Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 711 ggr
Ceciliaolucifer
0

Kastrerar man hanar?

Jag har fått uppfattningen om att mushanar inte alltid är så snälla mot varandra?

Finns det någon som har köpt hanmöss och valt att kastrera dom så att dom går bättre ihop?

Kastrerar man ens möss?

Knasiga frågor kanske :)

ajanki
0

Det finns dom som har kastrerat hanar , men det är nog inte så vanligt för det är en ganska omfattande operation på en mus (inte lika lätt som exempelvis katt)

Ceciliaolucifer
0

#1 Förstår att det måste vara väldigt annorlunda att göra det på ett så litet djur. Men jag förstår att det är en god tanke.

Ngn som har gjort det som vill dela med sig av lite info?

Lamina
0

Nja, har lite svårt att förstå varför man skulle kastrera möss. För det första är det inte ens säkert att det hjälper. För det andra så är det farligt att söva djur, ännu farligare med så små djur då det är lätt att dosera fel. Dvs om man inte söver med gas, även om det också är aningen riskabelt. Sen är det själva ingreppet, komplicerat och pilligt iom att dom är just så små. Och i slutändan sitter man där med en stakars stympad mus som har ont, eftersom många veterinärer tycks tycka att smådjur inte behöver smärtstillande. Och till vilken nytta..?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Grodan
0

En annan sak är att det är svårt att kastrera möss pga hur deras pung är utvecklad. Som de flesta vet kan ju möss dra upp sina kulor upp i buken. Skiljeväggen är tunn och ett litet felsnitt kan vara förödande.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Dominik]
0

Ville skriva det som Fråggish redan skrev..hmm

Kan bara tillägga att mösses testiklar är väldigt små, och det är svårt att komma åt dom då hanar drar in testiklerna (pungen) upp i buken. Dessutom blir musen stressad och det finns risk att allting kan gå fel.

Grodan
0

I Tyskland är det vanligt med kastrering. Där säljer man omplaceringsmöss kastrerade.

Jag skulle redan för flera år sedan översätta en tysk artikel om kastrering på möss, men kom bara till första meningen när jag insåg hur lite jag gillar att översätta åt fel håll (från tyska till svenska). Jag fastnade på för många ord så jag lät det vara. Har dock tillåtelse att få översätta det mesta på den hemsidan och det finns såå mycket bra att läsa där.

Vi har haft någon enstaka uppfödare som kastrerat sina hanar, det gick att läsa om det i HM för några år sedan. Tror hon kastrerade 20 hanar för typ 500 kr st och att det gick hur bra som helst…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Dominik]
0

#60 OMG! KASTRERADE HON 20 HANAR FÖR 500KR ?! Det där låter riktigt jepic! Ska kanske försöka om några år  :D