Snabba svar -Medicinfråga!
Har sökt och läst runt en hel del här nu, men finner inga konkreta svar.
Det är såhär att min hona kurrar som en katt, kvittrar som ett marsvin och känns allmänt rosslig liksom.
Men hon är iallafall pigg och äter och dricker.
Vi ringde vet. och hon kunde ingenting, men vi kunde ju komma in så hon fick kolla iallafall, tid idag kl. 16:30
Hon sa även att vi skulle ringa till djurkliniken roslagstull, så det gjorde vi, och dom skulle "hjälpa" till på något sätt. Svaren skulle faxas till dom osv. Men dom kunde inte hålla telefon kontakt och säga vad min vet. skulle göra? Jag vet, det låter lite konstigt..
Men nu till frågan, vad ska jag fråga min vet. om för medicin?
Tycker du bör avvakta. Om musens allmänkondition är god så kan musen "bli frisk av sig själv". Du kan däremot behöva kolla upp om dina möss har andra hälsoproblem som ex parasiter och avlägsna dessa.
Minskad stress, oerhört välbalanserad mat, odammigt bottenmaterial och kontinuerlig städning kan göra att immunförsvaret blir mindre ansträngt och får tid att jobba med rosslet.
#1 Så det kan vara så "enkelt" alltså, att det kan gå över av sig själv?
Det är mina första möss, och jag har panik över denna lilla flicka :(
När jag pratade med roslagstull så frågade dom om ströet i buren, musens kost osv, och de sa att det var bra, så det inte berodde på det.
Kan det här ha brutit ut av stress? Hon flyttade till mig ganska nyligen, så hon kanske har känt sig stressad av ny miljö och nya människor?
#2 Ja, jag tycker att du bör kunna försöka ge musen en chans att fixa till problemet själv, dock genom att minska stressen och utfodra med superbra mat.
Ja, flytt, flockbyte ev för stor flock men även annan sjukdom, t ex parasiter.
Jag rekommenderar aspflis, alflis eller toa-lätt till möss som rosslar. Toa-lätt är dock inte superbra eftersom det är så hårt, men kan ev kombineras med annat strö. Spån av alla de slag bör nog undvikas helt.
#3 Jo, det tyckte veterinären också, eftersom hon var så pass pigg så var det onödigt att medicinera, men jag hade hellre åkt dit en gång för mycket, än en gång för lite :)
Dock trodde jag att det var något som dom inte kunde fixa själv, och för råttor så ska man åka in på en gång för att det ska gå att fixa, så det var lite det jag tänkte på.
Jag använder mig redan av alflis
Tack för dina svar! 
jag har hört henne låta nån gång förut, och haft henne under uppsikt, men det var ingenting som höll i sig. hade en hona länge som lät hela tiden och henne tog vi bort nyligen
#5 Har du sålt en rosslig mus MEDVETET utan att informera köparen? :S
#5 Men i PM:et du skickade till mig skrev du ju "har inte varit nåt med henne innan, eller dom andra"?
det var jätte länge sedan men det satt inte ens i mer än en dag. och eftersom jag inte hört henne låta nåt mer sen så har jag nog inte ens tänkt på det. köpte ju en naken mus av Artlink som lät ibörjan när han kom hem, som bara satt i nån dag och sen försvann. hade nån av mina möss låtit nåt så säljer jag självklart ingen av dom! men alla var friska och krya när Malin fick dom. nu fick ju hon alla mössen gratis av mig, och betalde bara 50kr för deras bur, men lika beklagligt det att hon skulle bli sjuk… men nu hade väl även vetrinären sagt att det inte var nåt att göra eftersom hon var pigg och kry??
Nu har det gått 2 veckor, hur går det med honan som rosslade?
#9 Hon verkar frisk som en nötkärna, busar runt som bara den :)
Hon både ser och låter frisk, var väldigt länge sedan jag hörde något läte från henne nu.
Provade att ha henne och dom andra honorna i en gallerbur, var ju lite förberedd på att dom kanske skulle smita, så buren fick stå på köksbordet, så dom inte skulle försvinna längs efter golvet.
Senare när jag satt vid bordet såg jag de två andra honorna, och tänkte att även den gråa säkert är där.
Sen ser jag henne kika ut genom en tom flingkartong som står på bordet. Så otroligt sött, min lilla go-fisa! :)
Nu kanske jag berättade mer än vad ni ville veta, men jag ville gärna dela med mig lite av hennes "hyss" :)
#10 Åh, vad skönt att höra. Att hon är busig och glad är ju en oerhört bra friskhetstecken. 
#11 Ja, precis