Framtidens mus? (konstprojekt)
Hej!
Jag håller för tillfället på med ett konstprojekt om sönderavlingen på våra husdjur och skulle behöva lite hjälp!
Det är ju känt att vissa färger/teckningar/pälslängder/huvudformer/kroppstyper osv är orsaken bakom en del hälsoproblem hos våra husdjur, och att "utvecklingen" fortsätter att gå "framåt".
- Vilka skulle du säga är de 3 mest "hälsovådliga" färger/teckningar/pälslängder/huvudformer/kroppstyper osv just nu? Varför?
- Hur kommer framtidens sönderavlade undar se ut tror du? Vilka hälsoproblem tror du att de kommer dras med?
Länka gärna om du har relevanta sidor med information/bilder 
Tack på förhand!
Häftigt! Det första jag kommer att tänka på spontant är engelsktypade möss och deras ibland väldiga puckryggar…

Dominant red tycker jag verkar värst på att ge hälsoproblem. Dock är det ju inte en 'sönderavling' utan bara en mutation och såvitt jag vet håller de flesta på att 'avla ut' den dominanta red-genen.
Inom den svenska musvärlden sker ju inte (enligt mig) sönderavlingen av våra uppfödare som i hundvärlden t.ex. (Åh gud, stackars älskade schäfrar. T_T Vit herdehund ftw.) Istället är det ju musfarmerna som förstör. De engelska uppfödarna har väl - i alla fall tidigare - dock bortsett ifrån många hälsoproblem och satt färg och typ först. Så den avlade eng. typade verkar lite krassligare än den avlade sve. typade (om man helt bortser från den stora majoriteten musfarmade svenska mössen från zoo).
Men jag är fortfarande novis i musvärlden. ^^''
Ah! Men du skriver om alla djur. Åh… det var … för många sönderavlade för att räkna. I'll come back! XD
Jag vet inte om jag har så mycket att komma med men det första jag kommer att tänka på är väl de platta nosarna hos många hundar tex. boxer som min mamma alltid haft problem med (haft 4 boxrar) när det blivit varmt.
Även benen och rygg hos låga, långa hundar som tax och drever. Jag spenderar ju en del tid på en jakthundskennel och det är ofta som drevervalparna inte kan gå som små utan måste ha tejpade ben för att hålla ihop dem. Även dreverns psyke lämnar ju en del att önska, som att de skall äta och tugga på allt. Väggar, cementgolv, grus…
Och till sist finska stövarnas valpningar, som jag inte varit med om en enda normal sådan. Om de inte måste snittas så är det dödfödda valpar eller missbildade.
http://www.jagareforbundet.se/Jagarenojakten/Jakthundar/Artiklar-om-jakthundar/Hur-frisk-ar-din-hund/
Och många uppfödare tycker jag ignorerar rasbundna sjudomar och fortsätter avla på hundar med sjukdomstendenser och beteendestörningar. Där jag jobbar fortsätter kennelägaren att avla generation på generation av stövare som måste snittas endast för att de går bra på utställningar och i jakt, något som jag inte anser är hälsosamt. Tyvärr är det ju lönsamt att avla på "svåruppfödda" hundar eftersom de då kan sätta ett högre pris på valparna, och det kanske betyder att det är en uppåtgående trend att avla på dessa hundar? En av mammas väninnor är veterinär och föder upp chihuahua och hon får också ofta snitta. Men sen tar hon hutlöst betalt också…
Om man talar om djur i allmänhet kan man ju ta upp såna som belgisk blå som knappt kan gå och "industrikalkoner" som inte kan para sig pga. storleksskillnaden mellan hona och hane. Och en massa andra saker som går snett med djuren i matindustrin. Men du kanske menade husdjur som i sällskapsdjur?
Tyvärr kan jag inte bestämma mig för vad som är det värsta problemet och vågar inte spekulera i hur framtiden kommer att se ut eftersom det finns så många olika problem som följer med olika djurtyper.
Men det var ett jättebra och intressant ämne du tagit upp ju, nu får man tänka till! 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Dominant röd ger tumörer runt ettårsåldern, och man får alltså avliva dem alldeles för tidigt. Och så blir de feta. Ändå kan man ha lite koll på dem (även om fetman inte går att få bort) och man lider möjligtvis mera som ägare än musen själv gör.
Då är det värre när det är tvärtom, när musen lider och ägaren inte vet om det. Det finns en nakengen som är sådan. Det finns två nakengener, varav den ena är sådan.
Jag avlar ju inte naket eller halvnaket, och vill inte heller ha, så jag är inte alls insatt i det här. Men jag försöker/jobbar på att få lite mer hum om hur det hela fungerar, och sedan kommer jag att skriva om det.
Jag tycker det är viktigt att veta att denna gen faktiskt finns, i Sverige dessutom, även om den oftast inte finns dubblerad så den ger den här svåra problematiken.
Det här är nog ett känsligt ämne, och jag tycker det är jättesvårt!!
Hur går det med detta projekt? Och hur mycket plats skulle musen få i det?
Det går helt ok :) Har börjat sammanfatta och skissa planer och samla material. Musen skulle få lika stor plats som alla andra djur. Inget som är "mer" än något annat.