Mus iFokus

Mus

Etiketter: beteendehälsaskötsel
Läst 1058 ggr
[Puddingpastejn]
0

Behöver hjälp, sjuk mus!

När jag skulle ta ut de små idag, alldeles nyss, låg Lycka hopkrupen i ett hörn med uppburrad päls. När jag tog upp henne såg jag att hon var väldigt blek, och ganska kall. Nu ligger hon i min hand, börjar få upp värmen men andas väldigt fort och tungt och verkar helt dåsig.

Vad kan det vara för fel på henne och finns det något jag kan göra?! =(

Grodan
0

Förmodligen kan du inte göra annat än att hålla henne varm (värmedyna, värmelampa, placera henne intill ett element el dyl) och stödmata henne med välling med druvsocker så hon kommer igång…

Sedan bör du kolla om felet är ditt, t ex fel på Vattenflaskan, glömt att mata el dyl… Och ändra på det som tänkas kunna vara fel…

Om hon mår bättre imorgon kanske hon klarar sig.

Om hon inte mår bättre kanske du bör uppsöka veterinär.

Eller så avlider hon nu snart…

*tröstkram*

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Puddingpastejn]
0

Mössen har vatten i skål, och har alltid tillgång till mat. Hennes tänder ser OK ut. Jag har sett att hon ätit och druckt, och det gick att peta i henne lite godsaker igår. Fick ligga innanför min tröja igår kväll och fick värmedyna under boet på natten. Imorse såg hon mycket bättre ut, men var fortfarande lite slö. Det verkar i alla fall gå åt rätt håll?

Exoticas
0

Hoppas verkligen att det blir bättre!!

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

[Puddingpastejn]
0

Nu när jag kom hem var hon ute och skuttade lite. Kan det vara något hon ätit? En dålig nöt eller nåt? :S

Malja
0

Du bör inte ge vatten i skål eftersom det lätt kan bli smuttsigt. Det är bättre om du inskaffar en riktig vattenflaska.

ajanki
0

#4 Tror inte att det var av en dålig nöt, men man vet ju aldrig.

Skönt att hon verkar vara på bättringsvägen i alla fall:)

#5 Det går alldeles utmärkt att ge mössen vatten i en skål om man är noga med att rengöra skålen ofta och byta vattnet.

Jag har vattenskålar i alla mina burar och har haft det i över två år.

kimky
0

bra att hn är på bättringsväg. hoppas hon kommer igång helt snart :)

men kanske elakt att fråga här, men det med vattenskålar och sådant eftersom ämnet kom upp. om ett djur har drukit ur skål hela livet nu pratar vi om dvärgisar då…men..aa han drak när han var liten ur flaska men ägarna innan säger att han inte gör det längre har honom hos mig nu o det går inte att få honom dricka ur flaska. kan verkligen det bli så att han inte vet? förlåt

Exoticas
0

#7 du kan helt klart få honom att dricka ur flaska igen! det ska inte vara ngra större problem, jag brukar trocka lätt på Vattenflaskan så att den alltid hänger en droppe vatten där. Efter en liten stund så fattar han nog =)

/Josefin

Grodan
0

Härligt att hon är på bättringsvägen.

Tycker det tyder på att hon ev inte hade ätit eller druckit ordentligt.

Dock, en liten negativ sak tyvärr, så kan möss och råttor uppvisa tillfrisknande när man värmt dem och gett dem god mat, för att nästa dag insjukna helt igen och ej repa sig… (har tyvärr sett det några gånger)

Exoticas
0

#9 så kan människor göra också, ta slut på den sista energin.

Innan min morfar gick bort i akut leukemi så var han inte närvarande i 3 dagar. Helt plötsligt sätter han sig upp och börjar prata med oss som om inget hade hänt. Sen bara dog han… =/

/Josefin

[Puddingpastejn]
0

Idag verkade hon väldigt pigg. Men det liksom klickade när hon andades… är inte det ett tecken på att det är något fel med hjärtat? :S

Mice
0

#11 Så var det för min mus i början.
Kan ju inte veta om det handlar om samma sak förstås..

Grodan
0

#10 "ta slut på sista energin"… bra förklaring… Beklagar din morfar, men så skönt att han faktiskt kunde vakna till och säga hejdå på något sätt.

#11 Ljud som har med andningen att göra beror på Luftvägssjukdomar orsakade av mycoplasma och andra bakterier/virus. Ljuden kan låta klickande, pipande, rosslande och nysande… finns många olika varianter…

Klickande ljud som har med hjärtproblem att göra är inte lika vanligt som rosselljud - det hörs rytmiskt från bröstkorgen och låter lite som när man knäpper två naglar mot varandra…

[Puddingpastejn]
0

Happ… hittade min lilla sötnos död i boet nu när jag kom hem från skolan. :/

Vad händer nu med Prassla, musen som är kvar?! :S

Grodan
0

#14 Asch då, inte helt oväntat men aldrig roligt. *tröstkram*

Hur gammal är Prassla? Vill du ha fler möss eller skall du avveckla musägandet i sinom tid? Svaret på din fråga beror ju mycket på hur du känner inför att ha möss. Som jag ser det finns 3 alternativ

1. Skaffa en jämngammal kompis till Prassla, om hon är under 1 år, så att hon får sällskap
  2. Omplacera Prassla till ett hem där det finns flera mushonor som sällskap
  3. Låta Prassla gå ensam den tid hon har kvar, om hon är 1½ år eller äldre

[Puddingpastejn]
0

Hon är ganska exakt ett år. Mamma vill inte ha fler möss tyvärr, så någon kompis får jag nog inte skaffa åt henne.

Så… det är omplacering som gäller då?

[Puddingpastejn]
0

Jahapp, nu är jag muslös! Prassla flyttade till sina småsyskon idag, till skolan jag pluggar på. De kom jättebra överens. Inget tjafs, tog 15 minuter så satt de och putsade varandra. Saknar henne, men är glad att det slutade såpass lyckligt det kunde. Glad