Mus iFokus

Mus

Etiketter: aveluppfödning
Läst 1163 ggr
ariama
0

Om tan, RY och Hollandais.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Som sagt i andra tråden

http://mus.ifokus.se/discussions/4e78767ed4ebea28e5004dca-11-moss-ar-mina-efter-sm#discussions-1

tingar jag ett par ungar på stående fot, om du Ajanki parar "Hollandais" med en bra tan chocolate-hane. Dessa ungar kommer sedan att ingå i min chocolate/tan-avel. Inte RY-avel.

Ett förslag att para H. med RY-hane för att kombinera RY med H:s djupa läckra tanfärg, är tyvärr inte bra. Bara i drömmen Flört, för kombinatinen skulle vara läcker. Det fungerar bara tyvärr inte i verkligheten.

Hollandais som är utmärkt svart, ihop med en dominant yellow skulle troligtvis ge utmärkta sable, inte gula/röda.

Ihop med RY är jag rädd för att den gula färgen "försvinner" och kvar blir bara "smutsfärg", vilket är RY:s "normalfärg".

Recessive yellow är en mycket svår färg att avla, och en stor utmaning.

Jag har tre RY i bra gulfärg (inte bra rödfärg, vilket också går att få fram). Att jag har det, beror på Roland Chilloutarea´s avelsskicklighet, inte min.

Det enda jag bidragit med, är en mycket stor försiktighet, för att inte förstöra det han lyckats avla fram. Hur länge jag skulle kunna hålla färgen ren, vet jag inte. Det handlar så mycket om lämpliga utparningar, och det finns nästan inga att välja i Sverige. Det jag håller utkik efter, är polygenerna i andra färger.

Goa Elin har släppt två fantastika mushonor till mig, som är helt perfekta till vidare avel, hoppas jag. Men jag vet inte. Det är inte lätt.

ariama
0

Frågan för dig, Ajanki, när du parar din fina Holandais (eller vad hon kommer att heta), är vad du önskar i framtiden. Vad är det du vill bevara hos henne?

Vill du ha svarta tan, ska du INTE avla med chocolate, utan med svart/tan.

En chocolatefärgad hane förstör svärtan hos avkomman. Medan hon däremot kan bidra med en bättre chocolate-färg i chocolateavel.

Vad gäller hennes tan kan du använda henne i tanavel, oavsett färg (fast svärtan kan förstöra vissa färger pga sotning), eller i foxavel om du skulle vilja det!

Tanfärgen, den djupa härliga tonen, beror på polygener. Ju fler polygener för just detta, desto bättre tan. Men också desto bättre blekning till vitt ihop med blekgener!

Vad önskar du mest i framtiden? Utifrån detta "under" som du har i din hand  Flört Kyss.

Parar du med chocolate/tan så är jag som sagt oerhört intresserad. Skrattande

ajanki
0

Tack för att du tagit dig tid att skriva det här!

Det är mycket bra läsning för mig som är nybörjare på musens färggenetikSkrattande

Min första tanke när jag köpte Hollandaise (tror hon får heta det:) var att åh, jag vill äga en sån där otroligt vacker tan!!!

Tan är som sagt en färg som växt fram hos mig, jag tycker mer och mer om den!

När jag sen fick se dom här black/tan som Lambert V Zwolgen hade fött upp blev jag helt frälstTungan ute

Så det var den första tanken…nu är hon hemma och visar att hon har en stor personlighet och är väldigt trevlig och lugn!

Så nu är det klart att tanken om att para henne och kanske nån gång i framtiden själv föda upp så vackra tan har kommitSkrattande

Eftersom jag inte vet exakt hur gammal hon är så vågar jag inte vänta för länge med att para henne.

Den hanen jag har hemma som är äldst och har bäst tan (utan tan på tassarna) är Morakullan´s Bronvimus.

Han är black/tan ssh och en väldigt trevlig kille, så han blir nog den första hanen jag använder på henne.

ariama
0

MK Bronvimus tycker jag låter som ett klokt val. Lycka till Kyss !

Jag skriver inte bara "för andra" utan för att sätta mina egna tankar på pränt och strukturera dem med jämna mellanrum. Glad lägga till nytt, dra ifrån gammalt, osv. Jag tycker sånt här är kul och intressant.

Grodan
0

Jag vet inte så mycket om RY, men vi har väldigt få anlagsbärare i Sverige. Därför har jag föreslagit ajanki att göra några parningar för att få fram sådana.

De RY vi haft har varit klena och kortlivade och vi behöver para in friska och långlivade möss på dem. Jag tycker att vi ska skapa betydligt flera anlagsbärare och om färgnyanser blir lidande av det kan jag inte se det som ett jättestort problem. Då jag är av den åsikten att en färgnyans alltid kan arbetas på och göras bättre genom noga avel. Det svåraste, enligt min åsikt, är att avla fram starka, friska och snälla möss.

Jag är också nyfiken på om inte Hollandais redan är anlagsbärare för RY.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ajanki
0

#4 Det låter mycket klokt det du skriver!!

Ja, det ska bli spännande att se om hon är anlagsbärare för RY.

Bronvimus sitter just nu med en hona som är anlagsbärare för RY, så fort jag vet att hon är dräktig så ska Hollandaise och Bronvimus få flytta ihopKyss

Grodan
0

Nu kan jag dock inte påstå att Morakullan´s Bronvimus är en superkille gällande livslängd och immunförsvar.

Jag vet inte hur gammal hans mor, Chilloutarea´s Ämbör, blev då jag inte fick födelsedatum på henne, men jag tror ca 1 år. Och hans far Always Got U blev 1 år 5 månader.

ajanki
0

#6 Jag hoppas i alla fall att han blir gammal!!!

I dag satte jag han och Hollandaise tillsammans!

Grodan
0

Och nu har de fått en kull med MASSA bäbbs!!! Grattis!

ajanki
0

#8 Inte Hollandaise och Bronvimus, utan Nougat och Bronvi har fått en massa bebisar, fast det var kanske det du menade:)

Tack!

Grodan
0

japp… är ju i RY tråden… weee, det finns RY i vårgårda…

ajanki
0

Japp och många bebisar e det…

Grodan
0

Jätteskoj!

ajanki
0

Ja, det är spännande, hoppas nån är RY…