De vill inte ha grönsaker och sånt.. -.-
Mina små töser vill inte äta grönsaker, frukt, ägg eller något förutom basfodret de får… Mutter jag som ville skämma bort dem :P Något jag kan göra för att få dem att gilla det andra?
lägger min tass eftersom mina möss vill inte heller grönsaker o frukt
Tassar också, mina vill nästan bara äta om man dränker det i gröt/välling.
Mina har varit extremt kräsna, men jag har märkt att om jag givit dem exempelvis broccoli mer än 5 gånger så börjar det äta. Jag tror aatt det handlar om tålamod. Fortsätt att ge grönsaker och se om de äter det då…
Ja, många av mina äter frivilligt. Speciellt de jag fött upp själv för då har de ju fått det sedan de var små.
Ja, jag tror att det är en vanesak. De vill inte ha saker de inte ätit förr om det inte verkar extremt gott. Men om man fortsätter servera det så kommer de tillslut känna igen det och äta det.
problemet är att det inte är äter något, inte frukt eller grönsaker eller ägg eller proteiner heller xD borde de typ inte få brist på något då?? lite orolig här x)
Prova att göra nån sorts röra kanske? Jag brukar blanda sånt som de inte gillar så mycket med nåt som de älskar och mixa det…
#7 har testat :P de totaldissade röran och började klätttra på mig x) haha
Mina äter inte heller på en gång. Ger du dem det på kvällen och låter det stå över natten hos dem? Mina äter aldrig röror och färsk mat på dagen.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag upplevde det som att mina möss blev mer matglada med tiden. Ju äldre de blir desto mer öppensinnade blir det för mat :)
Gillar de inte ens majs? Det brukar ju vara poppis hos de flesta annars.
# okej det ska jag testa :)
#10 har inte testat majs, ska göras ^^

Grädde - säger jag. Allting går ner med grädde. xD
#12 hmm då måste jag köpa det då ^^mitt kylskåp ät tomt ._.

o.o Tomt?! TOMT PÅ GRÄDDE?! MÄNNISKA! D= … xD
Testa ta bort allt dem tycker om och bara ha det "äckliga" framme en dag, då måste dem ju smaka och då lär dem väl sig anske att gilla det :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Testa ta bort allt dem tycker om och bara ha det "äckliga" framme en dag, då måste dem ju smaka och då lär dem väl sig anske att gilla det :)
Jag har hört detta förut, om att möss som inte är vana vid färsk mat inte äter det så gärna. Mina möss slänger sig på allt jag ger dem i "färsk-väg". Idag fick de matrester bestående av lax, potatis, lite grädde, broccoli, majs och harikovärts (jaja, herr stavningsdoktor är vräkt från min dator så det stavas som jag vill!!!). Jag rörde som vanligt ihop det till en gegga och gav dem. De blev alla till sig när de hörde raspet från skeden i bunken…
Själv har jag inte märkt på nykomlingar om de ratat maten. På nyinflyttade råttor har jag sett skeptisism över rårörda geggor på kött och grönsaker, men de vänjer sig snabbt.
Knepet är att ge lite i taget. Ger man för mycket så blir det mat över. Jag har sällan mat över hos mina djur, men jag har heller aldrig för stora matskålar (även om jag inte använder matskålar så förstår ni kanske vad jag menar). Jag övermatar inte!!!
SEdan finns det ju saker som man kan strunta i att mata dem med… eller försöka mata dem med… de äter det bara itne… t ex apelsin och tomat (kommer jag på såhär på rak arm…) något annat jag inte matar dem med är enkel tråkig isbergssallad… jag köper aldrig hem den, den är för båring… nä det ska vara späda små bäijbispenatblad, ruckola o andra fina blad som jag itne vet namnet på… köper också gärna bladsallad i kruka så får de krukan - med jord o salladroten - att leka med sedan…
Hur har det gått, har tjejerna vant sig vid färsk mat nu? eller i a f börjat smaka lite?
De äter skinka med ed stor förtjunsning har testat lite olika saker men det är inte så uppskattat men jobbar på det ;)