna mig själv med glass. ^^
Och tack så mycket för tipsen.
#4 Ah, sval källare är najs. Sköt om dig och hoppas du mår bättre snart.
Sova hjälper! Mår redan bättre.
#6 Ja, det gör det. Och dricka mycket.
Ärligt så vet jag inte eg eftersom jag aldrig är sjuk av typ förkylning o influensa, bara sjuk av stress, magproblem o ångest
Kram på dig 
förresten funkade det med "slarvstädningen"?
jag brukar slarvstäda när jag själv känner mig låg, fast jag tycker inte att det är ett bra val när jag har så mkt hanar… måste skura bort lukt o ammoniak
Jag är också "sjuk"
Det kan låta lite äckligt men idag fick jag reda på att jag har springmask
hehe. Min mamma e ute o köper läkemedel o jag chillar hemma.
#8. Ja, det fungerade, tills vidare. Jag får ta och greja ordentligt när jag är bättre.
Men… ja, var på vårdcentralen och fick reda på att det inte är körtelfeber idag. Doktorn skickade hem mig efter lite stick i fingret och sa att jag är fin och frisk! Utan att ens fråga om jag har feber, vilket jag har, mår inte alls bra ju. Min kompis jämförde det så bra med att lämna in en bil som inte strartar till en verkstad och de kollar tändstiften och säger att de inte kan hitta något fel. Är så utmattad av detta. Har varit kass i 2 veckor nu. -.-
#9. Det var ju kul! Fler "husdjur" alltså? 
Hm… Är det någon som haft något liknande kanske?
Började med att jag vaknade upp med jätteont i halsen, en svullen lymfkörtel i nacken, svullna ögonlock, irriterade ögon, feber (inte jättehög). Försvann sakta men säkert efter en vecka men forsatt hög temp. Nu är halsontet tillbaka, lika så feber och nu även med värk i kroppen (förmodar att jag blev värre igen för att jag jobbade). Det är 2 veckor sedan det började nu, och jag blir bara tröttare och hängigare för varje dag. Men fick en liten idé nu när jag skrev allt detta… Jag har blivit dålig direkt dagen efter att jag jobbat båda gångerna. Jag jobbar ju på kennel så det kanske kan vara så att inte tål hundar längre? Eller något annat i den miljön? Men reagerar man så sent på saker man inte tål?
Idéer, någon? Eftersom läkarna inte vill hjälpa mig…
#10 men… vad sa han att det var då? doktorn… för du är väl inte frisk nu bara för att han sa det?
#11 galet att du frågar oss, du som var på VC idag… ska läkare inte hjälpa folk längre?
#12. Han sa att proverna inte visade något, tittade lite i min hals och sa att jag bara var lite röd och att det inte verkade vara något som var värt att forska vidare på. Jag kunde fortsätta som vanligt med jobb och träning. Och om det skulle bli mycket värre kunde jag komma tillbaka. Men sedan var han från Sydkorea och pratade inte så jättebra svenska, förstod inte så bra heller. Men, det var i princip det han sa.
Och nej, han var då inte mycket till hjälp!
#13 mår du bättre nu? *hoppas*
jag har haft körtelfeber förut och det var ett rent H*vete kan ja säga.
ena dagen kry å inga symptom alls nästa dag febrig och sängliggandes (det är så körtelfeber funderar)
sa läkarna att du hade körtelfeber först? eller sa dem att de var något annat?
körtelfeber kan vad jag vet hålla i sig mellan 4v upp till 1 år (om man har riktig otur) själv hade jag det i 3månader och det gjorde att jag missade mkt i skolan (det är som sagt ett par år sen jag hade körtelfeber)
#14 Njae… aningens. Men det är som du säger, enda dagen är jag pigg och kry, känns det som, och nästa så mår jag urk. (Har dock lyckats pricka in burstädning när jag mått bättre nu.)
Och, ja, de sa att jag hade körtelfeber först, men en vecka senare när de tog prover hade jag inte det, tydligen?!
#15 när dem tar proverna på dig så kollar dem bl.a ditt lever värde,
och det ändras ju oxå iom att du är sjuk.
mitt förslag till dig är att BYTA läkare, ring till din vårdcentral och tala om att du hade fått diagnosen Körtelfeber ena veckan men andra veckan sa dem att du var frisk. sen om dem vägrar ta emot dig så råder jag dig att uppsöka någon annan vårdcentral.
Och jobba medans du är sjuk? om du anstränger dig när du har körtelfeber så kommer sjukdomen bara bli värre och det finns också risk för att ditt hjärta, lever och andra inre organ kommer få riktikgt tunga påfrestningar vilket kan leda till att du senare i livet kan få ännu mera problem och i värsta fall inte kommer kunna jobba alls utan ev bli så pass dålig att du blir förtidspensionerad eller dylikt. (detta var iaf vad läkarna jag hade sa till mig när jag hade körtelfeber)
så du ska definitivt inte anstränga dig utan du ska vila mkt äta nyttigt INTE träna eller röra på dig så mkt alls då detta blir påfrestande för ditt hjärta.
måste ju bara tillägga något som faktiskt kan vara kul att veta om sjukdomen också..
Körtelfeber kallas på engelska för "kissing disease" (Kyss sjukan)
låter faktiskt lite roligt enligt mig ^^
samt det possitiva är att har du en gång haft Körtelfeber så ska du inte kunna få det igen och det är ju också ganska positivt
Krya på dig och hoppas att dina läkare får tummen ur *rslet och hjälper dig *kramis*
Tack för tipsen! :) Ja, jo, om jag inte blir bättre nu så ska jag gå till en annan läkare.
Och, ja, jag vet vad den kallas på engelska… -.- Läkaren pratade mest engelska och mamma fick ju totalt spel när hon fick höra hur man blir smittad.
#17 hehe sa läkaren att det smittas via kyssar och kroppskontakt?
isåfall så hade han delvis rätt men det är ju ett virus och jag hade inte haft so skoj med någon när jag fick det samt att min pappa fick det för ca 6månader sen (antagtligen av ett insektsbett eller efter ha rivit sig på nån gren/kvist i skogen) så det smittar inte bara från närkontakt med människor 
dubbelt >.<
#18. Nä, jag är ju medveten om det. Men det kom så lagom efter att jag hade bott i husvagn som ensam tjej med 4 killar… Så det är nog inte för att jag har feber som mamma håller mig hemma nu!

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Var rädd om dig nu, jag hade en kompis som hade körtelfeber när hon var yngre, hennes immunförsvar blev aldrig riktigt bra, hon får alltid alla förkylningar som går runt och blir jättedålig. Så ta det lugnt och ta hand om dig!
Ät gärna vitlök, c-vitamin (broccoli innehåller massor) och en hel hög d-vitamintabletter, (eventuellt överskott kissar man ut, så man kan inte överdosera d-vitamin om man inte käkar typ en hel burk) allt det är bra för immunförsvaret.
Undvik omega 3 (finns mycket i margarin, bröd mm) och ät omega 6 istället (fet fisk).
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
#21. Oj, tack!
Många tips.
#21 oj det där visste jag inte men det kan ju förklara varför jag går runt och blir sjuk stup i kvarten. tack för upplysningen 

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#23 Just D-vitamin är väldigt effektivt för immunförsvaret, eller det har haft bäst effekt på mig i alla fall. När jag börjar känna mig krasslig så tar jag ett helt gäng d-vitamintabletter och vaknar kry dagen efter. =)
Jag blandade dock ihop omega 3 och 6, jag skrev rätt i texten, men fel siffra. (Jag är hopplös med siffror…) Det är omega 6 man ska undvika, som finns i margarin, matolja, griskött mm. Främst ska man tänka på den balansen i samband med inflammationer, men det är bra annars med för kroppen. (Omega 3 är inflammationshämmande, omega 6 inflammationsfrämjande och de ska vara i balans, oftast får man i sig alldeles för mycket omega 6 och för lite omega 3. Min stela rygg håller sig nästan helt bra, bara jag tänker på att få i mig nog med omega 3.)
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Det finns ju faktiskt en mängd saker som är supernyttiga (som man kan göra drink eller sallad el dyl på)
- ägg
- lax
- ärtor
- broccoli
- grönkål
- vitlök
- alger
fyll gärna på
nässelsoppa! 
#25, hade du fått bestämma hade det väl blivit en nyttig "gegga" av allt? ;)
#27 Mja, en skum paj kanske… hehe