Projektarbete Musuppfödning
Hej, jag har en fråga jag vore glad att få svar på. Jag har själv haft 7 hamstrar och tidigare två möss. Nu är det så att vi ska göra ett projekt arbete i skolan med naturvetenskaplig inriktning och jag kom på iden att föda upp två-fyra kullar (under ett ård tid) av antingen möss eller dvärghamstrar.
Jag ska ha dom hemma och göra korsningsscheman och hypoteser om väntade färger osv, sedan se om resultatet stämmer. Vi vill även jämföra ögonfärg osv. Och allmänt se hur det går till under "graviditeten" och se hur honans beteende förändras osv osv. Sedan skriva en rapport om det.
Men till saken! Vi tänkte ha tre möss, 2 honor och en hane och para honorna två gånger, eller bara en hona och para henne 2 ggr. ELLER avla på nästa generation. Ni förstår principen. Dessa möss ska då vara sällskapsmöss då jag själv tycker det är väldigt kul (alltså inte bara ur "projektarbetes syfte") men frågan är är detta en bra ide? OCH vad kan man göra med ungarna? (Det är det som får mig att tveka, vill inte sälja som ormmat… men hur blir man av med dom?)
Några ideer, tips?
(Självklart kommer vi läsa på massor innan isf)

Jag sätter en tass, då jag tänker ge lite synpunkter men just nu är alltför trött. ;)
Jag vet inte vad jag ska tycka riktigt. Eftersom det finns många olika färg- och teckningsvarianter på möss skulle jag vara intresserad av att få ta del av vilken variant du skulle pyssla med.
Om projektet också har en undermening som att ta fram en sällsynt variant skulle det kännas mer meningsfullt och det skulle också bli lättare för dig att bli av med avkomman.
Det kan också vara bra att ha ett nära samarbete med en uppfödare. T ex för att låna hane. Jag tycker inte att det räcker med en hane och att avla på honom med sin avkomma.
Jag har hört att det är väldigt lätt att sälja hamstrar, kanske bara guldhamstrar?, så kanske bör du kolla alternativen lite…?
Grodan: Självklart tänker vi inte syssla med inavel, om vi parar någon av ungarna så blir det självklart med en annan hane!
Tipset om sammarbete med uppfödare är väldigt bra, låter absolut som en bra idé! Har även funderat på alternativet med guldhamstrar då jag ju själv haft väldigt många. Problemet är bara att dom får väldigt många ungar som måste placeras i VAR SIN bur om dom inte blir sålda…
#3 Svarar bara lite kort nu, svarar mer sen när jag är piggare. Dvärghamstrar kan väl leva i flock, eller?
#3 jag har haft hamstar i flock, fungerar minst lika bra som med möss!
/Josefin
www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon
Dvärghamstrar kan leva i flock, ja, men det är inte alltid det funkar. Ungefär som med mushanar. Min erfarenhet säger att det är jättesvårt att sälja dvärgar, även om dom råkar ha en fin färg, som i mitt fall, eller ens om det är en väl planerad kull med väldigt fina ungar som går bra ihop, som en tjej som hade en kull samtidigt som mig som jag följde.
Fördelen med dvärghamstrar (om man nu ska kalla det fördel i dethär fallet) är att dom har hur simpel genetik som helst. Agouti är dominant, sapphire ressecivt. Sen finns det två anlag, pearl och mandarin, som är någon form av co-dominant. En dvärg kan alltså vara Agouti, Agouti Pearl, Mandarin Agouti, Mandarin Agouti Pearl, Sapphire, Sapphire Pearl, Mandarin Sapphire och Mandarin Sapphire Pearl. Det lärde jag mig och förstod på en eftermiddag och är knappast något man kan göra ett projektarbete av. 
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
#6 Bra svar! 
2-4 kullar på ett år är inte så mycket. Har ni bra djur från start med stamtavlor på så är det också enkelt att se vad föräldrarna har för genetik och hur utfallen blir. Ni borde med lite angagemang kunna få dessa kullar sålda.
Saken är den att de flesta som är intresserade av möss är också intresserade av genetik och då vill man veta stammen bakåt och se att ni har gjort en bra parning. En bara parning kan ha med både temprament, hälsa, livslängd och utseende att göra (typ/färg/teckning).
Med det vill jag bara lyfta ett varninges finger om att det är inga leksaker som man bara para på för skojs skull. Eller ens för ett projektarbetes skull. korsningsscheman skulle ni enkelt kunna göra utifrån två stamtavlor där ni "leker" att ni parar djuren. Stamtavlor kan ni få massor i PDF-filer av mig om ni vill. Jag kan också skicka på gjorda parningar där jag har resultatet färdigt :)
Tänk på att begränsa er så ni inte gör det för svårt…blandar ni in både färg, teckning, hårlag och satin i en parning så har ni kanske för mycket gener att hålla ordning på. är det dessutom flera olika recessiva gener inblandat kan ni få huvudbry ^^. men genetik är så spännande!
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare
Haha, jag minns när jag skulle gör projektarbete om möss. Slutade i katastrof! Betendestudier om möss … IG står det i mitt betyg. Orättvist egentligen tyker jag, jag lärde mig en fruktansvärt massa mycket om möss. Möss gör mer möss, t.ex. 
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
#9 ojdå.. låter ju inte så bra.. men vad var det som gick fel?
Tack alla andra för svaren.. tur att jag har ett halvår på mig att bestämma mig..
#10 En liten lista på misstag jag gjorde:
1. Skaffade både honor och hanar, rymmarexperter hela bunten.
2. Kollade inte upp hur man skiljer på hona och hane och i vilken ålder man bör sära på dom.
3. Hade egentligen inte orken till att göra ett projektarbete och förstod inte för fem öre hur man skulle gå tillväga…
//Lamina
Det finns även en dvärghamster som går bra i grupp och dessutom finns i flertalet färger - campbells… Det "Lamina" beskriver är vintervit dvärghamster…
#12 Har haft 2 st campells tidigare, mkt trevliga hamstrar :)))
Har faktiskt funderat på att köpa "nya", då de jag hade tidigare tyvärr dog… så kanske det kunde va något ..
Jag tycker att det är fel att göra arbeten med djur endast i arbets syfte.
Det hade vart en annan sak om du skaffade möss för sälskap som du sedan dokumenterade lite om. Men att köpa djur endast för projektarbete är ur mina ögon fel.
Jag tycker att du ska ta artlinks (#8) erbjudande om du verkligen vill göra någonting med möss….
/Josefin
Det star ju forvisso att det inte enbart ar ur projektarbetssyfte, men jag vet inte.
#15 jag tycker fortfarande att det är helt fel
/Josefin

Jag tycker inte heller att man ska göra ett projektarbete där man avlar djur. För mig är det oetiskt och det är redan ett överflöd av möss på marknaden. Tycker att Artlinks erbjudande är strålande för dig Lovenasse, du kan göra projektarbetet helt teoretiskt men utan att "leka" med levande varelser. Har du riktig tur kanske du kan få följa en muskull hos ngn av de erfarna uppfödarna på sajten och därigenom kunna se statistik och genetik och hur det stämmer.
Risken annars är att ni sitter med en massa möss om ni inte får sålt och inte har plats för. Möss lever ju dessutom ett par år förhoppningsvis och hur ser din planering ut efter skolan? Vet du att du kommer att kunna ha en massa möss med dig om du startar en annan utbildning? Du kanske får 10 ungar varav 9 är hanar som sen inte kan bo ihop bara i din första kull, var ska du göra av dom?
Jag anser att avlar man på djur ska man dels ha stor erfarenhet av djurslaget sedan tidigare, man ska ha läst på om avel och ha kunskapen att kunna bedömma avelsdjuren och man ska ha riktigt bra djur där det kommer att finnas en efterfråga på avkommorna.
#17 Hit är hon välkommen att följa ett par kullar!
/Josefin

Fast, egentligen, om projektet görs och mössen sedan avlivas - hur är det värre än vad många musuppfödare gör(i många länder)? Är det mer okej för att de kanske får fram snygga färger eller snälla djur bland de djur som överlever och kommer ut på marknaden?
#19 Hur menar du nu, kulla det har jag aldrig sagt är rätt? Jag har alldrig tagit död på ett djur om det inte heter insekt och blivit trampat på av misstag…
Djurens liv har precis lika mycket värde som människans och att anvanda djur för tester och projekt är inte rätt. Ta människor, vi har åsikter och kan yttra oss. Djuren kan inte säga ifrån på samma sätt.
Det är ingen som har sagt att det här är värre men det är f*n så illa att jag behöver yttra mig och säga ifrån.
Mass producering av kor och grisar för mat och också helt fel, om jag någonsin äter kött ska det vara en självdöd ko som jag haft sedan födseln!
/Josefin

Det är inte heller riktat som så till dig, utan mer en tanke runt det hela då jag tror att de flesta som läste det TS skrev tyckte att det lät fel. Även de som tycker kullning är rätt och dagligen äter kött. =)
Härligt, nu är ni inne på det jag kände när jag skrev i #2 _Jag vet inte vad jag ska tycka riktigt. (Eftersom jag var inlägg 1 ville jag inte börja med att skriva ett alltför negativt inlägg så jag skrev så positivt jag kunde.)
_
Jag tycker inte att ett skolarbete som inkluderar införskaffandet av möss för att föda upp kullar är positivt, fast jag läste ju i #0 om att de skulle vara sällskapsmöss, så jag tänkte att ok då har TS även tänkt på detta…
Att möss behandlas som leksaker och behandlas illa kan de ju göra även av de mest duktiga och erfarna uppfödare så det är inget argument. Problemet är att det här är så vanligt att jag funderar på hur lärare fungerar. Det har ju hänt några gånger nu att elever som är klara med skolarbetet behöver omplacera mössen som ingått i arbetet.
Vad fasiken är det lärarna lär ut? Skaffa några små djur som möss och avla på för att göra ett skolarbete…
Det är en attityd där. Som jag inte uppskattar. Utnyttjande av djur. Djuren har inget värde. Jag uppskattar inte heller att man massproducerar möss för att få ihop det ekonomiskt. Det är samma attityd, eller bottnar i a f i att djuren inte är värda så mkt.
Å andra sidan om skolarbetet skulle vara lite annorlunda, låt oss säga att du skall klickerträna två eller tre helt olika möss. Möss som du lånar från uppfödare, du är fodervärd en stund, eller möss som du äger. Då blir det ett arbete som för mig och många med mig är oerhört intressant och som ger en attityd att möss faktiskt är intelligenta varelser. Och vi vet ju alla att klickerträning kräver lyckliga djur som är mätta, friska och glada, samt att du måste lägga ner oerhört massa tid med mössen. 
Intressanta diskussioner
*läser*
Kan inte tänka mig att någon vill göra ett sådant här projekt utan att samtidigt vara intresserad av möss och djur överlag, och vilja ha dem. Hur många här är det som INTE har djur?
Det finns många tänkvärda aspekter i tråden, men jag tycker det är en spännande idé, av många olika orsaker. Dessutom funderar ju LoveNasse seriöst och moget över problematiken i projektet.
Okej nu ska jag förklara lite djupare, det är nämligen såhär det ligger till. Jag har "länge" (ca 3-4 års tid) varit intresserad av smådjur, hamstrar möss etc. Som jag skrev i #0 så har jag haft två möss tidigare och även 7 hamstrar (varav alla varit från reggade uppfödare) . Så detta "projekt" är 1, för att jag är intresserad och tycker det skulle vara ett roligt projekt arbete (ist för att typ besöka vattenfall) , 2 en anledning varför övriga familjen skulle låta mig föda upp haha. Dessa möss (om det nu blir möss) ska då vara framförallt husdjur men även en del av mitt projektarbete.
Och även om jag inte gör något projekt arbete som involverar djur så kommer jag ändå att köpa minst två små gnagare till hit hem! :)
#22 Grodan: Det där med klickerträning var verkligen en bra ide!!
#24 Visst var det en god ideé! Ärligt, hur många på sajten avlar? Typ alla. Hur många på sajten klickertränar? Typ ingen… 

Det är så intressant och finns så mkt att lära. Här talar vi om sällskapsmöss. Och aktiv tid man lägger ner på att träna dem. Man kan lära dem så mkt och sedan tala om/visa för världen vilka fantastiska djur det är.
Vad jag menar med några helt olika möss är att de ska vara väldigt olika i karaktären. Nu blir ju studien vetenskaplig men kan säga ganska mycket.
Grodan:
Väldigt smart faktiskt, då behöver jag för det första inte få huset FULLT med möss (hur söta dom än är haha ;) ) och sen är det nog väldigt roligt!
Hur pass smarta är möss egentligen, någon som vet? Råttan har väl tidigare jämförts med "en obegåvad" hund?

Jag får inte sökfunktionen till att fungera just nu, men det finns en fantastisk video i ngn inlägg där man visar en mus som går en lång agilitybana. Hoppas ngn kan länka!
#26 Det beror på vem som frågar och vem som svarar. Jag tycker nog att möss och råttor är lika smarta som hundar, de är dock på ett annat sätt. Möss och råttor är ju inte heller helt lika i sättet.
En stor skillnad är att möss inte lika lätt visar hur smarta de är, eller så håller vi dem inte alltid på ett sätt där vi kan se hur smarta de är.
#27 Det finns många sådana videos här faktiskt. Här är en sida som är väldigt trevlig, av tjejen som startade med musagility http://mouse-agility.com/
Hur går det med dina funderingar, LoveNasse?