Ang. friskhetskontroll på minnesutställningen..
Nu har Svemus anlitat en veterinär som tar hand om friskhetskontrollen inför utställningen. Veterinären kommer att vara på plats till kl 08:00 och inga möss kommer förbi innan dom är kollade. Till salu-bord kommer att placeras bakom "avspärrningen".
Det är väldigt viktigt att ni utställare är där i tid då vi vill hinna kolla så många möss som möjligt innan bedömningen startar. Så dyk gärna upp strax innan kl 08:00 är ni snälla. ;)
// Kent
Vad bra. 
(Har aldrig varit med på en utställning så är verkligen rookie)
Får man ta med sig sin mus (trots att den inte ska tävla) och låta den bli frisk-kontrollerad? 
#2 Det är bäst om bara möss som skall ställas ut eller säljas kommer. Det är en väldigt stor utställning och om en veterinär ensam skall gå igenom de som skall ställas ut är det dumt om det kommer massor med andra möss som ej skall ställas eller säljas. Dessutom om SVEMUS skall betala veterinären för jobbet så bör det bara vara medlemmar som kommer med djur som skall kontrolleras.
Givetvis vet jag ej mer än vad som står i #0 men ändå… 
#3 Tack för svaret, det var som jag misstänkte. Kanske lika bra, nu har jag ingen andledninga att ta med mig mössen till stockholm -.-'

Detta är bra för oss att vi får en bra relation med en veterinär. Kanske kan flirt med denne om andra utställningar så vi alla vet att våra djur är ok.
Verkligen skönt.
Det kommer ändå bli sjuka djur efter utställningne. Det blir alltid några som inte fixar stressen, känner att resan var för lång eller annat, men ingen kan i efterhand skylla på att det inte användes handskar vid bedömningen. Säkrare än en veterinär vid insläppet kan vi inte få.
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare
Tycker att det är jättebra med inchecking med kontroll av sjukdom! Satt och pratade med en vän om dessa sjukdomar och skit man kan åka på och hon tog upp detta med att även om handskar används för varje mus i bedömningen så finns det ju inget hinder att vissa smittor smittar genom burarna på bordet innan bedömningen då de står väldigt tätt. Ingen som har tänkt på det? Eller är det helt osannolikt att detta skulle kunna hända?
Amor vincit omnia
jag antar att denna veterinär inte kommer att ge många minuter per mus, själv skulle jag aldrig lita på ett "veterinär" besök under 5 minuter
/Josefin
www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon
#8 är det bättre utan, måste jag fråga???
Tänk att vad man än ordnar med så ska det lyckas hitta destruktivt tänkande. Just nu behöver vi i föreningen beröm, kan ni inte ge det så håll käften! Jag är rejält uppretad på gnälligt folk som inte ens hjälper till!
Så var det sagt 
men jag hoppas du syftar på inlägg #2, för en mus som behöver veterinärundersökas ska inte ha en kontroll på en friskkontroll. den behöver en grundlig undersökning
#7 Luftburna smittor finns så klart, och det är en risk man får ta om man vill ställa ut. Dessutom tror inte jag på sterila miljöer för möss som lever utanför labb. Våra möss har ett immunförsvar.
De som absolut inte vill riskera någonting ska inte ta med sina möss på utställningar. Även till synes fullt friska möss bär på sjukdomar man inte vet om. alla som tror sig ha "friska" möss bör tänka om. En tuff resa kan vara det som tar ner dem så att sjukdomen plötsligt bryter ut. En annan stress kan vara en graviditet, eller för många möss i buren, eller att de får måde mask och ohyra samtidigt, eller att de står i drag. En utställning utsätter mössen för viss stress.
Jag vill att mina avelsdjur ska tåla det som krävs vid en utställning, så för mig är en utställning faktiskt en liten kontroll på hur tåliga djur jag har. Jag reser alltid långt och mina djur får stå ut med en del stress. dessutom har jag stora hangrupper ihop och jag hoppas varje gång kunna sammanföra dem efter en dag åtskilda. det går i de flesta fall.
När vi var på SM hade jag drygt 40 avelsmöss med mig. Av dem har 1 dött här sedan jag kom hem. Det var en skruttfia som jag såg var hängig redan på SM och som jag strök. Resten fixade resan i släpkärra, övernattning två dygn i utställningslokalen, resan hem igen i släpkärra och sedan åter in i sina burar. Många av dessa möss åker nu med igen till kallhäll. Några är gravida, andra har redan bebisar.
Jag vil dock tillägga att två unga honor som såldes visade sig bli sjuka inom några veckor efter resandet.
#9 Det var inte meningen att låta klagosam men meningen med komentaren var för att någon skrev någonting om att klaga om sjuka möss i efterhand. Jag ser absolut inte detta som en säker metod. Vilket fall som så ska jag inte ens dit så mig spelar det ingen roll.
/Josefin
www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon
#10 Okej, det har du ju rätt i, helt sterilt är inte heller bra. Det vi disskuterade var om handskar vs inte handskar + sprit skulle ge mera smittor. Hon hade nämligen flera möss som blivit sjuka efter utställningar trots handskar. En viss risk finns det ju alltid och som du säger, avelsmöss bör klara viss stress och ha ett bra immunförsvar, annars är det inget att avla på. Mitt inlägg var inte menat som kritik, tycker däremot att det är jättebra att allt löst sig! Synd bara att jag själv inte har möjlighet att ställa ut nått….får snällt vänta till nästa utställning i Gävle ;-)
Amor vincit omnia

#9 Jag är inte ens medlem i Svemus men jag vart positivt överraskad över att ni tar er råd att ta dig en veterinär inför friskhetskollen! Seriösare än så kan det knappast bli!
Tycker att ni som fixat detta borde ha en STOR ELOGE!! Väldigt bra insiativ! Speciellt då jag hört att det är väldigt många djur som ska ställas! :)
// Nathalie
#7 Det är ganska ovanligt. Dock om burarna står för tätt så kan det ju hända. Önskvärt är väl att det är minst 10 cm mellan burarna, men när det är stora utställningar går ju inte detta… om man inte kan ha typ hyllplan… 
Sedan SVEMUS började med engångsplasthandskar (kanske 10-15 år sedan) så har jag inte fått några sjukdomar med mig hem. Innan SVEMUS började med plasthandskar hade vi dock väldigt mycket sjukdomar, främst skabbkvalster och löss.
vilken tur att vi nu har en riktig veterinär som kontrollerar!