Rekordmånga anmälda i Standard
Till SVEMUS utställning i helgen är det rekordmånga möss anmälda i Standard. Det blir ett tufft jobb för domaren och därför har han bestämt att han ska döma på ett snabbare sätt för att hinna med.
Det blir en typ av kvalitetsbedömning, godkänd eller icke godkänd. Poängräknandet tas alltså bort, då det tar för mycket tid i anspråk.
Plasthandskar skall inte användas utan sprit, eftersom även att byta handskar tar tid.
Alla utställare har fått ta del av detta och fått chans att dra sina möss och få tillbaka anmälningsavgiften.
-----------------------------
SVEMUS bedömningsregler stödjer en annan slags bedömning då det råder sådana här situationer. Dock kan det vara ödesdigert att använda desinfektionssprit mellan mössen istället för handskar.
Efter upprepad spritning av händerna blir händerna trötta, röda coh nariga och motsatt effekt uppstår - bakterier fastnar i sprickor i händerna och smittor kan lätt spridas. Detta pratade vi grundligt om när vi beslutade att SVEMUS domare skall använda handskar med inrådan av veterinär.
Om SVEMUS tillåter ett sådant förfarande anser jag att man sviker sina utställare och utsätter deltagande möss för fara.
Ja, nu är vi där igen… är det inte otroligt spännande att de som sätter lagarna själva aldrig/mycket sällan hjälper till på dessa tillställningar? Det finns ett alternativ till för att utställningen ska fungera och det är att DU Grodan ställer upp och dömer hälften av djuren på lördag då du ju faktiskt är standarddomare. Elin och Therese kommer inte att vara där då de är på andra tillställningar på lördagen.
Att döma utan handskar var mitt förslag då detta fungerar i alla andra länder utom i Sverige och dessutom även på andra djurslag ÄVEN i Sverige. Är de svenska mössen så mycket känsligare bör man ta en funderare på vad man som uppfödare håller på med!
2012 har SVEMUS ingen styrelse. Kanske är det just alla dessa "lagar" utformade av personer som inte ens är MED på utställningarna som orsakar det? Utan styrelse kommer SVEMUS att läggas ner. Då får man sitta hemma bakom skärmen och stifta hur många bestämmelser som helst!
Vi har sett otroligt goda resultat med att slopa friskkontrollen vid incheckningen och istället lämna all friskkontroll åt domarna - eftersom detta ingår i bedömningen ändå - och för att förhindra att de sjuka möss som ev slinker in sprider smitta låta domarna använda engångsplasthandskar som byts efter varje mus.
Nästan inga möss har skabbkvalsterangrepp längre och sällan har de löss. Utställarna kan känna sig väldigt trygga för att ställa ut sina djur. Utställningar är ju annars en av de bästa ställen att sprida smittor och starta epidemier (epizooti).
Att man gör annorlunda på andra djurslag är väl just pga att de är andra djurslag.

jag har tagit ett snabb beslut att vi gör så…dom som har möss i stardard har fått info om det och får stryka sina möss o få sina penga tillbage om dom inte vill gå med på det.
det är som sagt ett stort problem att få ta på domar som vill sitta en hel dag (till piss betalt).
vi har ett alt. kvar okså …vi ställer in minnesutställningen.
detta blir den största utställning som svemus gör vad jag vet om…..
det här är det folk vill ha….inte gamla rutiner….nu har vi ändrat en hel del på sista tiden och som ni ser till någonting som folk tycker om.

Vad otroligt tråkigt att läsa att Svemus skippar säkerheten. Swemus har ju varit ett stort föredömme med sina utställningsmetoder och flera har kämpat för att få igenom samma metod även i råttvärlden, tyvärr utan resultat. Istället sprids smittor runt oerhört, många många människor har fått hem smittor som inte gått att medicinera och förlorat merparten av sin besättning. Uppfödare har fått sätta sig i karantän halvårsvis (även om de tyvärr inte skött det) och de flesta som hållt på med råttor ett längre tag har helt slutat att ställa ut, just för att utställningar är smittohärdar.
Snälla Svemus, ni måste väl kunna göra på ngt annat sätt än att ta en sån här extrem risk? Låt nu inte detta handla om personliga motsägelser utan tänk på mössen och hur illa det drabbar er alla om ni pga det här börjar sprida runt smittor.

japp min röst lägger på att ställe in hele skiten och lägga ned svemus
Grodan! Kan du inte förklara varför ALLA andra länder klarar av att döma möss utan handskar? Vad är det som gör "de svenska mössen" så speciella? Och vad är det för bakterier som går ner i handsprickor - uppkomna uder dagen - och överlever handsprit?
Den veterinären ni anlitade angående frågan - hade hon möjligtvis fått sin erfarenhet gällande möss från labb? Förklarade ni att det rörde sig om sällskapsdjur?
Även jag har hållt på med råttor i måååånga år. Detta var på den tiden Pygge, Marianne, Eva Kingsepp och gänget höll på. Råttor importerades från England och USA och utställningarna var stora, frekventa och välbesökta. Någon gång fick man löss, nån hade kvalster och nån rosslade. Visst, det fanns folk som var tokrädda för smittor och endast levde i råttvärlden genom brev (internet fanns inte) och "Husråttan" dvs de var aldrig på utställningar - hade de friskare råttor? NEJ! Då jag hade vänner i båda "läger" kan jag berätta att det inte var nån skillnad! och detta trots att ingen använde handskar på utställningarna!
Min äldsta råtta - Thamesgrove Rosalyn, importerad från England med ursprung ur två olika råttbesättningar (mamman var inte från Thamesgrove) bodde hos en stor uppfödare innan hon kom till mig. Hon var ofta med på utställningar (alltså UTAN handskar) runtom i Sverige och var aldrig sjuk. Hon somnade in bland kompisarna 3 år och 10 mån.
Så nån EXTREM risk att ha utställningar utan handskar? Lägg ner och vakna upp!
#3 Ja, jag vet och jag ville också att folk på mus-ifokus får ta del av det.
Min spontana reaktion när jag fick höra att det var så många möss anmälda var att jag skulle anmäla mig som frivillig domare trots att jag tycker att Standard är oerhört krävande. Jag har telefonbevis på det
. Självklart ställer jag upp när SVEMUS är i nöd.
Så om ni vill ha mig ställer jag upp fast då med handskar såklart.
#6 Kan du inte förklara varför ALLA andra länder klarar av att döma möss utan handskar?
Vi bryr oss om mössen och utställarna. Vi tar ansvar. Vi är smartare. Vi är snyggare. 
Jag kan inte se att det är rätt tid att utsätta mössen för detta, men det är bara min åsikt och precis som alla andra vill jag gärna få säga den.
Den veterinären ni anlitade angående frågan - hade hon möjligtvis fått sin erfarenhet gällande möss från labb? Förklarade ni att det rörde sig om sällskapsdjur?
Jag anser att den och de veterinärer vi var i kontakt med när vi beslutade om saken är mycket kompetenta. Jag känner tyvärr inte till deras fulla utbildning. Det var alltså flera.
Och självklart kan jag inte se något negativt att ta lärdom från labvärlden eftersom det där finns mkt kunskap.
Jag tycker SVEMUS och alla dess medlemmar och domare skall vara stolta över att vi tar sådant ansvar. Visst är det bökigt med plasthandskar, men det går över… 
Vi har gjort det i många år och faktiskt så kan vi se resultat av det, som jag skrev förut.
Pratade just med Kent och hittills har följande antal möss dragits pga detta förslaget: NOLL stycken
Så varken Grodan eller Camillhe har själva dragit sina anmälningar. För jag hoppas och antar att de inte sitter och klankar ner på oss som jobbar med utställningen utan att ens själva anmält sina möss?
SVEMUS som arrangör för en utställning där många djur från olika ställen samlas måste ta något ansvar.
Att använda handskar är inte överdrivet. Vi har ju inte skyddsdräkter. Vi har inte gasmask.

TomasH, jag har inte möss, men skulle absolut inte ställt ut under de omständigheterna som ni valt om jag hade haft.
Jag har beundrat Svemus mkt för föreningens säkerhetstänkande vid utställningar, därav min åsikt. Jag kommer inte att börja diskutera dina åsikter om råttor och utställningar i denna tråden då den skulle bli extremt OT då.
Men oavsett, är inte problemet löst nu? Ni är nu två domare och har därmed möjlighet att köra som vanligt!?
#9 Nej, jag har inte anmält några möss till Standard. Jag gillar Pet Class bättre. Eg ville jag döma Pet Classen men domarplatsen var redan tillsatt när jag anmälde mig som frivillig.
Jag ber om ursäkt för att ni känner att jag klankat ner på er. Det är inget personligt alls från min sida. Jag värnar bara om mössen och om SVEMUS goda rykte.
Jag tror säkert att det skulle "fungera" med sprit, men är inte handsk-regeln nåt som kommit till för att öka säkerheten ytterligare? Och ävan på inrådan av veterinär som jag förstod. Att "lägga ner hela skiten och Svemus med" gagnar väl knappast någon. Att börja ett storgräl över nåt så viktigt som mössens säkerhet är väl att överdriva en aning. En duktig domare som dessutom inte behöver sätta poäng kan säkert hinna med att byta handskar emellan mössen, det kan ju inte ta länge tid än att plocka upp en flaska och spreja sina händer. Och en duktig domare har vi ju till helgen, eller hur? 
Nja Conny, då tillhör jag INTE begreppet "duktig domare" tyvärr, trots 20 år som domare. Jag har svårt att känna pälskvalitet på ett djur med en handske på (då mina fingrar inte känner genom latex/plast) utan behöver blåsa/stryka och med endast ögonen till hjälp bedömma. Att poängsätta punkt för punkt fungerar utmärkt vid 40 anmälningar men knappast med över det dubbla. Jag dömer andra djurarter (marsvin) med poäng och skrivna kommentarer och där räknar jag med ca 40 djur per dag.
Att byta handskar mellan varje mus tar längre tid än att spraya händerna MEN den stora tidsskillnaden handlar om den svårare bedömningen MED handskar.
"att lägga ner skiten" är nog mer ett uttryck som de aktiva i SVEMUS styrelse känner efter att några år arbetat i motvind. Jag hoppas att ni här som läser/skriver ställer upp på årsmötet och tackar ja till en styrelsepost (t.ex. DU caj61), då får ni också lättare den klubb ni vill ha.
Vad jag finner märkligt är att de som skriker högst om HUR det ska gå till på utställningarna själva inte medverkar? De stora utställarna i Sverige är ju Kent, Lottiz och tidigare Lena Tysk.
Nu har ju Grodan tackat "ja" så då antar jag att allting löser sig.
Jag trodde hanskar brukade användas och jag har gått assistent med både och på andra djur arter. Och tyckte faktiskt bytet gick snabbare. Och jag tycker väl inte att jag "skriker" särskilt mycket ELLER högt. Men man får väl ha en åsikt, eller?
Och förresten så anser jag inte att en stor utställare är de som anmäler mest. Inom hundar så går kvalitet före kvantitet. Och nu pratar jag om uppfödda djur. Köpa snygga djur och vinna med kan vem som helst om man har lite pengar att lägga på det.
#16 det där inlägget känns lite orättvist mot de tre jag nämnde, då de tre ihop har vunnit merparten av de stora priserna på Svemus utställningar de senaste åren och dessutom oftast med egenuppfödda djur… att kalla dem för stora utställare känns inte fel i sammanhanget.
#14 Självklart har du rätt i att det är svårt att bedöma pälskvalitet med handskar, speciellt på hårlagsmössen. Jag tror dock att en så rutinerad domare som du kan se vad för kvalitet den är av. Man går miste om att känna pälsen på riktigt, det är trist ibland, och kan även vara en nackdel för lite mindre erfarna domare, men så är ju saker och ting ibland att med något positivt får man något negativt. Balans.
Jag tycker att ni går ut hårt i frågan och tolkar in saker som inte finns. Visst, jag har varit lite gnällig, men jag skyddar bara mössen och SVEMUS rykte som jag nämnde där ovan. Och jag gör alltid mitt bästa för att skilja på sak och person.
Att uttrycka en åsikt som inte överensstämmer med övriga är inte alltid motvind, det kan och bör leda till en diskussion. Jag är ingen besserwisser som måste ha rätt jämt. Jag är bara den som vill belysa den motsatta åsikten, den motsatta tanken, så att man inte missar något i det ideella arbetet för möss.
Jag anser mig inte vara en passiv medlem. Jag har visserligen inte suttit i styrelsen på några år, men jag jobbar för SVEMUS på ett positivt sätt ändå. Hon är kär för mig, gamla SVEMUS. Vi knöt våra band då jag satt som ordförande i 7 år i rad, i alla år jag gjorde HM och visade upp möss och klubben runt om i Sverige. Jag vände och vänder mig också ut och in för mussverige och får inte heller en kram för det. Men jag blir glad när jag ser och hör att folk faktiskt läst det jag skrivit. 
Nå det där var väl inte för att peka ut nån speciell, men det är ju också lite orättvist att peka ut några få som "stora" utställare. Det är nog ganska stort att vinna även för de "små". Och det finns ju fler som toppat resultaten de senaste åren. Vår evigt unga Grodan t.ex. Har väl hållit på i 50 år eller så :). Hoppas ni alla får en trevlig helg, handskar eller inte 
Ojdå…det händer mycket när man jobbar ser jag :P
Vi hade en gång en tanke att dela gänget. Therese blev tillfrågad som standard för del 2 men gav inte besked förrän lördag och vi var tvugna att göra bedömningssedlar och katalog. Det satt jag 8 timmar med under lördagen och ska fortsätta så fort PC-delen kommer från Kent. Bedömninssedlarna är förskrivna med domare och rubbet, nu klara i standard med Tomas namn på allihop.
Sånt gör man liksom inte torsdag kväll… Lite framförhålling måste vi ha och ordfäranden tog ett beslut, tillsammans med Tomas. Full respekt för det tycker jag.
När vi hade planer på att dela mössen var tanken att domarna dömer halva hänget var 1-41 och 42-82 tex, och där av plockar ut sina vackraste 5-10 möss, enas om BIS1-5 så som SM enars om SMS1-3, och sedan är det klart. men nu valde Tomas att ta alla möss under vissa förutsättningar eftersom han är en människa också, inte robot. Det godtog kent och det tycker jag vi ska respektera. De som inte vill ställa får pengarna tillbaka. Spritas gör det mellan varje mus. ibland måste ordföranden ta beslut i tunga frågor, så är det!
Att Grodan skulle ställa upp på så kort varsel med sådan press på sig slog mig inte ens efter den ångest som hon visade inför Malmöutställningen, det var respekt för DIG Grodan, som vi valde att fråga Therese först.
Vi har heller inte tid med någon omrösning, så jag vet i sjutton hur det slutar nu…jag ställer mina 23 möss på lördag, med eller utan handskar.
-Lottiz
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

vi kan inte göra om hela katalog nu …alla bedömning sedlar är klara med nr. och namn m m .
en tanke :
kan du grodan ta en incheckning o frisk kontroll mellan 8-10 på morgen så dom möss som evt kan smitta andra möss inte kommer in…så är hela problemet löst. du får självklart domarers. for det.
#22 jättebra förslag! Där kan Grodan rädda oss enligt inlägg #2. Att backa och ha friskkontroll är ändå bättre än att bara sprita
Nästan inga möss har skabbkvalsterangrepp längre och sällan har de löss. Utställarna kan känna sig väldigt trygga för att ställa ut sina djur. Utställningar är ju annars en av de bästa ställen att sprida smittor och starta epidemier
Det är vårt mål att det ska vara så. men vem hade kunnat förutspå att det skulle bli 82 anmälda djur i standard? Hjälp oss gärna 
Vi måste göra undantag när något sådan här inträffar och fundera på om man ska besluta om att införa max antal anmälda möss per utställare. På så sätt kanske vi kan få fler utställare också? Alternativt köra "först till kvarn" och bryta vid 40 anmälda möss. tråkigt bara om jag slänger in 30 möss först…Det här är bitar styrelsen får ta tag i.
#0 Hmm, jag vet ju inte vad jag ska tycka. Ska ju dit bara för att "titta runt" då kanske det inte är det allra bästa om det upstår någon stress (även om det inte går ut på min så mycket) Jag vill ju gärna se hur det brukat gå till, men intresset har kanske ökat, vem vet? Men nu har jag ju i alla fall något att titta på :)

#0 Det är Tomas som gett förslaget att göra så, det har han sagt och om han har sagt att han klarar det precis som man gör i andra länder så tycker jag att det går bra.
Då skulle du aldrig ställa ut i England så som de bedömmer där UTAN handsprit mellan djuren.

^^' Jag skulle definitivt inte ställa ut i England. Jag har mycket respekt för deras vackra möss och uppfödare av dessa. Men det verkar ju inte vara en förlust på vänner så mycket som boskap om mössen skulle bli sjuka…
#26 det finns riktiga musvänner där också :) Inte bara de där gamla gubbarna som "odlar" möss i ett skjul på bakgården. David hade ju ändå en tanke med sin rakborste kontra vårat system med handskar. Att göra mössen mer toleranta mot infektioner genom att bygga upp immunförsvaret ist för att isoera dem. Jag är inte man nog att avgöra om hans resonemang är rätt. jag vill inte yttra mig om det. skriv gärna och fråga honom. Eller Paul :)
Jag har ju varit lite inaktiv här… så jag måste fråga: var ska utställningen vara?
82 st är en intressant summa. Vi hade en rekordutställning 1995 med 157 st i ST en gång. Det var lätt panik den gången också. Då kallades extra domare in och dessutom extra sekreterare och även poängihopräknare… Mera detaljer minns jag inte och det är säkert inte i någons intresse heller, fast jag själv skulle vilja göra en statistiklista över SVEMUS alla utställningar…
#21 + #23 Bra inlägg. Mogna och förklarande. Med sådana förklaringar backas snabba beslut upp väldigt bra.
#22 Trevligt förslag, men jag måste dock tacka nej av hälsoskäl. Min hälsa tillåter inte att jag bränner ut mig med friskkontroll av 100 möss. Jag blev alltid väldigt yr i huvudet och fick huvudvärk och orkade inte en hel dag när jag höll friskkontroll.
#27 Hyenan menade att om några möss blir sjuka efter utställning så blir det för ägaren inte en förlust av en vän utan mer en sak… typ
#28 I Folkets Hus, Kallhäll.
På hemsidan står dessa tider.
TIDER:
09:15: Incheckning
10:00: Bedömning
12:30: Lunch**
13:30:** Bedömning forts.17:00: Prisutdelning
Med tanke på hur deltagarantalet ser ut, hur har tidsplanen förändrats?
Jag vill döma möss :D
Schemat är oförändrat, Mimmi tar friskkontrollen om du inte orkar och startar 8:00
Jag misstänker att vi oxå kommer att vara där tidigt så då kan jag hjälpa Mimmi med kontrollen fram till incheckning om det behövs ;)
Titta gärna in på vår sida http://www.diamantens.cybersite.nu
Hade jag vetat att även PC skulle ta bort engångshandskar hade jag velat få info om det i tid och kunnat dra mina möss faktiskt.
"Efter upprepad spritning av händerna blir händerna trötta, röda coh nariga och motsatt effekt uppstår - bakterier fastnar i sprickor i händerna och smittor kan lätt spridas."
Jag pratade med veterinären på plats om detta och det är "old news", den handspriten vi har i dag är återfettande och ger inte upphov till sprickor som den gamla gjorde, jag höll på att bli tokig varje gång jag varit på toaletten och skulle tvätta händerna efter för det var som en len hinna av all handsprit.. Jag blev tillsagd att det var helt onödigt för mig att slösa tid på handskar eftersom alla möss i lokalen var kollade. Jag hade ca 70 möss att döma och det var på håret att jag hann med alla, satt i sista minuten och försökte gå igenom vilka som skulle få hederspris mm..
Om man är så rädd för att ens djur ska bli sjuka så kanske man ska hålla dom hemma istället för att gå och oroa ihjäl sig på en utställning full av potentiella smittkällor……

Grodan, dina djur borde ha gått igenom veterinärkollen som var, precis som alla djur som ställdes ut. Den var INTE endast för standarden. Det var för att se till att EJ behöriga möss kom in i utställningsrummet och du hade accepterat veterinärkollen om jag inte minns fel, då kan du inte komma nu i efterhand och klaga. Du skulle ha gjort det på plats och INTE 10 dagar efteråt!!!
Dessutom så genom klagomål här så ser du själv till att klubben blir mindre, INTE större. All skit som skrivs på öppna forum som detta ger Svemus dålig kritik. Kontakta oss i styrelsen via mail eller liknande om du har klagomål på något som är bestämt av oss.

jag mår bara dårligt av ditt jävla gnäll hela tiden….du tror du är svemus…men ser du det är du inte då måste man va aktiv…alla som lägger sin fritid på det här är så less på skit hela tiden.
På ett sätt förstår jag din frustration men det du glömmer är att vi i styrelsen gör så gott vi kan efter dom förutsättningar vi har!
Man kan alltid gå tillbaks och säga att det var bättre förr!
Men det är inte förr utan nuet vi lever i just nu och vi skulle väldigt gärna vilja att folk ser och förstår ALLT vi i styrelsen faktiskt gör.
Det vore kul om man fick beröm nån gång och inte bara kritik!!
http://anettesmousery.weebly.com/
http://kennel-al-shen.weebly.com
http://minarexkaniner.weebly.com
Medarbetare på mus ifokus❤️
Svår diskussion det här. Jag vet av egen erfarenhet hur frustrerande det är att sitta i SVEMS styrelse!!!
MEN, jag klarar faktiskt inte av att analysera VAD det är som gör det så frustrerande!! Och det känns konstigt, för jag brukar kunna sätta huvudet på spiken…
Jag har själv "hamrat på många spikar" i min frustration, men när jag tänker efter - på lagom avstånd från den - inser jag, att jag hamrat på FEL spikar!!!
JAG VET INTE VAR RÄTT SPIK FINNS!
Nu aktar jag mig för att sätta mig i en position där jag får en mental hammare i handen, och inte kan låta bli att hamra med den = jag går INTE med i styrelsen igen. Inte som det är nu.
Och med det KLAGAR JAG INTE PÅ NÅGON STYRELSEMEDLEM!!!!!!!! För då skulle jag bara gå ett dumt varv med hammaren igen. Orättvist och elakt.
Frustrationen finns någonstans i för hårt och för tufft arbete och för många saker som inte fungerar. I kombination med en stor ensamhetskänsla. Styrelsen är så liten, överbelastad och sårbar. Hela klubbens existens svajar, så är det.
Klubbens storlek (dess medlemsantal, och ännu mer dess aktiva medlemmar) ligger på smärtgränsen. Det är OTROLIGT SVÅRT att driva en sådan förening, och det är mycket som "gör ont".
Det gäller både styrelsemedlemmar och medlemmar!!! Det är mycket "som gör ont"!!
Jag vill försvara Grodan här. Medlemmar MÅSTE få ge sina synpunkter, eller hur? Visst kan man få "tycka annorlunda" , och säga det? Utan att få en hammare i skallen?
I en väl fungerande förening, skulle det funka så. I alla fall fungerrar det så i de två andra föreningsrna jag är med i, Mälaröarnas Naturskyddsförening där jag är styrelsemedlem sedan 5-6-år, och en helt underbar entomologiförening med "proffs" i styrelsen.
Man kan prata och diskutera, bli lyssnad på och få förklaringar, ibland är slutpunkten ändå två helt olika åsikter, men ingen blir ovän för det.
Grodan ÄR INTE SVEMUS, och jag VET att hon inte heller anser sig vara, det är en orättvis bedömning.
Jag tror - om jag ska se till mig själv (och några till jag diskuterat detta med privat) - att "låsningen" sitter i våra egna huvuden. Det är VI som inte kan sluta se Grodan som en del av SVEMUS. Vi vill (mentalt) sätta dit en auktoritet på henne, som hon själv har släppt för länge sedan.
Var rättvis mot Grodan. Det behöver inte slås med hammare. Hon har sin historia bakom sig, och det är hennes RÄTTIGHET! Liksom varje styrelsemedlem som känner sig påhoppad, kan fundera på varifrån frustrationen kommer, och varför det inte skulle gå att ge sin egen och styrelsens dilemman, frustrationer och svårigheter en lugn, rättvis och advekat förklaring?
Som sagt, jag talar utifrån mina egna erfarenheter som styrelsemedlem, mina egna frustrationer och mitt sätt att svara på dem, och hur jag tänkt över vad som hände.
Jag tror på kommunikation, och önskar komunikativa mänisikor liksom jag önskar kommunikativa möss
. Konfliker är oundvikliga där det finns människor, de är också till för att lösas, och lära sig av. 

Det här är ju helt sanslöst. Hur kan ni i styrelsen göra sådana personangrepp på en person och sen sitta och säga att det är den personen som skadar Svemus??? Det som gör mest skada för en förening är snarare aggressiva styrelsemedlemmar som inte vill tillåta ngn kritik. Och det är så ni upplevs när man läser era inlägg.
Lär er skilja på sak och person och inse att alla har rätt till en åsikt.
Jag tror inte det är menat som personangrepp, jag tror bara att det här är en sista ansträngning för att få Svemus att överleva. Föreningen klarar inte mycket mer kritik som det ser ut nu och ska man börja kasta paj och skylla på nån så är det nog en hel del personer som fått sig en dänga genom åren. Det kommer att bli en väldigt skakig framtid för Svemus framöver med alla styrelsemedlemmar som ger upp pga oavbruten kritik… :(

Camillhe, visst får man säga sin åsikt öppet MEN det är beroende på hur man gör det.
I detta fallet så har Grodan INTE tagit kontakt med någon av oss i styrelsen för att ge sin åsikt eller fråga varför det är på detta viset. Tar man kontakt och får ett svar som man är nöjd med så blir det inget skit i efterhand. Men om man inte är nöjd med svaret så kan man ju ändå gå ut och säga vad man tycker och känner för man HAr FÅTT SVAR.
Ju bättre kommunikation det är mellan medlemmar och styrelse, dessto bättre är det för klubben.
I detta fall med en handskfri bedömning var Tomas egna förslag och vi i styrelsen gick på den och har meddelat berörda personer som valde att ändå ställa ut sina djur. Sedan så som Tomas säger i annat inlägg så finns det luftburna sjukdommar som handskar/handsprit inte biter på och då ska man ju inte ställa ut då heller för ens möss kan ju bli sjuka pga det.
Vi som sitter i styrelsen går själva till viss del på knäna då vi har så mycket att stå i i både styrelsejobb, andra svemusuppdrag och heltidsjobb eller som för min del i väntan på operation och fått 2 operationer inställda OCH STÅR SOM VÄRDINNA FÖR MINNESUTSTÄLLNINGEN I PSYKISK KRIS. Ta den Camillhe!!!
#39. Camillhe, du får också gärna lägga ifrån dig din hammare …
.
Här behöver inte slås, här behöver pratas och ventileras. Låt de inblandade göra det, det är viktigt!!
Kramar till er alla ansvariga, ni är så HIMLA DUKTIGA!!!

jag har ingen mera att säga om det här eller någonting annat….jag gir upp….mitt sista ryck for svemus blir på husdjursmässan i jan…sen får ni andra ta över.
#35 Ja, det är helt rätt. Jag skulle vänt mig till styrelsen.
Dock gick ju styrelsen själva ut med informationen om förändringarna i ett annat forum, där jag inte är medlem. Det var bara av en slump jag råkade få ta del av informationen.
#36 Jag förstår det. Det är svårt att skilja på sak och person.
SVEMUS är en klubb. Det är ingen som äger den, den är alla medlemmar tillsammans. Vad SVEMUS är och står för har noga fastställts genom stadgar och regler. Det är bra om alla som jobbar aktivt i klubben följer reglerna.
Jag försvarar mössen och SVEMUS, men om man anser att jag på något sätt bryter mot stadgarna och istället skadar SVEMUS så är det synd för det är inte min mening.
Jag har vänt mig ut och in för tammössens värde och framtid i många år, inte genom SVEMUS de sista åren, utan genom denna sajt. Jag har gjort reklam för SVEMUS genom denna sajt och den är nästan SVEMUS förlängda arm på det sättet. Jag kan inte påstå att det arbetet ger mig rosor, det är precis lika jobbigt och utarmande som ideellt arbete.

Bra att du erkänner felet, Grodan.
För du kunde ha gjort det när du fick veta. Jag vet inte hur du hade ställt dig till saken då, men om jag ser till mig själv som gett och GER så mycket av min tid i nuläget så hade jag fått ställa mig i ledet till att säga ja eller nej tack till att ställa ut mina möss. Jag ställde ut 6 av 8 möss och ingen har blivit sjuk av utställningen eller dess luft.
Jag vet också att du har gjort en hel del för Svemus innan och förstår hur du vill väl.
MEN då dina åsikter i detta fall ger oss i styrelsen stora bowlingklotet mot oss som käglor, så känner vi det och det ger oss mindre anledning till att vilja fortsätta med vårt ideella jobb i klubben.
Jag som då sitter på 2 poster, Sekreterare och sponsoransvarig, har ett jobb på 100% som inskränks en hel del på i nuläget. Jag kan inte jobba sedan 3/10 pga väntan på operation som varit inställd 2 ggr redan, nu görs den imorgon ÄNTLIGEN! Detta skitsläng gör att jag mår ämmu mer piss i psyket och kroppen än vad jag borde. Jag är som Kalle Ankas knäppa pippi på julafton(hackspetten) fast jag håller på med pappan mot väggen, golvet och dörrarna.
Detta bråk gör alltså inte min psykiska hälsa inte bättre, snarare värre. Dessutom så kan jag meddela att om det blir mer skit från NÅGON SOM INTE KONTAKTAR STYRELSEN INNAN SKITSNACK PÅ FORUM, så avsäger jag mig ALLA UPPDRAG och ger inte ut mina kontakter som sponsoransvarig!!!
Hmmm…det här låter inget vidare.
vad händer om hela styrelsen avsäger sig sitt ansvar och hoppar av…vad är SVEMUS då? Läggs föreningen på is…? Kanske är dags för det?

#46 kommer att sitta till årsmötet så klart…har man tagit på sig ett jobb så har man….men efter det får det va nok.
Man måste självklart få säga vad man tycker, detta är ett forum och är just till för diskussioner!
Svemus har stadgar och dom måste man följa, håller helt med dig där Grodan!
Har styrelsen brutit mot dom stadgarna så vore det bättre om styrelsen direkt kontaktades istället för att skriva om det på ett forum.
Det är nog därför vi tagit så illa vid oss, hade känts justare att ta det privat.
Grodan, jag värdesätter också allt som du lagt ner på Svemus och på musen som husdjur!
Jag kommer alltid försöka att hjälpa till att värna om musens bästa, med eller utan Svemus.
http://anettesmousery.weebly.com/
http://kennel-al-shen.weebly.com
http://minarexkaniner.weebly.com
Medarbetare på mus ifokus❤️

Jag tycker det hemskaste här är att styrelsen känner att de bara får kritik! =O Jag tycker att ni gör ett fantastiskt jobb! Jag tycker alltid att folk ska få uttrycka sin åsikt och ge kritik, men det är självklart att om det är DET ENDA som uttrycks så blir det ju helt fel. Ni gör ett helt otroligt jobb. Varje utställning ser man er kämpa och det är uppenbart att vi behöver uttrycka vår uppskattning oftare.
Jag märkte särskilt mycket på Minnesutställningen hur underbemannat Svemus är och det behövs mer än bara styrelsemedlemmar som jobbar. Det behövs frivilliga till varje utställning som kan hjälpa till. Nu säger jag inte att det inte fanns frivilliga, Lottiz var frambärare och fotade, Emily (trooor jag hon hette) och flera av Odh's var kvar och hjälpte till. Men det räcker inte. Kanske kan man annonsera inför varje utställning om att det behövs hjälp och till vad? Jag vet att det står nånstans på hemsidan om att alla som ställer ut gärna får stanna kvar och hjälpa till - men kanske kan man skriva att "om någon frivillig vill hjälpa till att transportera *** vore det bra" eller "frivilliga till städning efteråt uppskattas".
Det är sånt jag själv känner att jag kan göra, och försöker, medan jag inte kan ta ett heltidsansvar.
Och är det något som ger Svemus dåligt rykte är det nog inte kritik från medlemmar, utan gräl medlemmar emellan och brist på förståelse för varandra! <={ Jag håller med amaira, att kasta skuld och peka finger hjälper ingen.
kastar lite ljus i mörkret då ja faktiskt blev lite glad när ja läste
#49 "Emily (trooor jag hon hette)" xD jupps thats my name ^^
själv så måste jag nog tyvärr hålla mig utanför resten av denna diskussion då jag känner att jag inte kan tillföra något till den för tillfället då de mesta är grått å mörkt för mig just nu, men de blev ett litet ljus med #49 där ^^
Man måste få lämna sina åsikter, precis som att vissa tycker väldigt illa om djurbutiker.
Man måste lära sig att ta kritik även om den är helt åt helvete fel formulerad. Samtidigt som att man måste lära sig att formulera kritik rätt!
Alla som är med i svemus är faktiskt svemus så lägg aldrig skulden på bara styrelsen för alla kan ge råd förslag och vara med och förbättra. Även om det är lättare att klaga på en specifik person eller en styrelse så kan man klaga lite på sig själv också!
/Josefin
www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon
Nu är jag visserligen inte medlem i svemus längre, det blev aldrig av att jag förnyade medlemsskapet igen när det gick ut… Men det är precis sånt här som får mig att vara glad att jag inte är det. Styrelsemedlemmar som gör påhopp är det som gör mig glad för det. Jag har gått ur en annan förening med den sortens styrelse och skulle göra det nu också om jag vore medlem. Det är en sak att bli förbannad på vad som helst som privatperson, men sitter man i styrelsen har man ett förtroende och när man beter sig så illa har man brutit det förtroendet.
Att sen tramsa som i #45 med "amagad jag säger upp mig och ni får absolut inte några kontakter!!!!1111oneone" är ju bara barnsligt och klart och tydligt riktat till att förstöra för föreningen om man inte får sin vilja igenom. Kritik förstör inte en förening, men ovilja att ta åt sig och bete sig som en barnunge förstör en förening.
Vad sägs om lite självrannsakan?
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

#45's slut hade jag inte ens märkt. =O
Att förstöra för hela klubben för att en klagar är väl inte riktigt schysst. Alla i klubben sitter inte på mus.ifokus och kan ta din varning heller. Sen tror jag att du mer uttrycker din ilska än menar allvar i alla fall - och är ledsen att du blivit så sårad av kritik att du blir så upprörd. ={
Är det för att Grodan kritiserar eller för att du fått slita så hårt…? =( Vi är som sagt många som uppskattar ert hårda arbete och jag hoppas att du och de andra styrelsemedlemmarna inte lämnar Svemus.
Jag blir sällan arg. Mycket sällan blir jag det.
När jag blir arg är det ofta för att jag ser en vän bli illa behandlad och jag går då i försvar. jag försvarar mig själv mycket dåligt, mest genom tystnad. I enna tråd bev jag aningen trött när vi diskuterade utställningen eftersom Kent som ordfärande "hängdes på torget" när han tog radikala beslut för att få till en utställning. han kontaktade mig som hastigast och jag jag mitt tillstånd, eom en part i styrelsen.
När kritiken kom om handsakarna ordnades en dyr veterinär så det skule vara slut på diskussionen.
Alla verkade nöjda
10 dagar efter utställningen påoekas ytterligare tankar kring utställningens hygien, och jag tor det var där korthuset föll, så att säga.
Kritik ska man tåla i en förening. Helt enig med det, men jag udrar om detta inte kan liknas med en mobbgrupp? Antingen mot svemus som förening, eller mot styrelsen?
Jämför med vår statsminister, eller andra politiker i blåsvädret. har skutan börjat tippa är det mycket, mycket svårt att vända den igen hur hårt de än jobbar, reparerar och vill. Avgång brukar vra enda vägen.
I vår polikiska värld fungerar det att hoppa av eftersom fler står på kö. många vill ha topprollerna i samhället. Styrelseposterna i Svemus är inte lika åtråvärda. Det beror på att alla posterna kräver så himla mycket från var och en.
Jag, Liselott Aronssonm är "enbart" ledamot. Och ordförande i domarföreningen där det bedrivs diskussioner om ändrad standard osv. även där är det svagt ge hör vid utskick. Jag får jaga många av domarna för att få svar på frågor och skicka handskrivna brev till någon för att veta att de fått den information som ska ut. Dessutom har jag avlastat Kent en del genom att hjälpa till att skriva kataloger och bedömningssedlar till utställningen plus att jag tagot på mig att sammaställa alla resultat.
Så kan EN persons engagemang se ut. och vet ni, jag tycker det är skitkul! Jag är i grunden en föreningsmänniska och jag äslkar både hobbyn som sådan och utstllningar. Det var därför jag startade upp Mittråttan, som en underavdelning till SRS 1991.
Vice ordförande, tillika ledamot, Evelyn Edbland, är inte längre intresserad och har mer eller mindre lämnat styrelsen sedan i somras. där haltar nu två poster. Evelyn var dessutom webbansvarig. Sara Östlund, vår andra webbmaster sitter kvar, troget, fram till årsmötet och därefter lämnar hon också sin post. Då står vi utan webbansvarig.
Kent som är ordförande får vara spindeln i nätet dit alla hör av sig, odtast när det strular. Han är den som snabbt får lösa saker. en ordförande måste altid vara tillgänglig och det är Kent. Stor eloge för det. Han är dessutom registrator och godkänner alla registreringar. det har till skillnad från förr blivit ett lättare arbete med hjälp av vårt kritiserade registreringsstystem. det kryllar av buggar men ingan av oss är kompeteneta nog att fixa till det. hjälp är dock på väg i den frågan.
Anette Ajanki är kassör. Hon är bosatt i Göteborg och kan inte hur som helst ta sig på kort varsel på styrelsemöten av personliga skäl vilket gör att vi försöker lägga möten i samband med utställningar för att kunna ha en möjlighet att träffas. På minnesutställningen skulle vi ha haft ett möte men jag var handler som jobbade hårt hela dagen coh vid lunchen satte jag mig en stund medan domarna hade lunch. jag åt inte, men fick en paus. Något möte hann jag inte med.
Anna Aspelin är sekreterare och sponsoransvarig. Hon har också sina personliga bekymmer och vi är glada för det hon orkar ställa upp med just nu. jag skulle vilja avlasta henne ytterligare men jag vet också att hon brinner för sin roll i svemus, så ett ben måste hon få ha kvar hos oss, vilket är ömessidig kärlek. Ditt sposorsjobb är fantastiskt <3
Elin Mattsson och Therese Ahrnqvist är suppleanter. De har samma intresseområden utanför svemus och är ofta upptagna samma helger. Det finns nget krav att suppleanter ska finnas med på styrelsemöten. Therese är dessutom inköpsansvarig för prisrosetter och annat, men den delen har Kent fått sköta i år.
Det här är ingen klagolåt. Se det som öppna kort…
men hopp finns.
Jag återkommer till de underbara nya medlemmarna som visar att de vill vara med och lätta bördan.
Bravo! Bra. Nu pratas det och ventileras. 
Jag tror det är enda sättet att komma vidare, och det kanske också är klubbens framtida räddning?
Jag tror att en av klubbens brister och oförmågor, har varit kommunikationen mellan styrelse och medlemmar. En ärlig och öppen kommunikation. När jag var styrelsemedlem 2010 införde jag (och tog själv posten som) medlemsansvarig. Tyvärr klarade jag inte rollen på ett bra vis. Och Evelyn som efterträdde mig, "är försvunnen"
, hennes liv har tagit en annan vändning.
Och så är det ju, vi har ETT LIV, också. Vi kan inte satsa på svemus med livet som insats …
Och här vill jag passa på att ge Terato en stor ros, som inte släpper taget om sitt påtagna ansvar, fast hon varit svårt sjuk, har påbörjat en tuff utbildning som hon brinner för, och samtidigt fått ta över andras ansvar i flera olika sammanhang.
Ja, såhär kan jag tacka varenda en av Svemus styrelsemedlemmar, men jag vet inte om det hjälper. JAG har gett beröm ett antal gånger - men det förångas i luften. (Och ja, jag har även gett negativ kritik ett antal gånger)
En negativ/orättvis/dum kommentar, brukar kunna överglänsa tio goda/uppskattande/rättvisa kommentarer. Lutsigt nog så är det så, människor funkar på det viset. 
Artlink: "…men jag undrar om detta inte kan liknas med en mobbgrupp?"
Eh? Vardå? Nu har jag missat något igen. Jag förstår inte (var jag ska finna mobbargruppen). (men jag uppskattar ditt långa inlägg (kommunikation) väldigt mycket!!) (Parantesernas Mästare har talat
)
Hyeonmu har en stark poäng i det hon skriver:
"Sen tror jag att du mer uttrycker din ilska än menar allvar i alla fall - och är ledsen att du blivit så sårad av kritik att du blir så upprörd.
Är det för att Grodan kritiserar eller för att du fått slita så hårt…? =( Vi är som sagt många som uppskattar ert hårda arbete och jag hoppas att du och de andra styrelsemedlemmarna inte lämnar Svemus."
Menar allvar eller inte, jag tror känslorna lägger sig med tiden. Det de uttrycker uppfattar jag inte som ett hot, utan som ett desperat uttryck för sorg, stark besvikelse och känslor av vanmakt.
Känslorna borde kunna gå att uttrycka på ett bättre/mognare vis, men det kräver att man själv vet vad det är för känslor man upplever. Och hindrar en inte från att avgå om det är vad man känner att man måste. *analyserar*
Jag har själv, senast i somras/höstas "skrikit": "Jag går ut ur föreningen med omedelbar verkan!!!" Varför? Ja inte för att hämnas, eller ens öva påtryckning, utan för att min vanmakt kändes så stor, det gjorde ONT, och jag ville bort från det smärtsamma.
Artlink: "Jämför med vår statsminister, eller andra politiker i blåsvädret."
Ja! Här finns många bra jämförelser att göra.
Först och främst: På toppen blåser det! Det har varje människa fått erfara, som på något vis befinner sig i ledande och/eller beslutsfattande befattning!!
Och - inte att förglömma - inte ens ett vinnande politiskt parti har ens hälften av folkets röster!!!
Får ett politiskt parti t.ex. 45% av rösterna slår tidningarna upp stora rubriker om jordskredsseger! Ex: http://blogg.aftonbladet.se/omvarlden/2011/11/jordskredsseger-med-sma-mojligheter-till-overlevnad
Det GÅR INTE att vara alla till lags! Människor är olika, tänker olika, prioriterar olika, har olika erfarenheter. Man måste finna en form för kompromiss, eller en form för beslutsfattande, ÄNDÅ!!
#56 i vår lilla kommun är det typ nämsta grannen som är kommunalråd och kusinen sitter i ledningsgruppen, gift med ordföranden i socialdemokraterna osv. Man blir som en stor famlij. Just nu blåser det hårt i Degerfors…folk hoppar av sina ämbeten till höger och vänster och det är klart att man som skattebetalare och medborgare blir besviken på de man har röstat fram och lagt sin tillit till.
Amaira har rätt, på toppen blåser det. Men i en lite, liten förening kan det vara så att någon tar på sig rollen, som kanske egentligen inte vill sitta på toppen där det blåset, för att föreningen ska leva vidare. Vi får värna mer om de personer som "offrar sig", vilket det faktskt handlar om.
Det svåra med SVEMUS, till skillande från alla ännu mindre och ändå fungerande lokala föreningar, är att SVEMUS är rikstäckande. De få vi har som aktiva i föreningen är utspridda i Sveriges alla hörn och ska ändå ska vi försöka hålla ihop och kommunicera. Dessutom är medelåldern lägra i smådjursföreningar än i tex kennelklubbar, brukshunsklubbar, orkidéfklubbar, ornitoligsamfund och andra föreningar.
Ung medelålder…Vad menar jag med det då? negativt? Ja, i viss mån, men positiv ur andra synvinklar. Unga människor växer. Precis som Amaira beskriver så har vi alla ett LIV också, ofta ett liv parallellt med föreningen. När man är ung svänger livet kraftigt även om man själv inte märker det.
Med min erfarenhet i bagaget kan jag blicka tillbaka och konstaterar att mitt liv går i 5-årscykler. jag sa till Amaria en gång att om 5 år kanske jag drar ner på uppfödningen och bara har några få möss för sällskap istället. Jag syftade då på erfarenheten av hur jag växer in i nya intresseområden, nosar försiktigt, ser och lär, provar, slukas fullständigt för att sedan svalna och lugna ner mig lite.
men unga människor kommer in med GLÖD. De VILL och de kastar sig glatt över uppgifter. De tar på sig än det ena , än det andra och ror förhoppningsvis skutan i land, men inte alltid…det är ofta sådan man inte råder över som får liver att svänga. Flytt till en annan stad för ett nytt jobb. En ny kärlek dyker upp och stjäl intresset, vilket naturligtvis ska komma i första rum, inte tal om annat. Det kan vara barn på väg. Ett och sedn ett till, kanske fler?. Studier kommer och går. Och hälsan också för den delen.
Under den ruschiga tid de är inne i föreningslivet avlaster de ändå en hel del och startar igång saker, som visserligen får avslutas av andra, men utan er är vi ingen förening. Vi behöver glöden och arbetsglädjen. Vi behöver uppslutning och hjälp vid utställningar, framför allt med "tråkiga" uppgifter som städning, lottförsäljning, cafét, sätta upp reklam osv.
Vi behöver också skribenter till Husmusen. Nya idéer, frågor och tankar. mus iFokus har kommit att bli istället för Husmusen, upplever jag det som. Lite synd…
Några av mina bästa vänner har jag fått med i föreningen och det ser jag personligen som en stor fördel. Maya Andersson, sitter inte i styrelsen just nu men innehar så mycekt kompetens och gör så mycekt redan nu. Henne ska va värna om. jag vill också nämna Anja Weidt som var med på SRS tid under '80-'90 talet. Hon lade upp layouten till Tamråttan och en del av de dokument som finns kvar än i dag. Hennes man Kalle är också en person som jag vill få aktiv i SVEMUS. Men fler behövs! Alltid :)
Nu vet inte jag precis hur det funkar, om det ens går enligt gällande regler, men Råtthjälpen har jag för mig har sina styrelsemöten via msn. Kan inte det vara något som kanske funkar för Svemus också? Då slipper ju styrelsemedlemmar ägna timtals åt att åka kors och tvärs över landet - bara att logga in och hålla mötet liksom. Det går att ställa in så att alla konversationer sparas automatiskt så det underlättar väl för sekreterare också.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
#58 Jodå, vi har haft liknande möten och ringt runt för att rösta i frågor. Diskuterat telefonmöten och andra lösningar. bäst är alltid att träffas och ha med sig dokumenten på bordet. Enkelt med underskrifter om sådant krävs osv. Men det går inte alltid och då finns den typen av lösningar som du föreslår :)
Bra inlägg!! 
Framtidens föreningsliv lär bestå av nätverk. Men hur ett sådant fungerar i praktiken, vet jag inte.
För mig är personliga möten oöverträffade! För det "händer något" i mänskliga personliga möten! Ögonkontakten är något märkligt. 

Jag har nu läst alla inlägg och min ilska har lagt sig.
MEN vill tillägga att jag har varit borta från mus.ifokus sedan i tisdags pga att jag åkte till sjukhus i onsdags och las in, opererades med en STOR operation som har gett mig mycket ångest sedan 8/9 och extra mycket sedan 3/10 då jag blev sjukskriven.
Tänk er en styrelsemedlem som har helvetesångest OCH ansvarar för en utställning som får masskritik, då kan det bara vara ramaskrik från mig. Nu är jag hemma sedan i söndags och går in på datorn först idag. Tar sprutor och en massa värktabletter så jag ska kunna fungera något så när i nuläget.
Förtfarande finns det ångest i min kropp, men jag basunerar inte ut för vad, ni som vet är SÅ förstående över mitt hängvna arbete i SVEMUS som jag har svårt att släppa. Jag har svårt att släppa mitt engangemang i föreningen, men får jag skit för mitt jobb som jag gör så blir jag en vildhäst och pitbull i en och samma kropp och slår ifrån med hovar och bett. Vill förklara lite hur jag har det i nuläget.