Skadligt?
Hej, jag har kollat runt lite på sidan och sätt att väldigt många ger foder som ni själva har mixtrat ihop. Det verkar som om mycket av det är sädeslag (?)Har själv undersökt fröblandningen som jag har till mina möss, nästan inget allt. Ja det är inte det som spelar någon roll. Jag har blandat ihop en blandning av havregryn, rågflingor, havrekli, rågkli, råg kross, vetekross och sesamfrön. Nu kommer okunniga jag och frågar, inget av detta är väl skadligt för mössen?

Nej men de skulle behöva att du har i sädesslaget korn också.
Det har vi tyvärr inte hemma sökte igenom allt. Får väll be föräldrarna att köpa det.. 

Havrekli och rågkli kan du hoppa över. Undulatfoder kan du blanda ner också så får de en del fröer som är bra för både möss och undulater.
#3 Är det dåligt?
Jag tror inte mina föräldrar går med på att köpa undulatfoder till mössen xD Vad är det för fröer i undulatblandning som är bra?
#4 bl.a hirs (röd, vit & gul) (den gula och röda är igentligen mest fett, men den vita är nyttig), skalad havre, Kanariefrö (rikt på proteiner och näringsämnen), nigerfrö (mycket näringsrika).
Undulatfoder är rätt fett, så om inte mössen behöver gå upp i vikt skulle jag personligen skippa det.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida

"5 man behöver inte så mycket av undulatblandningen.
Om man tar 2 delar av vadera sak så blir det inte så fett, de behöver en del iallafall.
Jag har vanan inne då jag hållt på med möss sedan februari 2004 och har sett blandad kompott på hur mina och andras möss har reagerat på den blandningen.
De flesta zoobutiker har självplock där det finns havre eller annan säd. det finns även matvete i butikerna och korn kan man köpa billigt på granngården.
Vi har ju diskuterat matblandningar här och då lade jag upp en hel del bilder.
till 30 L färdig blandning använder jag nästan 25kg säd av olika slag, 1.5L hundkulor (torrfoder) och resterande 3-4L är hamsterbandning/havregryn/müsli/frön/valsade ätor/puffar. Så frön utgör en mycket liten procent i det hela. Nästan som godis.
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare
Det som händer om de får felaktit foder är att de blir både feta och undernärda vilket ger dem nedsatt immunförsvar och då blir de lättare sjuka. Välnärda möss står emot prövningar bättre och klarar att reda ut en förkylning och bli frisk igen instället för att dyka under och dö på kuppen.
jag gissar att mina är både välnärda och feta…jo, det är de allt
…de få lite för mycket god blötmat i form av vällning. gröt, ost, mannagrynspudding och annat som barnen på dagis inte orkar äta upp. jag har så svårt att kasta sånt när jag vet hur mycket mössen uppskattar det :P
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Jag kör med egenblandning på hel och krossad havre, korn, råg, vete, sedan har jag i hirs, vetepuffar och undulatblandning.
Det jag kör är då 650-700 gram av vadera sädeslag alltså 1 hel+1 kross, 250 gram vetepuffar, sedan 500 gram hirs och lika mycket undulatblandning. det blir 1 del undulat, 1 del hirs och 1 dal av de andra 9 sakerna och mina blir inte tjocka av det.